Programplaner og emneplaner - Student
PPF2PRA1 Teaching Practice, 1st period Course description
- Course name in Norwegian
- 1. praksisperiode
- Study programme
-
Practical pedagogy for tertiary vocational education 2 - Development work and online pedagogy
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se omtale av pedagogisk praksis i programplanen
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til begrepene; ergonomi på fysisk og psykisk individnivå universell utforming
- kjenner til teori og prinsipper for bærekraftig design
Studenten kjenner til designmetodikk, herunder
- brukerorientert produktdesign
- metoder for å analysere behov og problemområder knyttet til bruk av produkter og systemer - begrepet brukerinnsikt
- anvendelse av ulike modelltyper gjennom designprosessen (prinsipp- funksjon- mock-up-prototyp-)
Ferdigheter
Studenten
-
- kan planlegge og gjennomføre et designoppdrag
- kan videreutvikle ferdighetene i modellbygging og materialisering av ideer
3D-modellering, dokumentasjon og presentasjon og bruk av materialdatabaser og vitenskapelige søk
- kan definere problemer og utvikle løsningsforslag med høy grad av brukerinvolvering
- behersker å tilegne seg kunnskap og erfaring med å sortere og trekke ut essens i research/analyse - materiale
- behersker konstruksjon, modellbygging og overflatebehandling
- behersker å bygge videre på kunnskap og forståelse av materialer og materialegenskaper, samt produksjon og industrielle prosesser
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for, og praktisk erfaring i å håndtere samspillet mellom bruker, miljø og produkt i en designprosess
- beherske å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø for å fremme faglig utvikling
- kan reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
Content
Emnet skal utdype den norske og den internasjonale designhistorien fra år ca. 1850 til i dag. Teoretiske perspektiver på design og vitenskapsteori er også sentrale fagområder innenfor dette emnet. I tillegg vil studenten få praktisk undervisning i skriveprosess, akademisk skriving og dokumentasjon.
Teaching and learning methods
Prosjektarbeid individuelt eller i gruppe.
Course requirements
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Høst: individuelle oppgavebesvarelse og gruppearbeid teller 40 prosent av karakter.
- Vår: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid teller 60 prosent av karakter.
Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter. Synliggjøring av vekting er kun en tilleggsinformasjon i forhold til endelig karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
Assessment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltagelse på tre (3) milepælsmøter.
- Alle HMS-relaterte forelesninger og opplæring i maskinbruk.
- Refleksjonsnotat.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
En intern. Ekstern sensor brukes jevnlig.