EPN-V2

PMED1200 Pathophysiology Course description

Course name in Norwegian
Sykdomslære
Study programme
Bachelor's Programme in Paramedic Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Pathophysiology deals with how different diseases and injuries change the cells and tissue, which also lead to changes in the functions of the tissue, organs and body. The course focuses on disease processes and disease conditions that can cause acute partial or complete organ failure, and knowledge of relevant treatment.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om læring, estetiske og kreative læringsprosesser og ulike tilnærminger til progresjon i musikkundervisning
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
  • har kunnskap om et bredt utvalg musikk fra ulike kulturer, sjangre og historiske epoker og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier
  • har kunnskap om ulike begreper og ulik fagterminologi som bidrar til a¿ forsta¿, analysere og notere musikk

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
  • kan danse til og med musikk og mestrer et utvalg av tradisjonelle og moderne danser fra ulike kulturer til bruk i musikkundervisning
  • kan lytte aktivt til et bredt utvalg av musikk fra¿ ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer og vise kunnskap om denne musikken gjennom muntlige, skriftlige og andre uttrykksformer
  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og musikkteknologiske verktøy
  • mestrer ulike innfallsvinkler til progresjon i musikkfaget og til videreutvikling av grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema-og prosjektarbeider
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

  • Individuell skriftlig prøve i grunnleggende musikkteori. Varighet: 2 timer. Arbeidskravet skal sikre at studentene har grunnleggende musikkteoretiske ferdigheter, noe de vil trenge både som basis for andre fag senere i studiet og i sin framtidige yrkesutøvelse.
  • Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til litteratur og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisning av barn og unge
  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 5-10

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
  • kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
  • kan oppdage lese- og skrivevansker og legge til rette for tilpasset opplæring
  • kan diskutere, muntlig og skriftlig, et utvalg av skjønn- og faglitteratur
  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10
  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Overlapping courses

Ingen hjelpemidler tillatt.