Programplaner og emneplaner - Student
PHVIT9300 Quantitative Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Kvantitative metoder
- Study programme
-
PhD Programme in Health SciencesPh.D. programme in Health Sciences - Individual Courses
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course is based on PHVIT9100, Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology. It takes a critical perspective of quantitative methodology related to research processes where quantitative design is relevant. The course also covers how the choice of different quantitative methods affect the quality of research. The application of different designs (cross-sectional, longitudinal, clinical trial, experimental) and advances statistical analysis (regression analysis, repeated measurement, survival analysis, power analysis) is discussed.
Required preliminary courses
None
Learning outcomes
On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The PhD candidate
- is at the forefront of knowledge in selected quantitative methods
- is at the forefront of knowledge of selected quantitative analyses, interpretations, and forms of documentation in the field
- can evaluate the usefulness and application of different quantitative designs in health science research processes
Skills
The PhD candidate can
- plan a health science research project with relevant quantitative designs and methods
- analyse, interpret, and disseminate the results of quantitative research
- address complex scientific issues and challenge established knowledge and practice in quantitative methodology
General competence
The PhD candidate can
- argue in favour of particular quantitative approaches on the basis of scientific theory
- identify relevant ethical issues and conduct research based on quantitative methodology with professional integrity
- can participate in discussions on quantitative methodology
Teaching and learning methods
Work and teaching methods consist of lectures, seminars, self-study, and practical exercises in the use of different software programmes for statistical analysis. The outcomes of the seminars are presented and discussed in plenary sessions.
Course requirements
None
Assessment
This course offers an overview and adopts a critical perspective of research into different types of intervention in the health sciences related to different levels, arenas, population groups and/or individuals. Interventions in health sciences are often complex. The course focuses on methodology in interventions in the areas of health-promoting, preventive, rehabilitative, curative, and palliative measures. The course takes a systematic approach and places emphasis on the process of developing, planning, implementing, and evaluating the effects of interventions. Different types of research design in intervention research will also be discussed.
Permitted exam materials and equipment
Emnet omfatter i hovedsak aktivt pasient-/brukerrettet arbeid gjennom to praksisperioder. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i praksis og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse. Studentene veiledes av autorisert fysioterapeut. Kunnskaper, ferdigheter og erfaringer fra tidligere emner integreres i klinisk fysioterapipraksis på en selvstendig og begrunnet måte. Emnet har et bredt fundament som belyses gjennom flere fysioterapifaglige perspektiver. I den kliniske virksomheten inngår fysioterapeutisk undersøkelse, behandling, habilitering og rehabilitering, samt helsefremmende og forebyggende arbeid.
Biopsykososial forståelsesmodell og ICF-rammeverket er viktige deler av det teoretiske fundamentet for praksis. Sentralt er relasjonen og arbeidsalliansen mellom pasient og terapeut. Mensendieck-tradisjonen vektlegger pasientens egenlæring og endringsprosess. Hensiktsmessige bevegelsesmønstre og atferd søkes automatisert og overført til dagliglivets aktiviteter. I møte med pasienter med langvarige smerter, integrerer studenten kunnskap om oppdatert smertefysiologi i en somatokognitiv behandlingstilnærming.
Grading scale
Studenten må ha bestått alle eksamener i 2. studieår.
Examiners
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- integrere tidligere teorigrunnlag, og problematisere aktuell praksissituasjon i lys av teoretiske perspektiver
- oppsøke, vurdere og aktivere relevant forskning i forhold til aktuell praksissituasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- velge, begrunne og utføre en fysioterapeutisk undersøkelse, med utgangspunkt i ICF rammeverket
- gjenkjenne indikasjoner på mulig alvorlig, underliggende patologi
- kartlegge miljøfaktorer og personlige faktorer, og vurdere hvordan de virker inn på pasientens funksjon, arbeidsevne og helse
- tolke og sammenfatte funn fra undersøkelsen, samt stille en funksjonsdiagnose basert på en helhetlig, biopsykososial vurdering
- sette målsetninger for behandling, i samarbeid med pasient
- planlegge, begrunne og utføre fysioterapeutisk behandling og rehabilitering, individuelt og i gruppe, samt evaluere og eventuelt endre tilnærming og tiltak
- planlegge, begrunne og utføre relevante helsefremmende og forebyggende tiltak for pasient
- fremme pasientens egenlæring og overføring av læring til dagliglivets aktiviteter
- vise empati og fremme deltakelse, brukermedvirkning og likeverdig relasjon med pasient
- kommunisere og samarbeide med pasient og andre, samt vurdere behov for tverrprofesjonelt samarbeid og samhandling
- dokumentere relevant informasjon i journal, og gjøre rede for kliniske resonnering med begrunnelse i kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- overholde gjeldende lover, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer for fysioterapeuter, blant annet taushetsplikt og personvern
- følge regler og rutiner ved praksisstedet, deriblant å organisere eget arbeid og ivareta krav om journalføring, orden og hygiene
- vise respekt for pasient og andre sine meninger og ønsker, samt kulturelle og sosiale forskjeller
- reflektere over egen faglig utøvelse og identifisere eget læringsbehov, samt ta initiativ til og ansvar for å innhente ny kunnskap og nye ferdighetervise vilje og evne til å gi veiledning
Admission requirements
Hele emnet er organisert i form av to praksisperioder. Aktuelle praksissteder er institusjoner i helseforetak, kommunehelsetjeneste og studieretningens poliklinikk.
Gjennom studentklinikker får studenten erfaring med å behandle en pasient med veileder og faglærer tilstede, eller legge frem en journal/forskningslitteratur knyttet til egne pasientkasus i praksis. Studenten får reflektere over eget faglig arbeid og bidra til fellesdiskusjon med medstudenter og veileder i etterkant av behandling eller fremlegg.