EPN-V2

PINS9300 Sustainable Innovation: Interdisciplinary Research in Practice Course description

Course name in Norwegian
Sustainable Innovation: Interdisciplinary Research in Practice
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Innovation is an essential part of developing sustainability. Society needs new thinking, new technology and alternative perspectives on value. This course provides candidates with a solid theoretical basis and the ability to design and implement research projects within sustainability (e.g. corporate sustainability, sustainable development, environmental management, transformation management and social entrepreneurship) and innovation (e.g. social innovation, technological innovation, innovative business models). The course content may be abbreviated and adapted to fit the interest of the course participants in cooperation with the supervisors.

    The course will address the following, non-exclusive list of themes in sustainability and innovation

      • Sustainability and innovation
      • Definitions and concepts
      • Professions, participation, and management of sustainable innovation
  • Required preliminary courses

    Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om sentrale forhold vedrørende kultur, økonomi, politikk og samfunnsforhold i fattige land og deres forhold til rike land
    • kjenner ulike betydninger av utviklingsbegrepet
    • har bred kunnskap om metoder som er relevante for samfunnsvitenskapelig forståelse av utviklingsspørsmål (hovedfokus er kvalitative metoder)
    • har grunnleggende kunnskap om å gjennomføre et empiribasert prosjektarbeid om et utviklingsrelatert tema

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan beskrive viktige samfunnsspørsmål og internasjonale forhold, i fattige land
    • kan vurdere kritisk hvordan metoder blir brukt i utviklingsforskning
    • kan planlegge og utføre elementær problemorientert innhenting av empirisk kunnskap

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan beskrive kulturelle og samfunnsmessige forhold som påvirkers samfunnsmedlemmers tilgang til ressurser og goder
    • har tilegnet seg en grunnleggende kunnskap om sammensatte årsaker til forskjeller på økonomisk utvikling og velstand i ulike regioner og land
    • har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om vitenskapsteoretiske problemstillinger
    • kan samarbeide faglig gjennom omfattende gruppeprosesser og erfaringsbasert læring
  • Learning outcomes

    Årsstudiet i utviklingsstudier er organisert som et heltidsstudium over ett studieår (60 studiepoeng). Studiet framstår som et helhetlig studieprogram og er bygd opp av fire emner. To emner arrangeres i høstsemesteret, og to emner i vårsemesteret.

    Emnet Introduksjon til utviklingsstudier (20 studiepoeng) gir en første innføring i utviklingsstudier, et tverrfaglig, samfunnsvitenskapelig studium av samfunnsforhold i fattige land (Sør), og disse landenes forhold til rike land (Nord-Sør-forhold).

    Regionalkunnskap og globalhistorie (10 studiepoeng) gir generell kunnskap om de fire regionene Afrika sør for Sahara, Asia, Latin-Amerika og Midtøsten/Nord-Afrika, samt om globalhistorie. I tillegg omfatter emnet nødvendige forkunnskaper og forberedelser for feltarbeidet som gjennomføres i vårsemesteret.

    Emnet Innføring i metoder og vitenskapsteori (10 studiepoeng) gir en grunnleggende innføring i et bredt spekter av metodiske tilnærminger og metodiske teknikker som er relevante for gjennomføring av et selvstendig gruppebasert feltarbeid innen utviklingsstudier. I tillegg omfatter emnet en innføring i relevante vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger.

    En sentral del av årsstudiet er et femukers feltarbeid i et land i Sør/i Norge, som gjennomføres i emnet Feltarbeid i utviklingsstudier (20 studiepoeng) i vårsemesteret. Studentene gjør da i gruppe en undersøkelse av relevante problemstillinger i faget og skriver en fyldig feltoppgave i etterkant av feltoppholdet.

    Pensum, undervisning, arbeidsformer og arbeidskrav i de fire emnene er definert i forhold til feltarbeidet. Forberedelsene til feltoppholdet starter tidlig i første semester med valg av land, gruppedannelser og valg av tema for feltarbeidet.

    Oversikt over Utviklingsstudier årsstudium:

    • UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier
    • UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie
    • UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori
    • UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier

    Progresjonskrav

    For studenter tatt opp til Utviklingsstudier årsstudium gjelder følgende progresjonskrav:

    For å kunne starte på emnet UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier i vårsemesteret kreves

    • godkjent arbeidskrav i emnet UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier
    • gjennomført emnet og bestått eksamen i UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie i foregående semester
    • godkjente arbeidskrav i emnet UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori i inneværende semester.

