Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9460 Educational science, politics and digital technology in the knowledge age Course description
- Course name in Norwegian
- Utdanningsvitenskap, politikk og digitale teknologier i kunnskapsalderen
- Study programme
-
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Avsluttende vurdering er en individuell hjemmeeksamen med varighet på to uker. Studentene får tildelt en oppgavetekst. Besvarelsen skal ha et omfang på 3000 ord +/- 10 %
Learning outcomes
Alle hjelpemidler er tillatt
Content
Skriftlig individuelle hjemmeeksamen over 10 dager der studenten viser sin helhetlige kompetanse knyttet opp mot læringsutbyttene i emnet. Studenten skal reflektere over eget læringsutbytte i emnet og eksamensoppgaven skal begrunnes med aktuell teori. Omfang 2500 ord +/-10 % (+ eventuelle vedlegg).
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen, det vil bli gitt ny oppgave.
Teaching and learning methods
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter
- kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i utdanningsprogrammet
Generell kompetanse
Studenten
- kan via yrkesfaglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet.
- kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.
- kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer
Assessment
The candidate writes an individual paper, 2000 - 4000 words plus reference list. The paper must be related to relevant themes in the course syllabus. The paper must be written in Norwegian, Swedish, Danish or English.
If a paper cannot be passed, the candidate must submit one revised version within a given deadline.
Permitted exam materials and equipment
- Mål og intensjoner med kartlegging og verdsetting av realkompetanse
- Det juridiske grunnlaget - rammene for realkompetansevurdering
- Roller, oppgaver og ansvar for de ulike fasene i arbeid med realkompetanse
- Analyse av læreplaner/studieplaner
- Likeverdig kompetanse
- Skjønnsutøvelse
- Vurdering i et flerkulturelt perspektiv
- Verktøy og metoder for kartlegging og verdsetting av realkompetanse
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkesdidaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering av produksjon, varer og tjenester
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet som en del av arbeidslivsfaget
- har kunnskap om fag- og yrkesopplæring og yrkesveiledning
- har kunnskap om sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft i planlegging og produksjon
- har kunnskap om hvordan undervisning i arbeidslivsfaget kan påvirke elevenes helsemessige og psykososiale sider ved å arbeide sammen med andre
- har kunnskap om hvordan praktisk arbeid kan gi mestringsopplevelser i sosiale sammenhenger
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk undervisning
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere praktiske arbeidsoppgaver
- kan ivareta bærekraft og helse, miljø og sikkerhet i elevenes arbeid med praktiske oppgaver
- kan sette seg inn i ukjente og bærekraftige produksjonsmetoder, tjenester og teknikker
- kan implementere de tverrfaglige temaer i planlegging av undervisningen i arbeidslivsfaget
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre, og vurdere en yrkesdidaktisk praktisk undervisning som ivaretar bærekraft og helse, miljø og sikkerhet
- kan implementere de tverrfaglige temaene i undervisning og yrkesveiledning
- kan utvikle fagets innhold og muligheter
Examiners
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Admission requirements
Admission requirements
The requirements for admission include completing a five-year master's program (integrated or consisting of a three-year bachelor's program and a two-year master's program, in total 300 ECTS) in the fields of teacher education, other pedagogical disciplines, educational science, development studies, social sciences, or other relevant areas related to the PhD programme. The master's degree should include a substantial independent project equivalent to a master's thesis (minimum 30 ECTS). An internationally completed master's degree that corresponds to at least four years in the Norwegian education system may also be considered for admission (please check the grounds for enrollment on the website of the Directorate for Higher Education and Skills). https://hkdir.no/en/foreign-education/lists-and-databases/higher-education-entrancequalification-gsu
In case of a large number of applicants, PhD-students enrolled in the PhD programme in Educational Sciences for Teacher Education will be prioritized, then students in other PhD programmes, then academic employees at the Faculty of Teacher Education and International Studies.
Applicants who are not enrolled in the PhD programme at the Faculty of Education and International Studies at OsloMet must send a summary in English of maximum one A4 sheet with relevant information about their own project/area of interest, containing topic, methodology, theoretical approach, and why this course might be relevant for their project.