EPN-V2

PHUV9410 Professional Practice and Language Barriers Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsutøvelse og språkbarrierer
Study programme
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Approved by the Doctoral Committee 28.03.2019. Minor changes approved 27.04.2020.

This PhD course is open for PhD candidates who are working on research projects in which linguistic diversity, language barriers and professional practice are topics of relevance.

The course will be offered in English.

The course will focus on research topics such as linguistic diversity and communication in institutional settings within education, health and the remainder of the public sector. The PhD candidates will become acquainted with a variety of empirical and theoretical approaches to linguistic diversity, interpreting and professional practice. Relevant topics include the importance of power, roles, rights, and duties. Students will especially be encouraged to reflect critically upon challenges related to language barriers and communication in their own research projects.

Learning outcomes

Organisasjoner har noen fellestrekk slik som mål, mennesker, struktur, aktivitet og kultur. Disse trekkene henger sammen og påvirker gjensidig hverandre. Kulturen infiltrerer alle trekkene og har betydning for hvordan organisasjoner fungerer. Kulturen er en viktig faktor for organisasjoners suksess, men det kan samtidig være utfordrende å forstå hva den er, hva den innebærer og hvordan den bidrar. Organisasjonskultur beskrives kort på følgende måte: organisasjonskultur representerer et komplekst mønster av oppfatninger, ideer, verdier, holdninger og adferd som deles av de som arbeider i organisasjonen. Ledere og eiere har størst mulighet til å verne, påvirke og endre organisasjonskultur, men for å oppnå dette bør ledere ha kunnskap om organisasjonskultur og dens funksjon.

Emnets mål er å anvende kulturperspektivet på organisasjoner. Studentene får gjennom emnet innsikt i og forstår sammenheng mellom organisasjonskultur og lederskap og hvordan man kan endre, utvikle eller forbedre kulturen i egen organisasjon.

Kultur er en viktig faktor for organisasjoners suksess. Emnet gir en utdyping på hva organisasjonskultur er, elementer i en organisasjonskultur og hvordan man som leder kan påvirke kulturen i ønsket retning.

Undervisningsspråk er norsk.

Teaching and learning methods

Organized tuition is given in the form of lectures and workshops. The course consists of two parts. The first part is a two-days workshop at OsloMet with mandatory participation. In lectures and discussions, students will be introduced to relevant theories and methods. The last part is a one-day mandatory workshop at OsloMet. In addition, there will be online learning activities. Candidates are expected to participate in all learning activities, both online and on-site. Candidates are expected to give oral and written feedback on other students’ work.

Preparations for the course

Candidates are expected to read the syllabus and to prepare a presentation before the course to be able to participate in discussions and activities.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav

Assessment

Kunnskap:

Studenten

  • har inngående kunnskap om innholdet i begrepet organisasjonskultur
  • har inngående kunnskap om ulike teorier og typologier for organisasjonskultur
  • kan anvende teorier på kulturers funksjon og dysfunksjon
  • har inngående kunnskap om organisasjonskultur og lederskap

Ferdigheter:

Studenten kan

  • bruke relevante teorier for å forklare og å anvende begrepet subkultur.
  • analysere kulturelle trekk i egen organisasjon.
  • analysere ulike verdisystemer og hvordan de former holdninger og kultur.

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • anvende ny kunnskap om hvordan man kan forstå, endre og kontinuerlig utvikle organisasjonskulturen.
  • analysere forholdet mellom (individuell) motivasjon og organisasjonskultur.

Grading scale

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.

Undervisningen er organisert som samlingsbasert undervisning over ett semester. Studiet benytter to arenaer for læring gjennom universitetet og arbeidsplassen.

Arbeidsmåter som benyttes er forelesninger, gruppearbeid og trening i sentrale ferdigheter. Noe av undervisningsmaterialet vil foreligge elektronisk i form av blant annet e- forelesninger som det forventes at studentene setter seg inn imellom samlingene. Det legges vekt på refleksjon over egen praksis. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.

Examiners

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Individuell innlevering med omfang på enten 1800 ord, 10 minutter video eller 15 minutter podcast, +/-10%. Studenten skal i tillegg gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.
  • Arbeidskrav 2: Individuell innlevering med omfang på enten 1800 ord, 10 minutter video eller 15 minutter podcast, +/-10%. Studenten skal i tillegg gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.

Målet med arbeidskravene er at studentene tilegner seg og anvender teori i praksis.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Admission requirements

Eksamen i emnet er en semesteroppgave med omfang på 4000 ord, +/- 10%.

Semesteroppgaven skal leveres individuelt og utformes som en avsluttende prosjektrapport. Tema skal være innenfor minst ett av temaene som spesifisert i emneplanen. Prosjektrapporten kan være empirisk eller teoretisk orientert, eller bygge på et utviklingsprosjekt som studenten har gjennomført i forbindelse med emnet.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA 7 for oppgaveskriving skal følges.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.