EPN-V2

PINS9100 Philosophy of Science in Sustainability Course description

Course name in Norwegian
Philosophy of Science in Sustainability
Study programme
PhD Programme in Innovation for Sustainability
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Studiet skal bidra til videreutvikling av studentenes kompetanse i å planlegge, gjennomføre, begrunne og vurdere relevant opplæring i trafikk med hovedvekt på mennesket i trafikken, risiko og trafikksikkerhet i henhold til Kunnskapsløftet. Den nye læreplanen i valgfaget er bydt opp rundt følgende kjerneelementer i faget: 1 Samhandling i trafikken, 2. Ansvar og risikoforståelse, og 3. Folkehelse og miljø. Å utforme tverrfaglige undervisningsopplegg med tanke på å oppdage sammenhengene mellom spesifikk trafikal atferd og trafikksikkerhet vil være sentralt i studiet. Kompetansen om ungdommers vilje og evne til å forstå risiko, ta trygge valg og følge trafikkregler vil stå sentralt. Mange skoler tilbyr trafikalt grunnkurs som en integrert del av faget. Studiet vil vektlegge hvordan undervisningen kan legges opp slik at elementer fra læreplanen med trafikkalt grunnkurs gjennomsyrer opplæringen. Målet er å utdanne lærere som kan lede arbeidet med å sette elevene i stand til å ta mer bevisste valg i trafikken, basert på kunnskap og erfaring.

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for læreplanen for valgfaget trafikk, tverrfaglige temaer og kjerneelementene i faget, inkludert inngående kunnskap om det Trafikale grunnkurset
  • ha en oversikt over aktuelle deler av vegtrafikklovgivningen
  • kjenne til hovedtrekkene i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg og hvordan trafikksikkerhetsarbeidet organiseres
  • gjengi hovedtrekk i ulykkesbildet hvor barn og ungdom er involvert og kunne beskrive viktige forebyggende tiltak
  • ha kunnskap om ungdom og risikoforståelse
  • ha kunnskap om hvordan gode undervisningsopplegg kan utvikles og brukes i undervisningen
  • ha oversikt over fagstoff som er relevant i arbeidet med faget

Ferdigheter

Studenten kan:

  • lage en lokal læreplan for undervisning i valgfaget trafikk og Trafikalt grunnkurs
  • planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning innen fagområdet trafikk
  • demonstrere og gjennomføre øvelser i Trafikalt grunnkurs som er i samsvar med læreplanen
  • anvende arbeidsmåter og læringsressurser i undervisningen som er i samsvar med læreplanen i valgfaget trafikk
  • tilrettelegge for samarbeid med lokale aktører, som for eksempel Statens vegvesen, Trygg Trafikk og lokale trafikkskoler
  • Tilrettelegge for samarbeid med foresatte for å bevisstgjøre betydningen av øvelseskjøring og mengdetrening som et viktig trafikksikkerhetstiltak

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • ivareta god kommunikasjon med andre innen fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • reflektere over sentrale trekk ved mennesket i trafikken; sanseapparat, oppmerksomhet, utviklingstrekk, gruppedynamikk, kjøreprosess og risikoområder i trafikken

Required preliminary courses

Studiet er prosessorientert og erfaringsbasert. Følgende prinsipper ligger til grunn for valg av arbeidsformer og organisering av innhold:

Praksis- og problemorientert: Utgangspunktet i studiet er utfordringer og oppgaver i undervisningen som faglærer i trafikk. Det betyr at praktisk lærerarbeid og refleksjon har en sentral plass i studiet. Studenten skal lære gjennom å arbeide med relevante og virkelighetsnære problemer og situasjoner.

Opplevelsesorientering: Studenten skal gjennom øvelser og erfaringer gi uttrykk for sine følelser og tanker i ulike situasjoner. De skal også tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine elever.

Erfaringslæring: Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over egen praksis, vil studentene øke bevisstheten og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner.

Studentmedvirkning: Studenten utarbeider mål og planer for egen læring.

Tverrfaglig: Trafikk er et tverrfaglig fagområde. Mange tema kan nyttes i andre undervisningsfag, blant annet matematikk, naturfag, samfunnsfag, kroppsøving og RLE.

Studiet er organisert ved:

  • Nettbaserte undervisningsøkter
  • Fellessamlinger på universitetet
  • Øvelser og gruppebasert samarbeid på nett og fysisk
  • Nettbasert samhandling
  • Individuelt studiearbeid
  • Observasjoner og refleksjoner i eget arbeid

Learning outcomes

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskravene danner utgangspunkt for eksamen (se avsnittet «Vurderings-/eksamensformer og sensorordninger»).

Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjon. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Oppgave 1: Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg på egen eller annen egnet arbeidsplass. Dette dokumenteres skriftlig, sammen med en refleksjon over erfaringer. Individuell oppgave. Omfang: 1200-2000 ord.
  • Oppgave 2: Undervisningsopplegget og erfaringene fra oppgave 1 presenteres muntlig for medstudenter og ev. innbudte gjester. Presentasjonen skal være individuell.
  • Deltakelse på 2 dagers førstehjelpskurs

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang,

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse på fellessamlinger.

Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Teaching and learning methods

Muntlig eksamen i gruppe på 4-8 studenter, inntil 60 minutter. Hver student i gruppen vil bli vurdert individuelt.

Course requirements

Alfanumerisk/finansiell kalkulator med tømt minne. En digital kalkulator er tilgjengelig for studenten under eksamen.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltakelse i seminargrupper og presentasjon av tekster (1)
  • Deltakelse i gruppearbeid (2)
  • Gjennomføre et intervju i gruppe (2)
  • Presentasjon av intervjuundersøkelse i gruppe (2)

Grading scale

Vurderte praksisstudier. Det kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av praksis i ambulansetjenesten» i programplanens hoveddel. 

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Admission requirements

The requirement for admission to the course is confirmation of admission to a PhD programme or documentation that you are in the process of being admitted to one of the faculty's two PhD programmes (Engineering Science or Innovation for Sustainability).

Course contact person

Ikke relevant.