EPN-V2

PHVIT9100 Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology Course description

Course name in Norwegian
Helsevitenskap II: Vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetodologi
Study programme
PhD Programme in Health Sciences
Ph.D. programme in Health Sciences - Individual Courses
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
Course history

Introduction

Opptak til studiet.

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelse om kirurgisk undersøkelse og eller behandling
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i operasjonssykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor operasjonssykepleie
  • kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid på en selvstendig måte innen operasjonssykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i sin egen praksis

Learning outcomes

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Teaching and learning methods

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende arbeidskrav være godkjent:

1. semester

Infeksjonsforebygging

  • Studentene utarbeider problemstilling selv.
  • Utføres individuelt.
  • Omfang: 3000 ord (+/ 20 prosent)
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
  • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

2. semester

Forebygging av skade.

  • Studentene utarbeider problemstilling selv.
  • Oppgavene utføres i gruppe på inntil tre studenter.
  • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
  • Selvvalgt pensum skal tilknyttes oppgaven.
  • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
  • Studentene får skriftlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig faglære

Deltakelse i obligatoriske aktiviteter

  • Simulering
  • Gruppearbeid
  • Seminar

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Gradert skala A-F. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Det innebærer at hvis karakteren F tildeles, vil hele gruppen få denne karakteren. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang.

Permitted exam materials and equipment

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.

Grading scale

  • Operasjonssykepleie i et historisk perspektiv.
  • Operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • Forebygging.
    • Behandling.
    • Lindring.
    • Rehabilitering.
    • Undervisning og veiledning.
    • Administrasjon og ledelse.
    • Forskning og utvikling.
  • Kunnskapsbasert operasjonssykepleie.

Examiners

One internal and one external examiner will assess the answer papers submitted by all candidates.

Admission requirements

The course can also be offered to students who have been admitted to the “Health Science Research Programme, 60 ECTS”, by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.