    I særskilte tilfeller kan det vurderes om kravet om at eksamen på emne UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie må være bestått for å kunne starte på emne UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier kan avvikes.

    Begrunnelse for dette progresjonskravet:

    Omfattende og grundige forberedelser er nødvendige for å kunne gjennomføre feltarbeid med datainnsamling. Ved at studentene oppfyller disse progresjonskravene sikrer vi at de har en felles plattform for feltarbeidet som foregår i grupper.

  • Teaching and learning methods

    Studiet baserer seg på lærerstyrte og studentaktive arbeidsmåter. Feltarbeidet i vårsemesteret står sentralt i studiet. I tillegg til forelesninger anvendes følgende arbeidsmåter: diskusjoner, gruppeaktiviteter, skriftlige oppgaver, veiledning og prosjektarbeid. Det forutsettes at studentene danner kollokviegrupper på eget initiativ.

    Feltarbeid

    En obligatorisk del av studiet er et prosessorientert prosjektarbeid der kjernen er et fem ukers feltopphold i et land i Sør/i Norge. Instituttet bestemmer sted for feltoppholdet.

    Avreise til feltarbeidet finner sted i medio februar. Arbeidet foregår normalt i grupper på fire-fem studenter. Instituttet setter sammen feltarbeidsgruppene. Tema for feltarbeidet velges etter samråd med faglærere og innleveres til godkjenning innen gitt frist. Materialet og erfaringene fra feltarbeidet skal analyseres og presenteres i en feltoppgave som skal innleveres digitalt. Feltoppgaven skal være på 50-70 sider, og nærmere opplysninger om innhold og format gis i eget veiledningshefte. Av hensyn til våre samarbeidspartnere i Sør skal feltoppgaven også inneholde en to-tre siders oppsummering på engelsk/spansk.

    Gjeldende frister vil framgå av undervisningsplanen som vil foreligge ved studiestart.Alle studenter som skal på feltarbeid i utlandet er forpliktet til å ha egen reiseforsikring.

  • Course requirements

    Utviklingsstudier er et internasjonalt orientert fag hvor hele pensum dreier seg om internasjonale forhold. I tillegg får studentene faglig relevant internasjonal erfaring ved å gjennomføre feltarbeid i et land i Sør.

  • Assessment

    Dette er beskrevet i hver enkelt emneplan.

  • Permitted exam materials and equipment

    Vurderingsordninger i studieprogrammet:

    • Semester 1, UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier, 20 stp., individuell skriftlig hjemmeeksamen, A-F
    • Semester 1, UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie, 10 stp., individuell muntlig eksamen, A-F
    • Semester 2, UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori, 10 stp., individuell 4-timers eksamen under tilsyn, A-F
    • Semester 2, UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier, 20 stp., feltoppgave (i gruppe), A-F

    Vurderingskriterier:

    • A, fremragende: Fremragende presentasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser usedvanlig god reflekterende og analytisk evne og uvanlig stor grad av faglig modenhet og selvstendighet.
    • B, meget god: Meget god presentasjon. Kandidaten viser god reflekterende og analytisk evne og stor grad av faglig modenhet og selvstendighet. Mindre mangler kan aksepteres.
    • C, god: Jevnt god presentasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser en viss reflekterende og/eller analytisk evne og en viss grad av faglig modenhet og selvstendighet. En del mangler kan aksepteres.
    • D, nokså god: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss svakhet når det gjelder reflekterende og/eller analytisk evne og har relativt lav grad av faglig modenhet og selvstendighet.
    • E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser klare svakheter når det gjelder reflekterende og/eller analytisk evne og har lav grad av faglig modenhet og selvstendighet.
    • F, ikke bestått: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende faglig modenhet og selvstendighet.
  • Grading scale

    Godkjent av KUF 09. desember1986

    Redaksjonelle endringer foretatt 2. mai 2015

    Revisjon godkjent av studieutvalget ved LUI 23. mai 2016

    Revisjon godkjent av studieutvalget 11. mai 2017

    Redaksjonell endring lagt inn 12. juli 2018

    Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 22. mars 2019 Gjeldende fra høstsemesteret 2019

  • Examiners

    The final essay is assessed by the course lecturer and one other examinator. External examinators will be used regularly. The assessment of the essay is based on the learning outcomes for the course.

  • Target group and admission

    The requirement for admission to the course is confirmation of admission to a PhD programme or documentation that you are in the process of being admitted to one of the faculty's two PhD programmes (Engineering Science or Innovation for Sustainability).

  • Course contact person

    Tale Skjølsvik and Siw Fosstenløkken