EPN-V2

PPF26100 Practical pedagogy for tertiary vocational education 2 Course description

Course name in Norwegian
Praktisk pedagogikk for fagskolen 2
Study programme
Practical pedagogy for tertiary vocational education 2 - Development work and online pedagogy
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Studiet Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 - utviklingsarbeid og nettpedagogikk (PPF2) skal legge til rette for videreutvikling av lærerkompetanse for arbeid i fagskolens steds- og nettbaserte studietilbud. Studiet bygger på Praktisk Pedagogikk for fagskolen 1 - grunnleggende lærerkompetanse (PPF1). Gjennom studiet skal studentene videreutvikle sin kompetanse ved å gjennomføre utviklingsarbeid. De skal planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere læringsarbeid i steds - og nettbaserte fagskoleutdanninger. Studentene skal kunne ta i bruk forskningsbasert kunnskap og prøve ut varierte læreraktiviteter tilpasset fagskolens læringsarenaer. Studentene skal oppøve en kritisk og reflektert holdning til egen praksis og fagskolens virksomhet samt være seg bevisst det doble praksisfelt som utøves på fagskolenivå.

Studiet skal være praksisrettet og tilpasses fagskolenes varierte og yrkesrettede fagområder. Studiet legger derfor vekt på å bruke studentenes erfaringer i læringsarbeidet.

Required preliminary courses

None

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om fagskolens mandat, verdigrunnlag og rolle i samfunn og utdanningssystem
  • har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra fag og yrkesopplæring til fagskoleutdanning
  • har kunnskap om realkompetansevurdering
  • har kunnskap om effektive nettbaserte læringsopplegg

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til lærerfunksjonen i fagskolen
  • kan anvende ulike vurderingsmetoder som bidrar til fagskolestudenters læring og refleksjon
  • kan tilrettelegge for læringsarbeid som ivaretar demokratiske prosesser, voksnes læring og realkompetanse
  • kan anvende ulike veiledningsstrategier i læringsarbeid
  • kan anvende digitale verktøy som ressurs i fagskoleutdanningen
  • kan tilrettelegge for - og gjennomføre nettbasert læringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utviklingsarbeid som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer i fagskolen
  • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap og bygge gode relasjoner til fagskolestudenter og representanter fra yrkesfeltet
  • kan anvende yrkesetisk kompetanse i alt læringsarbeid

Content

Pass/fail.

Teaching and learning methods

Studiet er samlingsbasert, og kan tilbys på campus, nett eller som en kombinasjon. Studiet krever at studentene er aktive deltakere på samlinger og i yrkespedagogisk praksis, samt at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i læringsfellesskapet.

Universitetets læringsplattform brukes i studiet, alle studenter må derfor disponere pc og tilgang til internett. Studentene vil jobbe i et digitalt klasserom på de nettbaserte samlingene.

Siden studiet er praksis- og oppgavebasert og knyttet til utøvelse av fagskolelærerrollen, vil deler av pensum være valgfritt for studentene. Ved selv å innhente hensiktsmessig litteratur sikrer vi at studentene utvikler kompetanse som er i tråd med læringsutbytte og egne læringsmål, under veiledning av faglærer. Det er krav om minimum 2000 sider litteratur i emnet.

Følgende prinsipper ligger til grunn for valg av læringsformer og organisering av innhold:

  • Praksisorientering

Utgangspunktet for studiet er utfordringer og oppgaver i fagskolen. Dette betyr at studentenes erfaringer fra egen fagskolepraksis og refleksjoner knyttet til dette har en sentral plass i studiet.

  • Problemorientering

Studentene skal lære gjennom å arbeide med virkelighetsnære problemstillinger og situasjoner. Problemorienteringen kan gjennomføres ved for eksempel problembasert læring og oppgaveløsning, prosjektarbeid og utviklingsarbeid.

  • Opplevelsesorientering

Studentene skal bli bevisst og kunne gi uttrykk for sine følelser og tanker i ulike situasjoner. De skal også tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine studenter.

  • Erfaringslæring

Det vil si å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre seg nye erfaringer med ulike former for yrkespedagogisk arbeid. Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over ny praksis vil studentene øke bevissthet og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner.

