Programplaner og emneplaner - Student
PPF26100 Practical pedagogy for tertiary vocational education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praktisk pedagogikk for fagskolen 2
- Study programme
-
Practical pedagogy for tertiary vocational education 2 - Development work and online pedagogy
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studiet Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 - utviklingsarbeid og nettpedagogikk (PPF2) skal legge til rette for videreutvikling av lærerkompetanse for arbeid i fagskolens steds- og nettbaserte studietilbud. Studiet bygger på Praktisk Pedagogikk for fagskolen 1 - grunnleggende lærerkompetanse (PPF1). Gjennom studiet skal studentene videreutvikle sin kompetanse ved å gjennomføre utviklingsarbeid. De skal planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere læringsarbeid i steds - og nettbaserte fagskoleutdanninger. Studentene skal kunne ta i bruk forskningsbasert kunnskap og prøve ut varierte læreraktiviteter tilpasset fagskolens læringsarenaer. Studentene skal oppøve en kritisk og reflektert holdning til egen praksis og fagskolens virksomhet samt være seg bevisst det doble praksisfelt som utøves på fagskolenivå.
Studiet skal være praksisrettet og tilpasses fagskolenes varierte og yrkesrettede fagområder. Studiet legger derfor vekt på å bruke studentenes erfaringer i læringsarbeidet.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om fagskolens mandat, verdigrunnlag og rolle i samfunn og utdanningssystem
- har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra fag og yrkesopplæring til fagskoleutdanning
- har kunnskap om realkompetansevurdering
- har kunnskap om effektive nettbaserte læringsopplegg
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til lærerfunksjonen i fagskolen
- kan anvende ulike vurderingsmetoder som bidrar til fagskolestudenters læring og refleksjon
- kan tilrettelegge for læringsarbeid som ivaretar demokratiske prosesser, voksnes læring og realkompetanse
- kan anvende ulike veiledningsstrategier i læringsarbeid
- kan anvende digitale verktøy som ressurs i fagskoleutdanningen
- kan tilrettelegge for - og gjennomføre nettbasert læringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til utviklingsarbeid som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer i fagskolen
- kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap og bygge gode relasjoner til fagskolestudenter og representanter fra yrkesfeltet
- kan anvende yrkesetisk kompetanse i alt læringsarbeid
Content
Fagets undervisning foregår som forelesninger, gruppediskusjoner, muntlige eller skriftlige presentasjoner og selvstendig arbeid med selvvalgt tema. Forelesningene og gruppediskusjonene gir en oversikt over emnet. Muntlige og skriftlige presentasjoner og gruppediskusjoner støtter utvikling av praktiske ferdigheter. I det selvstendige arbeidet kan studentene velge et undertema å studere i dybden.
Emnets undervisning er samlingsbasert og gis i hybrid format.
Teaching and learning methods
Studiet er samlingsbasert, og kan tilbys på campus, nett eller som en kombinasjon. Studiet krever at studentene er aktive deltakere på samlinger og i yrkespedagogisk praksis, samt at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i læringsfellesskapet.
Universitetets læringsplattform brukes i studiet, alle studenter må derfor disponere pc og tilgang til internett. Studentene vil jobbe i et digitalt klasserom på de nettbaserte samlingene.
Siden studiet er praksis- og oppgavebasert og knyttet til utøvelse av fagskolelærerrollen, vil deler av pensum være valgfritt for studentene. Ved selv å innhente hensiktsmessig litteratur sikrer vi at studentene utvikler kompetanse som er i tråd med læringsutbytte og egne læringsmål, under veiledning av faglærer. Det er krav om minimum 2000 sider litteratur i emnet.
Følgende prinsipper ligger til grunn for valg av læringsformer og organisering av innhold:
- Praksisorientering
Utgangspunktet for studiet er utfordringer og oppgaver i fagskolen. Dette betyr at studentenes erfaringer fra egen fagskolepraksis og refleksjoner knyttet til dette har en sentral plass i studiet.
- Problemorientering
Studentene skal lære gjennom å arbeide med virkelighetsnære problemstillinger og situasjoner. Problemorienteringen kan gjennomføres ved for eksempel problembasert læring og oppgaveløsning, prosjektarbeid og utviklingsarbeid.
- Opplevelsesorientering
Studentene skal bli bevisst og kunne gi uttrykk for sine følelser og tanker i ulike situasjoner. De skal også tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine studenter.
- Erfaringslæring
Det vil si å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre seg nye erfaringer med ulike former for yrkespedagogisk arbeid. Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over ny praksis vil studentene øke bevissthet og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner.
- Eksemplarisk læring
Studentene lærer ved at eksempler analyseres, bearbeides, anvendes og generaliseres for bruk i egen praksis.
- Verdiorientering
Studentene skal bli bevisst og klargjøre sine normer og holdninger i forhold til yrkesetiske standarder og konsekvenser av egne valg
Course requirements
Studentene skal dokumentere tre arbeidskrav som knyttes til læringsutbytte for studiet, læringsfellesskapet på samlinger, arbeid mellom samlingene og egen fagskolepraksis.
Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen planlegging av læringsarbeid og sentrale problemstillinger som er relevante for fagskolelærerrollen. Arbeidskravene kan inngå som en del av den endelige eksamensmappen.
Arbeidskravene skal være levert innen fastsatte frister. Et ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til ny godkjenning ytterligere to ganger. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert årsak eller avtale med faglærer, får ikke nye forsøk. Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før studenten kan avlegge eksamen.
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet består av tre deler
- Del 1 i grupper* på 3-5 studenter.: Utviklingsarbeid som planlegges, gjennomføres og evalueres i fagskolen. Utviklingsarbeidet skal dokumenteres skriftlig omfang 3000- 3500 ord
- Del 2: Utviklingsarbeidet skal presenteres for kolleger, og erfaringer presenteres for medstudenter, omfang maksimalt 20 minutter per gruppe
- Del 3: Det skal leveres et individuelt faglig refleksjonsnotat som belyser læringsutbytte av samarbeid og gruppeprosessen, 800-1000 ord
*Arbeidskravets kan unntaksvis leveres individuelt etter avtale med faglærer.
Arbeidskrav 2
Individuelt faglig refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass på 1200-1500 ord. Refleksjonsnotat skal inneholde dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis. Notat legges ved som vedlegg og består av 3 filmsnutter på maksimalt 3 minutter.
Arbeidskrav 3
Overordnet tema: Fagskolen som organisasjon og fagskolens rolle i samfunnet.
Arbeidskravet gjennomføres individuelt og er rettet mot fagskolens rolle og plass i samfunnet. Arbeidskravet skal presenteres for medstudenter og dokumenteres som en digital presentasjon omfang maksimalt 10 minutter
Alle arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere to ganger innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen tre forsøk på hvert arbeidskrav.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Studiet er prosessorientert og erfaringsbasert. Tilstedeværelse er derfor særlig viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Krav om tilstedeværelse på samlinger er 80 %. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer. I praksis er krav om tilstedeværelse på 100 %
Assessment
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 3000-3500 ord
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i gjennom emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen, ved første ny og utsatt kan semesteroppgavn forbedres, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Studenten skal presentere og drøfte ledelse av ulike faglige refleksjonsaktiviteter i en personalgruppe knyttet til et pedagogisk utviklingsarbeid. Aktuelle moment kan være analyse av organisasjonskultur, ledelse av veiledning, ledelse av faglig refleksjon individuelt og kollektiv og refleksjon over egen pedagog-, leder- og veilederrolle. Arbeidet resulterer i en fagtekst (3000 ord +/- 10 %).
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.
Grading scale
Individuell muntlig eksamen, omfang om lag 30 minutter.
Eksamen består av følgende komponenter:
- Kandidaten lager en digital fremføring av egen ledelse av faglige utviklings- og refleksjonsprosesser som har vært gjennomført i en barnehage (omfang om lag 15 minutter). Presentasjonen skal inneholde relevant pensumlitteratur knyttet til valgt tema, samt litteraturliste.
- Fremføring vil være utgangspunkt for en faglig samtale med oppfølgende spørsmål til studentens presentasjon (omfang om lag 5 minutter).
- Kandidaten vil så trekke ett av seks temaer som vil være utgangspunkt for en faglig samtale mellom kandidaten og sensorer (omfang om lag 10 minutter). De alternative temaene oppgis fjorten dager før eksamen, og kandidaten trekker ett tema på eksamensdagen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Presentasjonen fra første forsøk beholdes i nytt forsøk. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsesarbeidet så lenge regler for kildehenvisning følges.
Admission requirements
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om hva informasjonsbehov er samt om bruk og deling av informasjon i for eksempel hverdagsliv, arbeidsliv, forskning og utdanning.
- god oversikt og spesialisert kunnskap om ulike kilders betydning for å kunne løse et informasjonsbehov.
- avansert kunnskap om teoretiske modeller for hvordan informasjonskompetanse utvikles i ulike sammenhenger.
- god oversikt og kunnskap om hvordan undervisning og veiledning kan gjennomføres for å styrke informert bruk av informasjon i ulike sammenhenger.
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
- bruke og analysere relevante teoretiske modeller og empiriske funn om informasjonsatferd og informasjonskompetanse, spesielt for å støtte design og gjennomføring av forskningsprosjekter.
- reflektere over og analysere hvordan informasjonsbehov og informasjonsbruk påvirkes av politiske, demografiske, kulturelle og teknologiske endringer.
- planlegge undervisnings- eller veiledningsopplegg der utvikling av i informasjonskompetanse er målet.
Generell kompetanse
Studenten har evnen til
- analytisk diskutere og vurdere bruk av informasjon i ulike sammenhenger.
- delta i utdannings- og utviklingsprosjekter vedrørende informasjonsbruk i hverdagsliv, arbeidsliv, forskning og/eller utdanning.
- å kunne presentere muntlig og vurdere andres arbeid og har evne til å delta i faglige og vitenskapelige diskusjoner og debatter.