EPN-V2

PMEDPRA30 Clinical Studies C, Placement in the Ambulance Service Course description

Course name in Norwegian
Klinisk praksis i ambulansetjenesten
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    The course comprises supervised clinical training in the road ambulance service. The learning outcomes from all the previous courses are actualised, integrated, tested in clinical training and form the basis for the development of clinical competence. The students must acquire knowledge, skills and attitudes that are necessary to solve tasks and challenges in clinical settings.

    The learning outcomes will be achieved through varied ambulance jobs. Students are expected to show progress, take responsibility and, to an increasing extent, make independent assessments.

  • Required preliminary courses

    Studentene skal gjennom dette emnet etablere en forståelse for journalistiske bilders egenskaper. Emnet belyser forholdet mellom bilders egenskaper og menneskets visuelle persepsjon og kultur. I tillegg ser emnet på hvilke krav som stilles til journalistiske bilder utfra journalistikkens krav om sannferdighet. Studentene lærer å analysere mediebilder med et begrepsapparat som gir mening i en arbeidssituasjon.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten har grunnleggende kunnskaper om

    • visuell persepsjon
    • bildeform og komposisjon
    • teoretiske modeller for bilder
    • sannhetsbegrepet og fotografiers relasjon til virkelighet
    • analytisk metode for bilder i samtidskontekst
    • yrkesetiske normer for sannferdig visuell rapportering og grensene for iscenesettelse og digital manipulasjon av bilder.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere bilders form og innhold i en journalistisk kontekst
    • orientere seg selvstendig i relevante kilder og teori
    • drøfte konkrete problemstillinger knyttet til bilder i relasjon til relevant teori
    • skrive faglige analyser og drøftingsoppgaver med relevante begreper og kilder
    • utøve faglig fundert kritikk av andres teoriarbeider

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • utviklet forståelse av menneskets visuelle persepsjon og for konsekvenser dette har for bilders form
    • etablert en oversikt over aktuelle teorier for bilder
    • utviklet sin forståelse for journalistisk yrkesetikk
    • utviklet en kunnskapssøkende nysgjerrighet om spørsmål knyttet til samtidsbilder og hvordan de kan tolkes
  • Teaching and learning methods

    Emnet er inndelt i tre delemner:

    1. Persepsjon og bildeform 2. Teoretiske modeller 3. Bilde, virkelighet og fotografisk journalistikk

    Til hvert delemne leveres en skriftlig oppgave og evalueringer av to medstudenters oppgaver.

    Kurset innledes med en introduksjonssamling over to dager. Til hvert delemne hører en samling på to dager. Samlingsdagene inneholder gruppeoppgaver, forelesninger, plenumsoppgaver og evaluering av medstudenters oppgaver. Det blir også formidlet viktig erfaringskunnskap som ikke alltid finnes i bokform.

  • Course requirements

    Emnet har følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter:

    • Tre delemneoppgaver, inkludert evaluering av to medstudenters oppgaver.
    • Deltakelse på de åtte samlingsdagene er obligatorisk.

    Det er mulig å ha to fraværsdager i løpet av emnet som helhet og likevel kunne ta eksamen. Fraværet kompenseres da med tilleggsoppgaver uavhengig av grunn til fraværet.

    Faglærer vurderer hver emnedel for seg. Studentene må få godkjent alle arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides en gang og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer.

  • Assessment

    Eksamen er en tre dagers hjemmeeksamen. Omfang: ca 10 sider.

    Til eksamen vil studentene kunne bli prøvd i alt stoff som er gjennomgått i undervisningen. Dette gjelder også stoff som ikke er dekket spesielt i pensum.

    Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved skriftlig eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Grading scale

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Examiners

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Overlapping courses

    Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelsene