EPN-V2

PHUV9390 Hermeneutics and Humanistic Research Course description

Course name in Norwegian
Hermeneutikk og humanistisk forsking
Study programme
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet er et 5 studiepoengs valgfritt emne i ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men er også åpent for andre ph.d.-kandidater og for vitenskapelig tilsatte. Emnet er rettet mot studenter som ønsker en fordypning i yrkespedagogiske problemstillinger knyttet til utdanningsvitenskap for lærerutdanning i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv

Learning outcomes

Når emnet er ferdig skal deltakarane ha arbeidd med tema som inneheld ulike former for levande kunnskap. Hovudtema vil vere drøftingar kring humanvitskapleg metodologi og kritikk. I emnet ønskjer vi å utfordra til erkjenning, tekstfortolking og refleksjon kring bruk av ulike metodar i profesjonsvitskap og undersøkje ulike typar av kunnskap som utøving av ein profesjon viser, og kva former for kunnskap humanvitskapleg forsking kan gje.

Deltakaren skal etter avslutta emne ha avansert kunnskap om:

  • Profesjonsutøving, pragmatisme og levande kunnskap
  • Vitskapsfilosofi og vitskapsteori
  • Vitskapleg utvikling og fornying - historie, kritikk, mangfald og kreativitet

Deltakaren skal etter avslutta emne ha evne til:

  • Lesing som handtverk - hermeneutikk som metode
  • Å vise sensibilitet og forståing i møte med kjelder
  • Skriving som handtverk - argumentasjonslære og tekstkjennskap
  • Samanlikning som metodisk grep
  • Å nytte multimodale kommunikasjonskanalar i eige forskingsarbeid

Deltakaren skal etter avslutta emne ha generell kompetanse:

  • Kunne reflektere over det å utføre humanistisk forsking i profesjonssamanheng
  • Kunne orientere om førforståing, kjelder, spørsmålsstilling, dømmekraft og grunnteoriar for humanistisk forsking i profesjonssamanheng
  • Kunne bidra aktivt inn i læringslandskapet

Teaching and learning methods

Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Det er forventet at studentene deltar aktivt i alle deler av undervisningen.

Course requirements

Studentene forventes å lese gjennom pensumlitteraturen før emnet for å kunne delta aktivt i diskusjoner.

Assessment

Kandidaten forbereder en femten minutters muntlig presentasjon av yrkespedagogiske spørsmål som hun / han finner særlig interessante, basert på kurslitteraturen. Presentasjonen kan være på norsk, dansk, svensk eller engelsk. Etter presentasjonen vil det være en fem til ti minutters sekvens hvor kandidaten svarer på spørsmål fra eksaminatorene.

Ny og utsatt eksamen

I tilfelle av ikke bestått eksamen eller gyldig fravær kan studenten få en ny eller utsatt eksamen under samme betingelser.

Grading scale

Ingen

Examiners

Læringsutbyttebeskrivelsene utgjør kriteriene for vurdering. Vurderingsuttrykket er «bestått» eller «ikke bestått».

Admission requirements

Eksamen blir vurdert av kurskoordinator og en annen vitenskapelig ansatt tilknyttet ph.d.-programmet.