EPN-V2

PHUV9320 Research on Vocational Didactics Course description

Course name in Norwegian
Yrkesdidaktisk forskning
Study programme
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

The first part of the course is a seminar given over three subsequent days. The working methods include lectures, discussions, practical workshops, as well as student presentations. Candidates are expected to actively participate in all the teaching activities, including presenting their project.

The second part of the course is related to the written text/essay and includes supervision one to two months after the seminar.

Preparations for the course

Students are encouraged to attain knowledge of parts of the syllabus prior to the course to be able to participate actively in discussions.

Recommended preliminary courses

Emnet er et 5 studiepoengs valgfritt emne i ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men er også åpent for andre ph.d.-kandidater og for vitenskapelig tilsatte. Emnet er rettet mot studenter som ønsker en fordypning i yrkesdidaktiske problemstillinger knyttet til utdanningsvitenskap for lærerutdanning i et internasjonalt perspektiv.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkesdidaktisk forskning
  • har innsikt i begrepene yrkeskompetanse, arbeid, yrke, kontekst, utvikling, didaktikk og yrkesdidaktikk relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av arbeids- og produksjonsprosesser som grunnlag for utdanningsvirksomhet og læreplanarbeid
  • kan gjennomføre yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerutdanning
  • kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkesdidaktiske feltet

Generell kompetanse

Studenten

kan identifisere og utforske behov for ny yrkesdidaktisk forskning med relevans for yrkesutdanningens og yrkesfaglærerutdanningers kunnskapsgrunnlag

Teaching and learning methods

The candidate writes an individual essay or alternative text, 2000 - 4000 words plus reference list. The essay /text must be written in Norwegian, Swedish, Danish or English.

In case of failed exam/legal absence, the candidate may have a new exam under the same conditions when a new/postponed exam is arranged. If the essay/text is graded with "fail", the candidate must submit a revised version within a given time limit.

Course requirements

Forberedelse til emnet

Studentene forventes å lese gjennom pensumlitteraturen før de begynner på emnet for å kunne delta aktivt i diskusjoner.

Assessment

The essay/text will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff with relevant genre competence.

Permitted exam materials and equipment

X

Grading scale

Vurderingsuttrykk er bestått/ikke bestått. Vurderingen av fagartikkel gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.

Examiners

Fagartikkelen vurderes av to interne sensorer (emneansvarlig og en vitenskapelig ansatt tilknyttet ph.d.-programmet).

Admission requirements

Målgruppe

Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.

Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere

Forutsatt ledig plass kan søkere med fullført 5-årig masterutdanning innen lærerutdanning, eller annen utdanning på tilsvarende nivå som er relevant for lærerutdanning, søke om opptak til enkeltemner.

Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.