Programplaner og emneplaner - Student
PLU6000 Pedagogical Leadership and Development in Sandefjord Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord
- Study programme
-
Pedagogical Leadership and Development in Sandefjord
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er primært rettet inn mot tilsatte som har undervisningsoppgaver ved OsloMet - storbyuniversitetet, men som mangler pedagogisk basiskompetanse. Nytilsatte og andre som har 4 krav om gjennomføring av basiskompetanse gis prioritet. Det forutsettes at deltakerne har undervisningsoppgaver når de gjennomfører emnet.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- velge, begrunne og vurdere undervisnings-, lærings- og vurderingsformer på basis av avansert kunnskap om eget fagfelt, grunnleggende pedagogisk kunnskap, og inngående innsikt i de faglige krav som gjelder i høyere utdanning
- vise inngående kunnskap om egen profesjonsutdannings særegne karakter og grunnleggende kunnskap om profesjon, profesjonsutdanning og profesjonalisering generelt
- vise kjennskap til studenters læring i høyere utdanning og sammenhenger mellom undervisning, læring og vurdering
- vise og anvende kunnskap om FoU-basert utdanning og sammenhengen mellom profesjonsutdanning og praktisk yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk analysere egen undervisning og studentenes læringsinnsats og læringsutbytte og bidra til å videreutvikle utdanningskvaliteten ved eget studium
- anvende et spekter av studentaktive undervisningsformer
- gjøre forbedringer i egen undervisning og utvikle et inkluderende læringsmiljø
- bidra konstruktivt både i utvikling av studiekvaliteten i egen utdanning og i en fag- og profesjonsovergripende debatt om utvikling av kvalitet i profesjonsutdanningene
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende forskningsbasert kunnskap om undervisning, læring og vurdering som er relevant for egen undervisning
- videreutvikle sin pedagogiske kompetanse på egenhånd og i kollegialt samarbeid
- demonstrere grunnleggende pedagogisk kompetanse -
- identifisere studentene som ressurs i undervisning og læring
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- Har avansert kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på ledelse
- Har inngående kunnskap om organisasjonsteori og barnehagen som lærende organisasjon
- Har kunnskap om teoretiske perspektiver på personalutvikling; motivasjon, kommunikasjon og veiledning
- Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i overordnede dokumenter og føringer for barnehagen som organisasjon
Ferdigheter
Studenten:
- Kan analysere egen lederpraksis og se den i sammenheng med medarbeideres forutsetninger og behov.
- Kan anvende relevante metoder for kommunikasjon, motivasjon, veiledning og refleksjon
- Kan analysere barnehagens kultur for læring, samt kan velge hensiktsmessige metoder for læringsprosesser og møteledelse.
- Kan analysere og fortolke barnehagens ledelsesfunksjoner opp mot sentrale føringer på barnehagesektoren på en måte som ivaretar barnehagens samfunnsmandat.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse, og kan kommunisere faglig med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, og kommunisere om profesjonsetiske utfordringer.
- Kan gjennomføre og kritisk analysere et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning
- Bidrar til nytenkning og innovasjon
Content
Studiet består av følgende hovedtemaer:
- Pedagogisk ledelse, utvikling og mestring av egen lederrolle
- Organisasjonsperspektiver og utvikling av en lærende organisasjon
- Personalarbeid og læringsprosesser
- Utadrettet ledelse og forståelse av samfunnsoppdraget
Teaching and learning methods
Emnet har følgende fire, brede innholdskomponenter:
- Undervisning i profesjonsutdanningene. Læreplaner. Lærerrolle. FoU-basert undervisning. Ulike undervisningssituasjoner. Fagforskjeller og -likheter.
- Studenters læring, perspektiver og tradisjoner. Undervisning, feedback og veiledning. Gruppeundervisning og gruppearbeid.
- Vurdering, akademiske standarder, studentevaluering av utdanning, medstudentvurdering.
- Kunnskap om profesjon, profesjonsutdanning, profesjonalisering. Høyere utdanning
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt utviklingsarbeid på egen arbeidsplass; prosjektskisse med problemstilling og fremdriftsplan. Formålet med arbeidskravet er å utvikle kunnskaper om de ulike fasene i utviklingsarbeid og egen lederrolle i dette. Omfang: om lag 800 ord.
- Individuelt refleksjonsnotat. Studenten skal dokumentere egen prosessledelse for å utvikle barnehagen til å være en lærende organisasjon. I dette arbeidet inngår minst tre selvvalgte læringsaktiviteter. Refleksjonsnotat skal dokumentere møteledelse og møtestruktur. Omfang: om lag 1000 ord.
Utfyllende informasjon om arbeidskravene gis i undervisningen.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til” Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen” Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om deltakelse i følgende faglige aktiviteter:
- Veiledning på skisse til prosjektrapport.
- Alle deler av samlingene. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Assessment
Avsluttende vurdering gjennomføres i tredje semester.
Individuell muntlig eksamen omfang 30 minutter.
15 minutter presentasjon og 15 minutter faglig samtale med utgangspunkt i pensum
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Admission requirements
Målgruppen for studiet er pedagogiske ledere og barnehagelærere.
Opptakskrav er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning, eller likeverdig pedagogisk utdanning på bachelorgradsnivå kombinert med videreutdanning i barnehagepedagogikk. Likeverdige pedagogiske utdanninger er
- grunnskolelærere eller allmennlærer
- faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag og treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- spesialpedagog
- barnevernspedagog
- kateket
- steinerhøyskolens bacherlorutdaning i førskolepedagogikk
- steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre og lede et pedagogisk utviklingsarbeid i egen barnehage eller i en barnehage/personalgruppe hun eller han har ansvar for i tilknytning til en faglig og administrativ stilling på barnehagefeltet. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid i stilling på barnehagefeltet under hele studiet.