Programplaner og emneplaner - Student
PHVIT9300 Quantitative Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Kvantitative metoder
- Study programme
-
PhD Programme in Health SciencesPh.D. programme in Health Sciences - Individual Courses
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kroppsøvingsfaget i grunnskolelærerutdanningen skal gjennom praktisk-metodisk og teoretisk undervisning kvalifisere studentene til å kunne tilrettelegge for elevenes læring. Utdanningen skal gi studentene solid pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse til å arbeide med en mangfoldig elevgruppe, samt kompetanse til å utvikle faget i framtida.
Videreutdanningstilbudet i kroppsøving vil legge vekt på å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse til å kunne undervise med utgangspunkt i fagets kjerneelementer og gjeldende læreplan. Dette innebærer særlig å knytte analyser av og arbeid med læreplanen til nyskapende og innovative undervisningsmetoder. Kroppsøving er et fag der vurderingsproblematikker har vært dominerende i fagdebatten, blant annet eksemplifisert av at innsats har blitt fjernet og senere gjeninnført som en del av vurderingsgrunnlaget. Vurdering er derfor et viktig tema for målgruppen for denne videreutdanningen. I tråd med innholdet i LK20 vil praktiske aktiviteter og bruk av digitale verktøy vektlegges. Innholdet i studiet omfatter forskningsbasert kunnskap og praktiske erfaringer med fagets aktivitetsformer.
Required preliminary courses
Opptakskravet er allmenn-/grunnskole-/faglærerutdanning eller PPU. Studenter som får studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisning i kroppsøving. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å fullføre lærerutdanningen sin.
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- Har kunnskap om styringsdokumenter for kroppsøving i skolen
- Har kunnskap om fagets egenart, legitimering og formål
- Har fagdidaktisk kunnskap til å kunne analysere og forstå undervisnings- og læringsprosesser i kroppsøving
- Har kunnskap om elevers læring, sosialisering og utvikling med relevans for undervisning i kroppsøving.
- Har kunnskap om forhold som er viktige for å kunne drive inkluderende undervisning i kroppsøving
- Har kunnskap om ulike former for vurdering
- Har relevant kunnskap om kroppen i samfunns- og naturvitenskaplige perspektiv
- Har kunnskap om sikkerhet og livberging ved undervisnings i kroppsøving
- Har kunnskap om bevegelsesaktiviteter som er aktuelle for undervisning i kroppsøving
Ferdigheter
Kandidaten
- Kan bruke ulike former for vurdering for å fremme elevers læring
- Kan vurdere elevers måloppnåelse på relevante og hensiktsmessige måter
- Kan anvende relevant teori og forskning for å forbedre og utvikle egen undervisningskompetanse i kroppsøving
- Kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving
- Kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og miljø
- Kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving
- Kan anvendte vitenskaplig kunnskap i undervisning i kroppsøving
- Kan utvikle og bruke egne bevegelsesferdigheter med tanke på undervisning i kroppsøving
Generell kompetanse
Kandidaten
- Kan reflektere over sentrale profesjonsetiske spørsmål med relevans for kroppsøving
- Kan diskutere faglig utviklingsarbeid i kroppsøving med kollegaer
- Kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
- Kan diskutere kroppsøvingsfagets rolle i og bidrag til allmenndannelse
Teaching and learning methods
Studiet er et kombinert nettbasert og samlingsbasert tilbud som består av to emner à 15 studiepoeng fordelt på to semester (hhv. høst og vår). Hvert emne har tre samlinger som går over to dager. Før og mellom samlingene vil studenten få mellomarbeider (arbeidskrav) som knytter samlingenes tema til utvikling av kompetanse på egen arbeidsplass. Studentene skal arbeide med digitale ressurser gjennom en læringsplattform og delta i refleksjonsoppgaver knytta til egen praksis. I begge emnene vil det bli lagt vekt på relevante og læringsfremmende vurderingsformer. Videreutdanningen vil ha en tydelig praksisforankring der målet er læring gjennom kompetanseutvikling på egen arbeidsplass, utvikling av læringsfellesskapet studentene imellom, samt utvikling av studentens profesjonalitet og rolle som kroppsøvingslærer.
Course requirements
Utdanningen vil være utformet etter prinsippene for omvendt klasserom, der studentene mellom samlingene jobber med fagstoff gjennom digitale ressurser, lesing av litteratur og samarbeid i mindre grupper ved bruk av digitale kommunikasjonsverktøy. På samlingene vil det bli lagt vekt på studentaktive læringsformer i ulike bevegelsesmiljø. Det blir lagt vekt på utvikling av fagdidaktisk kompetanse for å skape inkluderende læringsmiljø. Det vil også bli lagt opp til prosesser som skal sikre at studentene mellom samlingene kontinuerlig arbeider med å utvikle sin egen praksis gjennom utprøving av undervisningsopplegg og kunnskapsdeling på egen arbeidsplass. Utdanningen vil også bruke kandidatenes undervisningserfaring til å reflektere over hvordan generelle didaktiske ferdigheter kan brukes i kroppsøvingsundervisningen.
Assessment
Ikke aktuelt.
Permitted exam materials and equipment
For nærmere informasjon om avsluttende vurdering, se emneplanene.
Grading scale
Programplan for kroppsøving 1 for trinn 5–10 – oppdrag
Physical Education 1, level 5–10
30 studiepoeng
Videreutdanning, deltid
Studieprogramkode: KROPO
Emnekoder: Emne 1: KROP6100. Emne 2: KROP6200
Godkjent av utdanningsutvalget 12. februar 2024
Gjeldende fra høst semesteret 2024
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Examiners
One internal examiner
Admission requirements
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.