Programplaner og emneplaner - Student
PHVIT9000 Health Sciences I Course description
- Course name in Norwegian
- Helsevitenskap I
- Study programme
-
PhD Programme in Health SciencesPh.D. programme in Health Sciences - Individual Courses
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course adopts a critical perspective of the empirical and theoretical basis for the significance of health for people as individuals and as participants in society, and will elucidate health as a means and as an end. Health can be regarded as a good in itself, but it can also be regarded as a key premise for quality of life and social participation. Looking at how health and illness are constructed through interaction between health sciences, health service actors and professions, and members of society opens for important discussions that can raise awareness within multidisciplinary and interdisciplinary fields of health sciences. The course covers the development of different views of health and illness, and places these concepts in a complex physical, psychological, and social context. The ethical and health policy challenges posed by new biomedical technology are also discussed.
Required preliminary courses
None
Learning outcomes
Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig arbeid fra studenten. Den gir trening i å anvende sosialt arbeids teori og metoder i et større skriftlig arbeid ved avslutningen av dette profesjonsstudiet.
Teaching and learning methods
Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Studenten må ha fullført og fått godkjent minimum halve praksisstudiet i 3. studieår.
Course requirements
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- vitenskapsteoretiske perspektiver og kunnskapsutvikling
- utforming av akademiske oppgaver
- kildebruk og kildekritikk
- bruk av personopplysninger
- det valgte tema til oppgaven
Ferdigheter
Studenten behersker:
- å formulere en sosialfaglig problemstilling
- å søke opp og anvende relevant forskningslitteratur om sitt selvvalgte tema
- anvendelse av relevant sosialfaglig teori i forhold til sitt tema
- utøvelse av kildekritikk på litteratur anvendt i oppgaven
- drøfting av innhentet kunnskap opp mot teori
- refleksjon over eget faglige ståsted
- akademisk oppgaveskriving på bachelornivå
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende sosialt arbeids teori og metoder i større skriftlige arbeider
- behersker de formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving på bachelornivå
- kan reflektere over sosialfaglig yrkesutøvelse sett opp mot teoretiske perspektiver
Assessment
I forkant av og i løpet av skriveprosessen gis plenumsundervisning og veiledning i workshopgrupper. Veiledning på oppgaven gis i form av en gruppeveiledning og 3 individuelle veiledninger a 45 minutter utover våren fram mot innleveringsdato. Veiledning utover dette vil ikke bli gitt med mindre det er søkt om dette ut fra særskilte behov.
Studenten vil motta veiledning fra en kvalifisert veileder. Det vil enten være lærer på høgskolen eller ekstern medarbeider med tilsvarende kvalifikasjoner. Med mindre annet er avtalt mellom student og veileder, forutsettes det at studenten leverer inn skriftlig materiale senest to dager før veiledningstimene. Veiledning vil ikke bli gitt uten slik forberedelse fra studenten side. Studenten har selv ansvar for kvaliteten på oppgaven som leveres. Veileder har kun ansvar for å gi råd om hvordan oppgaven kan utformes i forhold til problemstillingen.
Den innleverte oppgaven skal være i samsvar med det materialet som studenten har presentert i de individuelle veiledningstimene, og de drøftingene som har funnet sted i disse timene. Studenten har ansvar for at oppgaven leveres i henhold til det reglementet krever.
Permitted exam materials and equipment
Jf. kapittel om Arbeidskrav og obligatorisk undervisning.
Dersom følgende arbeidskrav ikke er godkjent vil ikke studenten få tildelt veileder, og ved det også miste retten til å få vurdert bacheloroppgaven:
- Innlevering av skjema innen angitt frist med temavalg og foreløpig problemstilling, samt en kort redegjørelse for hvordan faget sosialt arbeid og fagets litteratur er tenkt anvendt i oppgaven.
Dersom følgende arbeidskrav ikke er fullført og godkjent mister studenten retten til å få vurdert bacheloroppgaven:
- Deltakelse på 3 individuelle veiledninger i løpet av skriveperioden. Veileder bekrefter at veiledningene har funnet sted.
- Muntlig fremføring av oppgaven for en gruppe av medstudenter etter innlevering og før sensur. Fremføringen er på ca. 20 minutter.
Grading scale
Alla hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Gradert skala A-F.
Admission requirements
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse. En students veileder kan ikke være sensor.