EPN-V2

PPF2PRA1 Teaching Practice, 1st period Course description

Course name in Norwegian
1. praksisperiode
Study programme
Practical pedagogy for tertiary vocational education 2 - Development work and online pedagogy
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Se omtale av pedagogisk praksis i programplanen

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til begrepene; ergonomi på fysisk og psykisk individnivå universell utforming
  • kjenner til teori og prinsipper for bærekraftig design

Studenten kjenner til designmetodikk, herunder

  • brukerorientert produktdesign
  • metoder for å analysere behov og problemområder knyttet til bruk av produkter og systemer - begrepet brukerinnsikt
  • anvendelse av ulike modelltyper gjennom designprosessen (prinsipp- funksjon- mock-up-prototyp-)

Ferdigheter

Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre et designoppdrag
    • kan videreutvikle ferdighetene i modellbygging og materialisering av ideer

3D-modellering, dokumentasjon og presentasjon og bruk av materialdatabaser og vitenskapelige søk

  • kan definere problemer og utvikle løsningsforslag med høy grad av brukerinvolvering
  • behersker å tilegne seg kunnskap og erfaring med å sortere og trekke ut essens i research/analyse - materiale
  • behersker konstruksjon, modellbygging og overflatebehandling
  • behersker å bygge videre på kunnskap og forståelse av materialer og materialegenskaper, samt produksjon og industrielle prosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for, og praktisk erfaring i å håndtere samspillet mellom bruker, miljø og produkt i en designprosess
  • beherske å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø for å fremme faglig utvikling
  • kan reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Content

Emnet skal utdype den norske og den internasjonale designhistorien fra år ca. 1850 til i dag. Teoretiske perspektiver på design og vitenskapsteori er også sentrale fagområder innenfor dette emnet. I tillegg vil studenten få praktisk undervisning i skriveprosess, akademisk skriving og dokumentasjon.

Teaching and learning methods

Prosjektarbeid individuelt eller i gruppe.

Course requirements

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Høst: individuelle oppgavebesvarelse og gruppearbeid teller 40 prosent av karakter.
  • Vår: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid teller 60 prosent av karakter.

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter. Synliggjøring av vekting er kun en tilleggsinformasjon i forhold til endelig karakter.

Eksamensresultat kan påklages.

Assessment

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltagelse på tre (3) milepælsmøter.
  • Alle HMS-relaterte forelesninger og opplæring i maskinbruk.
  • Refleksjonsnotat.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En intern. Ekstern sensor brukes jevnlig.