EPN

PPF26100 Practical pedagogy for tertiary vocational education 2 Course description

Course name in Norwegian
Praktisk pedagogikk for fagskolen 2
Study programme
Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 – utviklingsarbeid og nettpedagogikk
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Formålet med emnet er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse og læreridentitet i fagskolen. I tillegg skal studenten videreutvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Videre skal studenten kunne anvende yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.

Required preliminary courses

Gjennomført og bestått Praktisk pedagogikk for fagskolen 1

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

 

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for læringsarbeid i fagskolen
  • har kunnskap om fagskolens mandat, verdigrunnlag og rolle i samfunn og utdanningssystem
  • har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra fag og yrkesopplæring til fagskoleutdanning
  • har bred kunnskap om ulike arbeids- vurderingsformer inkludert realkompetansevurdering
  • har kunnskap om kvalitetssikringssystemet i fagskolen
  • har bred kunnskap om mangfold i læring og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om sosialisering, identitetsutvikling, likestilling og likeverd
  • har kunnskap om utviklings- og endringsarbeid i fagskolen som en lærende organisasjon
  • har kunnskap om nyere nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærere i fagskolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende yrkespedagogisk, yrkesdidaktisk og yrkesfaglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe selvstendige, begrunnede valg
  • kan gi vurdering som bidrar til at fagskolestudenter kan reflektere over egen og andres læring
  • kan tilpasse opplæring som ivaretar demokratiske prosesser og legge til rette for voksnes læring og realkompetanse
  • kan kartlegge og anerkjenne voksnes realkompetanse innen sitt fagområde i fagskolen
  • kan bruke ulike veiledningsstrategier i læringsarbeid
  • kan anvende digitale verktøy som ressurs i fagskoleutdanningen

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrkesutøvelsen og ha endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer i sin yrkesutøvelse
  • er seg bevisst at gode læringsfelleskap handler om lærerens ansvar for kvaliteten på relasjonsbygging mellom studenter, kolleger og yrkesfeltet
  • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap og bygge gode relasjoner til fagskolestudenter og kommunisere og samarbeide med relevant yrkesfelt
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning, innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i fagskoleutdanningen og gjennom dette bidrar til god, oppdatert og fremtidsrettet praksis
  • kan bidra til at verdier som demokrati, mangfold og likestilling ivaretas
  • kan tilrettelegge for et helsefremmende læringsmiljø for studenter i fagskolen
  • kan anvende yrkesetisk kompetanse i alt læringsarbeid

Content

Følgende temaer vektlagt

  • videreutvikling av egen yrkespedagogiske praksis
  • kommunikasjon og samarbeid i fagskole og bedrift
  • varierte arbeidsmetoder
  • fagskolen som organisasjon
  • yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk utviklingsarbeid
  • nasjonalt og internasjonalt samarbeid og forskning

Det er 20 dager obligatoriske praksis i emnet. Pedagogisk praksis er knyttet til egen arbeidsplass i fagskolen.

Teaching and learning methods

Studiet er samlings- og nettbasert og krever at studentene er aktive deltakere på samlinger og i yrkespedagogisk praksis, samt at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i læringsfellesskapet.

Se nærmere beskrivelse av arbeids- og undervisningsformer i programplandelen

Course requirements

Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet. Arbeidskravene knyttes både til yrkespedagogisk praksis og til læringsfellesskapet på samlingene.

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet består av tre deler og skal gjennomføres i følgende rekkefølge:

  • Del 1: Yrkespedagogisk utviklingsarbeid som gjennomføres i fagskolen, i grupper* på 3-5 studenter. Utviklingsarbeidet skal dokumenteres gjennom et skriftlig arbeid, omfang 3500 ord (+/- 10 %)
  • Del 2: Utviklingsarbeidet skal presenteres for medstudenter og kolleger på egen fagskole, omfang 20-25 minutter per gruppe.
  • Del 3: Det skal leveres et individuelt refleksjonsnotat som belyser læringsutbytte av samarbeid og gruppeprosessen, 1000 ord (+/- 10 %)

*Arbeidskravets del 1 og 2 kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

 

Arbeidskrav 2

Individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass,1500 ord (+/- 10 %). Refleksjonsnotat skal inneholde dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis. Dokumentasjon legges ved som vedlegg og består av minimum 5 bilder, 1 lydfil og 3 filmsnutter à ca 3 minutter.

Arbeidskrav 3

Overordnet tema: Fagskolen som organisasjon og fagskolens rolle i samfunnet.

Arbeidskravet gjennomføres individuelt og er rettet mot fagskolens rolle og plass i samfunnet. Arbeidskravet skal presenteres for medstudenter og dokumenteres som en Power Point-presentasjon eller annen multimedial dokumentasjon, omfang tilsvarende en presentasjon på ca. 20 min.

 

Alle arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere to ganger innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen tre forsøk på hvert arbeidskrav.

 

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på samlingene tilsvarende 80 %i hvert emne. I tilfeller der en students fravær av spesielle årsaker er større en 20 % kan faglærer, der denne mener det er nødvendig og hensiktsmessig, pålegge studenten å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Se mer utfyllende omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen, individuelt, 21 dager med omfang på 4000 ord (+/- 10 %). Eksamen forankres i relevant teori. Som et vedlegg til eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere sin lese-/litteraturliste for hele emnet, totalt 2000 sider. Litteratur som ikke er hentet fra anbefalt litteraturliste skal godkjennes av faglærer.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen, det blir gitt ny oppgavetekst

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor