Programplaner og emneplaner - Student
PLU6300 Quality Improvement in Practice in Mental Health Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitetsforbedring i praksis innen psykisk helse
- Study programme
-
Postgraduate Education in Intellectual Disabilities, Mental Health and Quality Improvement in Practice
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, innovasjon og endringsarbeid. Det er praktisk rettet og gir erfaring med forbedringsarbeid. Studentene vil utvikle ferdigheter om systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon og skriftlig- og muntlig formidling. De skal gjøre et forbedringsarbeid med utgangspunkt i egen yrkesutøvelse knyttet til arbeid med mennesker med utviklingshemming og deres psykiske helse. Forbedringsarbeidet kan være relatert til en prosedyre, direkte bruker-/pasientrettet arbeid eller annen kompetanseutvikling. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.
Required preliminary courses
Bestått PLU6200 Utviklingshemming og psykisk helse.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for begrepene kvalitet og kvalitetsforbedring
- redegjøre for utfordringer knyttet til innovasjon og implementering av nye arbeidsformer i tjenester til mennesker med utviklingshemming
- redegjøre for kunnskapsbaserte arbeidsmetoder og diskutere betydningen av brukerinvolvering og delt beslutningstaking
- forklare forskjellene mellom de ulike nivåene i kunnskapspyramiden
- beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- bidra til systematiske kvalitetsarbeid og tjenesteinnovasjon i tjenester til mennesker med utviklingshemming
- gjennomføre systematisk litteratursøk og kritisk vurdere relevante kilder
- utarbeide en prosjektplan som konkretiserer tidsrammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
- anvende kunnskapsbaserte metoder i eget forbedringsarbeid
- sikre gjensidig samarbeide med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
- dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i eget kvalitetsforbedringsarbeid
- diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid
Teaching and learning methods
Ergoterapeutisk intervensjon omfatter fordypning i ergoterapispesifikk fagkunnskap og handlingskompetanse. Dette inkluderer teorier, metoder og vurderingsredskaper som begrunner yrkesutøvelsen på individnivå for å fremme aktivitet og deltagelse i eget hjem, boenhet, institusjon, nærmiljø og lokalsamfunn. Ergoterapeutens rolle, samarbeid med brukere og pårørende og deres deltagelse i beslutningsprosesser er temaer som inngår i emnet.
Tjenesteutvikling har fokus på helsepolitikk og organisatoriske forhold på systemnivå. Kunnskap om samfunnsforhold og velferdsstatens rammebetingelser med aktuelt lovverk trekkes inn for å belyse utfordringer og påvirkninger av ergoterapifaglig yrkesutøvelse og tjenesteutvikling. Utvikling av differensierte og kostnadseffektive tjenester og tilbud for å fremme ulike befolkningsgruppers muligheter og behov for aktivitet og deltakelse i hverdagslivet løftes frem.
Course requirements
Ingen info
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om ergoterapiteori, aktivitetsvitenskap og aktivitetsanalyse
- inngående kunnskap om komplekse intervensjoner inkludert omgivelsesrettede og kompenserende tiltak
- inngående kunnskap om utvikling, etablering og vedlikehold av samarbeidsrelasjoner med brukere, pårørende og samarbeidspartnere
- inngående kunnskap om velferdssamfunnets utviklingstrekk, endringer, organisering, forvaltningssystemer, helsepolitiske føringer og lovverk som påvirker ergoterapiutøvelsen
- bred kunnskap om demografiske endringer, sosial ulikhet og multikulturalitet
- inngående kunnskap om planleggings og beslutningsprosesser, prioriteringer og innovasjon på systemnivå
Ferdigheter
Studenten kan
- iverksette tiltak for å fremme retten til og å møte behov for meningsfull aktivitet og deltakelse for ulike grupper
- anvende forskningslitteratur om intervensjoner og argumentere for retten til aktivitet og deltakelse i samfunns- og hverdagsperspektiv
- kritisk analysere kvaliteten på og bruken av relevante vurderingsredskaper
- kritisk analysere og begrunne ulike tilnærminger til brukermedvirkning og samproduksjon på individ- og systemnivå
- anvende kunnskap om folkehelse-, helsefremmende og forebyggende- og re-/habiliterende arbeid i utvikling av kvalitetsforbedrende og effektive tjenestetilbud
- kritisk analysere, iverksette og begrunne intervensjoner som ivaretar befolkningens rett til aktivitet og deltakelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap om helsepolitiske føringer og aktuelt lovverk i utvikling av relevante og aktuelle tjenestetilbud
- har inngående kunnskap om samhandling og koordinering for å sikre sammenheng i komplisert og sammensatte tjenester
- kan kritisk reflektere over egen praksis og profesjonsbidrag i tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer i koordinering av tjenester
- kan begrunne, kritisk analysere og formidle etiske dilemmaer knyttets til innbyggernes rett til aktivitet og deltakelse
Permitted exam materials and equipment
Det veksles mellom forelesninger, selvstudier, veiledet gruppearbeid, seminarer og studentsamarbeid. I mellomperiodene skriver studentene oppgaver knyttet til ulike tema. Oppgavene legges frem og diskuteres med medstudenter og faglærere på ukesamlingene.
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på fellessamlinger
- Én individuell skriftlig oppgave, inntil 2000 ord
Examiners
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 35 minutter.
Tidspunkt: 2. semester.
Overlapping courses
Notater på én A4 side per arbeidsoppgave studenten har jobbet med underveis i emnet.