EPN-V2

PHUV9320 Research on Vocational Didactics Course description

Course name in Norwegian
Yrkesdidaktisk forskning
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
  • Introduction

    Godkjent av doktorgradsutvalget 25. oktober 2018. Redaksjonell endring 27.04.2020.

    Yrkesdidaktisk forskning er ett av to emner innen feltet fag- og yrkesopplæring. De to emnene, yrkespedagogisk forskning og yrkesdidaktisk forskning, kan tas hver for seg, men vil til sammen gi bredde og fordypning på feltet. Yrkesdidaktikk har som begrep en kort historie i Norge, og har også hatt en relativt begrenset plass i internasjonal forskning. Emnet yrkesdidaktisk forskning skal gi oversikt over det yrkesdidaktiske fagfeltet og bidra til å styrke forskning innen yrkesdidaktikk.

    I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med egen avhandling og fremtidig yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet omhandler temaer som gjelder forholdet mellom læring og arbeid, utvikling av yrkeskunnskap og læreplaner i yrkesfag. Problematisering av yrkeskunnskap og yrkesdidaktikk i ulike utdanningskontekster vil være sentralt. Emnet skal gi innblikk i ulike forskningstilnærminger i yrkesdidaktisk forskning, særlig praktikerforskning (practitioner research) som strategi for å utvikle yrkes- og profesjonskunnskap.

    Undervisningen vil bli gitt på engelsk dersom noen av deltakerne er engelskspråklige.

    Emnet kan erstattes av ett eller flere ph.d.-emner ved OsloMet eller ved annen utdanningsinstitusjon eller ved en forskerskole.

  • Recommended preliminary courses

    The candidate will write an individual paper based on the presentation and the comments by the student and staff, of 3000 words (+/- 10%) plus reference list. The paper must be written in English, Norwegian, Swedish or Danish.

    In case of failed exam/legal absence, the candidate may have a new exam under the same conditions when a new/postponed exam is arranged. If the paper is graded with "fail", the candidate must submit a revised version within a given time limit.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkesdidaktisk forskning
    • har innsikt i begrepene yrkeskompetanse, arbeid, yrke, kontekst, utvikling, didaktikk og yrkesdidaktikk relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av arbeids- og produksjonsprosesser som grunnlag for utdanningsvirksomhet og læreplanarbeid
    • kan gjennomføre yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerutdanning
    • kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkesdidaktiske feltet

    Generell kompetanse

    Studenten

    kan identifisere og utforske behov for ny yrkesdidaktisk forskning med relevans for yrkesutdanningens og yrkesfaglærerutdanningers kunnskapsgrunnlag

  • Teaching and learning methods

    Det gis organisert undervisning i form av forelesninger og seminarer. Det er forventet at studentene deltar aktivt i alle deler av undervisningen.

  • Course requirements

    Forberedelse til emnet

    Studentene forventes å lese gjennom pensumlitteraturen før de begynner på emnet for å kunne delta aktivt i diskusjoner.

  • Assessment

    Approved by the Doctoral Committee 28.03.2019. Minor changes approved 27.04.2020.

    This PhD course is open for PhD candidates who are working on research projects in which linguistic diversity, language barriers and professional practice are topics of relevance.

    The course will be offered in English.

    The course will focus on research topics such as linguistic diversity and communication in institutional settings within education, health and the remainder of the public sector. The PhD candidates will become acquainted with a variety of empirical and theoretical approaches to linguistic diversity, interpreting and professional practice. Relevant topics include the importance of power, roles, rights, and duties. Students will especially be encouraged to reflect critically upon challenges related to language barriers and communication in their own research projects.

  • Grading scale

    Knowledge

    The candidate has in-depth knowledge of:

    • language as a tool in encounters between professional practitioners and their clients, with and without interpreters
    • communication challenges in situations with language barriers
    • relevant theories on dialogical and monological understandings of language, and on oral and written communication in encounters with language barriers
    • the relationship between language and power in situations with language barriers

    Skills

    The candidate:

    • can critically analyze their own material in terms of language, communication and interpreting
    • can identify and analyze how language barriers and interpreting affect communication and professional behavior

    General competence

    The candidate:

    • can use theories on language and communication to elucidate their own research material 
    • can select and apply appropriate methods for analyzing language barriers and communication challenges
  • Examiners

    Coursework requirements

    The coursework requirements are: Mandatory participation, an oral presentation, a paper draft and a written and oral feedback to a co-student’s paper.

    1. Mandatory participation: 80 % attendence at both workshops and learning activities online is required.
    2. The oral presentation is to be prepared before the course starts and presented at the first workshop. The oral presentation should be no longer than fifteen minutes. The topic of the presentation must relate to linguistic diversity, language barriers and/or interpreting in a way that is relevant to the students’ PhD projects. Following the presentation there will be a five to ten minutes’ discussion.
    3. The oral presentation will serve as foundation for a paper draft. The paper draft should be minimum 1000 and maximum 1500 words.
    4. Written and oral feedback: Each student will comment one co-student’s paper draft, both in writing (250 - 500 words) and orally (3 - 5 minutes).  
  • Target group and admission

    Målgruppe

    Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.

    Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere

    Søkere må normalt ha fullført femårig masterutdanning (treårig + toårig) eller tilsvarende innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier eller annen utdanning på tilsvarende nivå i fagområder som er relevant for lærerutdanning.

    Om det blir mange søkere vil studenter ved ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning bli prioritert. Deretter studenter ved andre ph.d.-program, så andre vitenskapelig ansatte ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

    Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.