EPN-V2

PHUV9410 Professional Practice and Language Barriers Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsutøvelse og språkbarrierer
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
Curriculum
FALL 2019
Schedule
  • Introduction

    Approved by the Doctoral Committee 28.03.2019.

    This PhD course is open for PhD candidates who are working on research projects in which linguistic diversity, language barriers and professional practice are topics of relevance.

    The course will be offered in English.

    The course will focus on research topics such as linguistic diversity and communication in institutional settings within education, health and the remainder of the public sector. The PhD candidates will become acquainted with a variety of empirical and theoretical approaches to linguistic diversity, interpreting and professional practice. Relevant topics include the importance of power, roles, rights, and duties. Students will especially be encouraged to reflect critically upon challenges related to language barriers and communication in their own research projects.

  • Learning outcomes

    Knowledge

    The candidate has in-depth knowledge of:

    • language as a tool in encounters between professional practitioners and their clients, with and without interpreters
    • communication challenges in situations with language barriers
    • relevant theories on dialogical and monological understandings of language, and on oral and written communication in encounters with language barriers
    • the relationship between language and power in situations with language barriers

    Skills

    The candidate:

    • can critically analyze their own material in terms of language, communication and interpreting
    • can identify and analyze how language barriers and interpreting affect communication and professional behavior

    General competence

    The candidate:

    • can use theories on language and communication to elucidate their own research material
    • can select and apply appropriate methods for analyzing language barriers and communication challenges
  • Teaching and learning methods

    Emnet gir en innføring i juridisk metode, menneskerettigheter og forvaltnings- og velferdsrett. Undervisningen tar utgangspunkt i rettsanvendelse som en del av profesjonsutøvelsen. Emnet gir en innføring i det norske rettssystemet og den juridiske metodens anvendelse i arbeidet med juridiske problemstillinger i sosialt arbeid. Videre gis en innføring i sentrale menneskerettigheter og menneskerettighetenes betydning i sosialt arbeid. Emnet gir også kunnskap om generell forvaltningsrett, med hovedvekt på forvaltningsrettslige grunnprinsipper og forvaltningslovens betydning for saksbehandling i sosialt arbeid. Emnet gir videre en innføring i barnevernsloven, barneloven, grunnleggende helserett, folketrygdloven og lov om sosiale tjenester i NAV.

    I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Den samme ungen- ulike arenaer" (INTER1100) gjennomføres. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1100: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

  • Course requirements

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Assessment

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om rettssystemet.
    • kjenner til juridisk metode og hvordan man går frem for å kunne ta stilling til rettsspørsmål i utøvelsen av sosialt arbeid.
    • har kunnskap om generell forvaltningsrett, herunder grunnleggende forvaltningsrettslige prinsipper og saksbehandlingsregler.
    • har kunnskap om barnevernsloven, folketrygdloven, lov om sosiale tjenester i NAV, pasient- og brukerrettighetsloven, helse- og omsorgstjenesteloven og barneloven.
    • kjenner til grunnbegreper og prinsipper i velferdsretten.
    • kjenner til sentrale menneskerettigheter og deres betydning for sosialt arbeid.

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan identifisere, drøfte og avgjøre juridiske problemstillinger i sosialt arbeid.
    • kan identifisere de krav som stilles til det rettslige grunnlaget for sosionomens forvaltningsavgjørelser.

    Generell kompetanse Studentene:

    • har innsikt i juridiske spørsmål med relevans for sosialfaglige problemstillinger.
    • kan arbeide med juridiske spørsmål relatert til sosialt arbeid.
  • Grading scale

    Undervisningsformene består av forelesninger og studentaktive opplegg knyttet til oppgaveløsning. Noe av undervisningsmaterialet kan bli lagt ut på læringsplattformen i form av video, artikler og annet relevant stoff. Studentene må påregne selvstudier i forkant og etterkant av forelesninger og seminarer.

  • Examiners

    Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

  • Target group and admission

    Individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.