EPN-V2

PHVIT9000 Health Sciences I Course description

Course name in Norwegian
Helsevitenskap I
Study programme
PhD Programme in Health Sciences
Ph.D. programme in Health Sciences - Individual Courses
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Programplan for engelsk 1, trinn 1-7 – oppdrag

English 1 for Primary School Teachers

Studieprogramkode: ENGCO

30 studiepoeng

Nett- og samlingsbasert videreutdanning

Deltid

Godkjent av prodekan for studier 13. februar 2015

Redaksjonelle endringer 19.11.2020

Gjeldende fra høstsemesteret 2021

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

Required preliminary courses

Admission to the PhD programme.

The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.

Learning outcomes

On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The PhD candidate

  • can critically assess different theories of and approaches to health
  • can assess the usefulness and application of multidisciplinary and interdisciplinary research in health sciences
  • can assess the usefulness and application of health technology developments
  • address complex theories of health and challenge established knowledge in the health sciences and in their own discipline and/or profession

General competence

The PhD candidate can

  • identify relevant ethical and health policy issues
  • identify and discuss research-based knowledge on health
  • assess the need for new research to promote health and prevent illness
  • participate in debates about health policy and ethics

Teaching and learning methods

Work and teaching methods consist of lectures, seminars, and self-study. The outcomes of the seminars are presented and discussed in plenary sessions.

Course requirements

None

Assessment

I dette emnet blir studentene gjort kjent med sosialpedagogisk teori og praksis. Sosialpedagogikk henter kunnskap fra flere fag: blant annet juss, psykologi og pedagogikk. Disse fagene blir introdusert i emnet. Psykologiske og pedagogiske perspektiver på barn og unges utvikling og læring er sentralt. Likeledes er grunnleggende rettsprinsipper og juridiske begreper sentrale. Studentene skal delta i aktiviteter og få erfaring i å bruke aktiviteter i praksis. Emnet inneholder en introduksjon til konkret barnevernarbeid, både i barneverntjenesten og på andre yrkesområder. Emnet inneholder en innføring i vitenskapsteoretiske temaer og temaer innen etikk.

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

  • grunnleggende tema innen barns og unges utvikling, sosialisering og oppdragelse
  • betydninger av kjønn, kultur, familieformer og klasse for barn og unges utvikling og deltakelse i det norske, flerkulturelle samfunnet
  • formål og arbeidsmåter innen sosialpedagogisk arbeid med barn og unge
  • vitenskapsteoretiske begreper og grunnlagsforståelser
  • forståelse av forholdet mellom fag og etikk i praktisk arbeid med mennesker
  • hvordan musikk, drama og forming kan benyttes for å oppnå mestring og bygge relasjon i sosialpedagogisk arbeid
  • barnevernets historie, organisering, rammer og samfunnsoppdrag
  • juridisk metode for løsning av rettslige spørsmål og internasjonale menneskerettigheters betydning i norsk rett
  • grunnleggende prinsipper og begreper i barnevernsretten

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • identifisere sentrale faglige perspektiver og vise at de har betydning for hvordan vi forstår og begrunner faglige avgjørelser
  • sette i gang og lede ulike aktiviteter
  • gjennomføre et livsformsintervju for å utforske barnets hverdagsliv
  • utvikle ferdigheter i studiemetodikk og kunne samhandle med andre om faglige spørsmål
  • komme i gang med å skrive faglige tekster, bruke norske og internasjonale referanser til faglige kilder og velge og bruke pålitelige kilder for informasjonsinnhenting
  • anvende juridisk metode ved løsning av rettslige spørsmål og identifisere juridiske spørsmål i en barnevernsfaglig kontekst
  • redegjøre for rettssikkerhetsbegrepet, rettighetsbegrepet og grunnleggende prinsipper i barnevernretten

Generell kompetanse

Studenten:

  • skal kunne bidra til et aksepterende, inkluderende og åpent studiefellesskap
  • har evne til å reflektere over betydningen av egen og andres oppvekst og kulturbakgrunn og å ha et flerkulturelt perspektiv på fagfeltet
  • har forståelse for hvordan aktivitetsfagene inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse

Examiners

I dette emnet veksler arbeidsmåtene mellom forelesninger, arbeid i grupper, individuelt arbeid og veiledning. Studentene deles inn i basisgrupper den første studieuken.

I aktivitetsfag deles studentkullet i tre grupper som fordeles på aktivitetsfagene drama, forming og musikk. Det er to undervisningsøkter i hvert av de tre fagene. Det kreves aktiv deltagelse fra alle studenter i aktivitetsfagundervisningen.

Admission requirements

Obligatorisk undervisning

All undervisning er obligatorisk.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

Det skal leveres to individuelle skriftlige arbeidskrav. Hvert av arbeidskravene er på 2000 ord +/- 10 %.