  • Eksemplarisk læring

Studentene lærer ved at eksempler analyseres, bearbeides, anvendes og generaliseres for bruk i egen praksis.

  • Verdiorientering

Studentene skal bli bevisst og klargjøre sine normer og holdninger i forhold til yrkesetiske standarder og konsekvenser av egne valg

Course requirements

Studentene skal dokumentere tre arbeidskrav som knyttes til læringsutbytte for studiet, læringsfellesskapet på samlinger, arbeid mellom samlingene og egen fagskolepraksis.

Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen planlegging av læringsarbeid og sentrale problemstillinger som er relevante for fagskolelærerrollen. Arbeidskravene kan inngå som en del av den endelige eksamensmappen.

Arbeidskravene skal være levert innen fastsatte frister. Et ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til ny godkjenning ytterligere to ganger. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert årsak eller avtale med faglærer, får ikke nye forsøk. Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før studenten kan avlegge eksamen.

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet består av tre deler

  • Del 1 i grupper* på 3-5 studenter.: Utviklingsarbeid som planlegges, gjennomføres og evalueres i fagskolen. Utviklingsarbeidet skal dokumenteres skriftlig omfang 3000- 3500 ord
  • Del 2: Utviklingsarbeidet skal presenteres for kolleger, og erfaringer presenteres for medstudenter, omfang maksimalt 20 minutter per gruppe
  • Del 3: Det skal leveres et individuelt faglig refleksjonsnotat som belyser læringsutbytte av samarbeid og gruppeprosessen, 800-1000 ord

*Arbeidskravets kan unntaksvis leveres individuelt etter avtale med faglærer.

Arbeidskrav 2

Individuelt faglig refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass på 1200-1500 ord. Refleksjonsnotat skal inneholde dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis. Notat legges ved som vedlegg og består av 3 filmsnutter på maksimalt 3 minutter.

Arbeidskrav 3

Overordnet tema: Fagskolen som organisasjon og fagskolens rolle i samfunnet.

Arbeidskravet gjennomføres individuelt og er rettet mot fagskolens rolle og plass i samfunnet. Arbeidskravet skal presenteres for medstudenter og dokumenteres som en digital presentasjon omfang maksimalt 10 minutter

Alle arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere to ganger innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen tre forsøk på hvert arbeidskrav.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Studiet er prosessorientert og erfaringsbasert. Tilstedeværelse er derfor særlig viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Krav om tilstedeværelse på samlinger er 80 %. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer. I praksis er krav om tilstedeværelse på 100 %

Assessment

Allen Tadayon

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • have knowledge of; the mechanical and building technical properties of different soil types
  • have knowledge of; water flows and drainage
  • have knowledge of; flexible pavement design
  • have basic knowledge of laboratory investigations related to road construction

Skills

The student:

  • can make assessments and calculations of load-bearing capacity, earth pressure, settlements, stability and water flow
  • can carry out geotechnical laboratory testing
  • can design a structural sound and frost resilient flexible pavement
  • can plan mass transport

General competence

The student:

  • understands the basis for geotechnical design of foundations and support structures, and for geotechnical assessments in connection with. construction and transport projects in Norway
  • understands the basis for road construction and is familiar with problems relating to road construction in challenging climates and under challenging ground conditions

Grading scale

Lectures and supervision of assigned exercises.

Self-study and group work

Compulsory portfolio submission (individual and group assignments)

The course includes laboratory exercises in geotechnics as well as a project assignment that covers excerpts of relevant R&D in geotechnics and road Construction.;

Examiners

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 2 laboratory exercises in geotechnics, 4 hours
  • Report from laboratory exercises in geotechnics; ; ;
  • Note on laboratory tests related to road construction
  • Practical exercises in geotechnics (2) and road construction (2). ; ; ; ;;
  • Mass transport planning: report

Admission requirements

Assessment consist of an Individual in-depth report.

The report must be written in an academic language. This means that sentences should be clear, concise, and easy to read. It is also assumed that the students make a significant effort to ensure correct orthography, and to avoid typing errors. The assignment should bewritten; on a maximum of 10 pages of text with text sizes 12 and 1 ½ in line spacing

In case of a new / postponed examination, an improved version of the report can be submitted. The exam results can be appealed