EPN-V2

PLU6300 Quality Improvement in Practice in Mental Health Course description

Course name in Norwegian
Kvalitetsforbedring i praksis innen psykisk helse
Study programme
Postgraduate Education in Intellectual Disabilities, Mental Health and Quality Improvement in Practice
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, innovasjon og endringsarbeid. Det er praktisk rettet og gir erfaring med forbedringsarbeid. Studentene vil utvikle ferdigheter om systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon og skriftlig- og muntlig formidling. De skal gjøre et forbedringsarbeid med utgangspunkt i egen yrkesutøvelse knyttet til arbeid med mennesker med utviklingshemming og deres psykiske helse. Forbedringsarbeidet kan være relatert til en prosedyre, direkte bruker-/pasientrettet arbeid eller annen kompetanseutvikling. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.

Required preliminary courses

Bestått PLU6200 Utviklingshemming og psykisk helse.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for begrepene kvalitet og kvalitetsforbedring
  • redegjøre for utfordringer knyttet til innovasjon og implementering av nye arbeidsformer i tjenester til mennesker med utviklingshemming
  • redegjøre for kunnskapsbaserte arbeidsmetoder og diskutere betydningen av brukerinvolvering og delt beslutningstaking
  • forklare forskjellene mellom de ulike nivåene i kunnskapspyramiden
  • beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • bidra til systematiske kvalitetsarbeid og tjenesteinnovasjon i tjenester til mennesker med utviklingshemming
  • gjennomføre systematisk litteratursøk og kritisk vurdere relevante kilder
  • utarbeide en prosjektplan som konkretiserer tidsrammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
  • anvende kunnskapsbaserte metoder i eget forbedringsarbeid
  • sikre gjensidig samarbeide med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
  • dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i eget kvalitetsforbedringsarbeid
  • diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid

Teaching and learning methods

Seksuell helse og seksuelt velvære er relatert til fysiske, psykiske og sosiale betingelser og muligheter. Seksuell helse er lite behandlet i profesjonsutdanninger, og i liten grad framstilt som en ressurs, og er et tema som mange profesjonsutøvere mangler kunnskap om. Dette kan være til hinder for profesjonelt arbeid for god seksuell helse, seksuelle rettigheter og utvikling av best mulig helse.

Emnets formål er å styrke studentenes forståelse for og kunnskap om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR). Denne kunnskapen er relevant for helsefremming gjennom hele livsløpet. Emnet vil gi studenter med ulik faglig bakgrunn en felles forståelse av problemområdene og nødvendigheten av en bred tilnærming til feltet. Perspektiver på mangfold og mangfoldskompetanse med relevans for arbeid med seksuell helse, vil inngå. Emnet vektlegger seksuell helse som en ressurs og betydningen av å fremme brukerstyring og samhandling i arbeidet med å sikre seksuell helse for alle. Emnet vil videre gi studenten forståelse for definisjoner, lover, begreper og uttrykksformer innenfor SRHR, og det vil bli forklart hvordan SRHR forstås i ulike kontekster. I emnet behandles grunnleggende begreper som positiv seksualitet, seksualvennlig miljø, nytelse og juridiske aspekter knyttet til temaet seksualitet. Det vil bli lagt til rette for diskusjoner av SRHR og etiske dimensjoner og problemstillinger vil gjennomgående bli drøftet.

Emnet vil gi studentene mulighet til å drøfte forskning og ny kunnskap knyttet til seksualitetens vilkår gjennom livsløpet. I tillegg vil refleksjon og diskusjon om brukerstyring, trygghet og samfunnsperspektiv vektlegges. Studentene vil få økt bevissthet omkring egne holdninger, profesjonsholdninger, og etiske og juridiske aspekter ved disse. Studentene vil få kjennskap til ulike normer, retninger og paradigmer innenfor SRHR.

Course requirements

Opptak til studiet.

Assessment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for hvordan seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) behandles i relevante styringsdokumenter og hva seksuell helse som ressurs innebærer
  • gjøre rede for kunnskap om helsefremming og seksuell helse som ressurs gjennom livsløpet
  • gjøre rede for normbevisst tenkning og mangfoldskompetanse knyttet til SRHR gjennom livsløpet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • identifisere og kritisk vurdere rammebetingelser, retningslinjer og tiltak innenfor SRHR
  • bidra til tverrfaglig samarbeid for seksuell helse som en ressurs gjennom hele livsløpet
  • kritisk vurdere utvalgte teorier innen fagområdet SRHR

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • fremme seksuell helse som en ressurs gjennom hele livsløpet for mangfoldige brukergrupper
  • kommunisere tverrfaglig om seksuell helse som ressurs gjennom livsløpet
  • gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger relatert til seksuell helse i yrkesutøvelsen

Permitted exam materials and equipment

Arbeids- og undervisningsformene består av 3-5 webinarer, digitale læringsressurser, gruppearbeid, refleksjonsdagbok og selvstudier. Studenten får tilbud om veiledning på prosjektoppgaven i emnet.

Grading scale

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 75% deltakelse i webinarer
  • Individuell skriftlig oppgave på 1000 ord (+/-10 %) som leveres i Canvas og presenteres muntlig i webinar.
  • Skriftlig oppgave i grupper på 3-5 studenter. Oppgaven skal være 1500 ord (+/- 10%) og leveres i Canvas, samt presenteres muntlig i webinar.
  • En skriftlig og en muntlig respons til medstudent etter gitte vurderingskriterier.

Examiners

Individuell skriftlig prosjektoppgave, 2000 ord (+/-10 %). Studenten arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.

Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått har studentene 

anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.  

Overlapping courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.