Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9370 Classroom Research Course description
- Course name in Norwegian
- Klasseromforskning
- Study programme
-
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The following coursework requirements must be met before the student can take the exam:
- clinical and technical module, see the `Skills training- section in the general part of the programme description
- minimum attendance of 80 % at seminars
Learning outcomes
Exam content: The learning outcomes
Exam form: Supervised individual written exam, 4 hours
Teaching and learning methods
I emnet Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge skal studentene tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever. Det vil omhandle kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studentene skal tilegne seg forståelse for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge. Emnet presenterer ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser, basert på utviklingspsykologiske bidrag og herunder salutogenetisk perspektiv. Med dette utgangspunktet analyseres forståelser av psykopatologi. Studentene skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling. De skal kunne kritisk reflektere over ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
One external and one internal examiner will assess a minimum of 20 % of the exam papers. The remaining papers will be assessed by two internal examiners. The external examiner's assessment shall benefit all the students.
Grading scale
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har
- fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv i møte med barn og familie
- kjennskap til anvendelse av noen utviklingspsykologiske perspektiver i forståelse av barn og familieliv, samt salutogenese og resiliens
- kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer
- fordypet kunnskap om tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
- kunnskap om foreldreskap hvor foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
Ferdigheter
Studentene kan
- ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver analysere i behandlingsarbeid
- gjenkjenne ulike tilstandsbilder
- begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
- vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
- evaluere egne handlinger og iverksette endringstiltak
- utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
Examiners
Pass or fail.
Admission requirements
Internal examination, with two examiners present. External examiner is used periodically.