EPN-V2

PHUV9320 Research on Vocational Didactics Course description

Course name in Norwegian
Yrkesdidaktisk forskning
Study programme
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

  • Deltakelse på obligatorisk undervisning (80 %)
  • Deltakelse på seminarene og workshops (80 %)
  • Innlevering av 4 besvarelser innen angitt tidsfrist vurderes til godkjent/ikke godkjent, maksimalt 900 ord.

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til hjemmeeksamen.

Recommended preliminary courses

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkesdidaktisk forskning
  • har innsikt i begrepene yrkeskompetanse, arbeid, yrke, kontekst, utvikling, didaktikk og yrkesdidaktikk relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av arbeids- og produksjonsprosesser som grunnlag for utdanningsvirksomhet og læreplanarbeid
  • kan gjennomføre yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerutdanning
  • kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkesdidaktiske feltet

Generell kompetanse

Studenten

kan identifisere og utforske behov for ny yrkesdidaktisk forskning med relevans for yrkesutdanningens og yrkesfaglærerutdanningers kunnskapsgrunnlag

Teaching and learning methods

Gradert skala A-F

Course requirements

En intern og en ekstern sensorer

Assessment

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Profesjonell samhandling bygger på obligatorisk kommunikasjonsseminar i 2. semester.

Permitted exam materials and equipment

Kunnskap

Studentene har kunnskap om:

  • grunnleggende teorier, begreper og metoder av betydning for utøvelsen av sosialt arbeid
  • hvordan samfunnsmessige faktorer påvirker menneskers livssituasjon
  • samspillet mellom makt og avmakt på et relasjonelt nivå
  • hvordan funksjonsnivå, etnisitet, kjønn og klasse kan bidra til marginalisering av individer og grupper i samfunnet
  • hvordan konstruksjoner av «normalitet» påvirker sosialt arbeid

Ferdigheter

Studentene kan:

  • utrede og analysere sosiale problemer med ulike teoretiske perspektiver
  • samhandle og kommunisere profesjonelt med individer, barn, familier og grupper
  • bidra til myndiggjøring av brukere, skape muligheter for utvikling av brukeres ressurser, ekspertise og rett til selvbestemmelse
  • reflektere over anvendelsen av ulike kommunikasjonsferdigheter
  • delta i gruppeøvelser og gruppeprosesser
  • reflektere over egen posisjon og rolle herunder innsikt i egne verdier, holdninger og forståelse for andres perspektiver, livssyn og livsform
  • uttrykke seg faglig både skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

  • utøve faglig skjønn

Grading scale

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og studentaktive læringsformer og presentasjon av feltarbeidet. Alle skal delta i feltarbeidet enten som aktør, eller observatør.

Feltarbeidet gjøres i profesjonelle samhandlings grupper, og gruppen velger selv hvilket tema de vil utforske. På bakgrunn av feltarbeidet skriver de et notat som de presenterer.

I ferdighetstreningen trener studentene i grupper med og uten øvingslærer. I gruppene vil det trenes på rollene som sosionom, klient og deltaker i reflekterende gruppe. Studentene vil bli bedt om å bruke egne historier når de skal øve seg i rollen som klient og det vil også bli brukt rollespill i arbeidet med samtaler med barn og familier. Treningen videofilmes for å visualisere samhandlingsprosessen og muliggjøre læring gjennom refleksjon og tilbakemeldinger. Integrering av teori utgjør en sentral del av refleksjonsarbeidet. .

Under seminaret vil det veksles mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.

Examiners

Dersom følgende krav til nærvær på obligatorisk undervisning ikke er godkjent, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen i emnet Profesjonell samhandling :

  • Ferdighetstreningen og seminaret i mangfold og marginalisering (diversity) er obligatorisk og det kreves minst 80 % tilstedeværelse samlet. Ved fravær utover dette må det leveres alternativt arbeidskrav. Maks fravær fra ferdighetstreningen og seminaret er til sammen fire dager. Fravær utover 4 dager medfører tap av eksamensretten Eventuelt arbeidskrav vil være i form av skriftlig arbeid over egen læringsprosess.

Dersom følgende skriftlige arbeidskrav ikke er godkjent mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen i emnet:

  • Et skriftlig arbeid om endringsprosessen i sosialt arbeid og egen læringsprosess
  • Et skriftlig arbeidskrav om å samtale med barn

Se også programplanens avsnitt om arbeidskrav og obligatorisk undervisning.

Admission requirements

Bestått/Ikke bestått