Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9310 Research on Vocational Pedagogy/Education Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkespedagogisk forskning
- Study programme
-
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher EducationSelective Courses: PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Godkjent av doktorgradsutvalget 25. oktober 2018. Redaksjonell endring 27.04.2020.
Yrkespedagogisk forskning er ett av to emner innen feltet fag- og yrkesopplæring. De to emnene, yrkespedagogisk forskning og yrkesdidaktisk forskning, kan tas hver for seg, men vil til sammen gi bredde og fordypning på feltet. Emnet yrkespedagogisk forskning skal bidra til å styrke kunnskap og forskning som gjelder samfunnsmessige, historiske og internasjonale perspektiver på yrkesutdanning.
I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med egen avhandling og fremtidig yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet skal gi oversikt over det yrkespedagogiske fagfeltet. Begreper om yrke, organisasjon, endring, utvikling, kultur, kjønn og samfunn vil bli problematisert i forhold til fag- og yrkesopplæring. I emnet legges også vekt på relevante forskningstilnærminger og vitenskapelige metoder på området.
Emnet er et 5 studiepoengs valgfritt emne i ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men er også åpent for andre ph.d.-kandidater og for vitenskapelig tilsatte. Emnet er rettet mot studenter som ønsker en fordypning i yrkespedagogiske problemstillinger knyttet til utdanningsvitenskap for lærerutdanning i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv.
Undervisningen vil bli gitt på engelsk dersom noen av deltakerne er engelskspråklige.
Emnet kan erstattes av ett eller flere ph.d.-emner ved OsloMet eller ved annen utdanningsinstitusjon eller ved en forskerskole.
Required preliminary courses
Emnet er et 5 studiepoengs valgfritt emne i ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men er også åpent for andre ph.d.-kandidater og for vitenskapelig tilsatte. Emnet er rettet mot studenter som ønsker en fordypning i yrkespedagogiske problemstillinger knyttet til utdanningsvitenskap for lærerutdanning i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkespedagogisk forskning
- innsikt i teorier om yrkeskunnskap, yrkes- og profesjonslæring, arbeidets sosiale og faglige organisering, arbeid, yrke og yrkeskultur relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv, og deres betydning i yrkespedagogisk forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av samfunnets, yrkenes og bedriftenes kompetansebehov som grunnlag for utdanningsvirksomhet
- kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkespedagogiske feltet
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere sentrale yrkespedagogiske utfordringer og bidra til forskning, utvikling og endring av utdanning i skole og arbeidsliv
- kan gi overblikk over det yrkespedagogiske kunnskapsfeltet og problematisere dets kunnskapsteoretiske premisser i yrkesfaglig kontekst
Teaching and learning methods
Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Det er forventet at studentene deltar aktivt i alle deler av undervisningen.
Course requirements
Studentene forventes å lese gjennom pensumlitteraturen før emnet for å kunne delta aktivt i diskusjoner.
Assessment
International marketing - "the process of focusing the resources and objectives of an organization on international marketing opportunities" (Keegan, 2002) - is an arena of increasing interest and concern throughout the world. The students will acquire an understanding of the essentials of international marketing management - avoiding the basic principles of marketing and strategy that they are already familiar with
The textbook and articles offer a theoretical framework and platform for the course, while many of the class sessions will emphasize the practical aspects of international marketing.
Permitted exam materials and equipment
No prerequisites.
Grading scale
Knowledge
The student
- has broad knowledge of the international market environment,
- has knowledge of internationalisation theories
- has knowledge of information systems and market research
- can make informed choices concerning entry modes and strategic alliances
- has knowledge of the "4 P's" in an international setting
Skills
The students
- can use relevant theories and methods of analysis to solve cases.
- can present their analysis in class and discuss it with their fellow students
- know how to select markets to enter
Examiners
Eksamen blir vurdert av kurskoordinator og en annen vitenskapelig ansatt tilknyttet ph.d.-programmet.
Admission requirements
Målgruppe
Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.
Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere
Søkere må normalt ha fullført femårig masterutdanning (treårig + toårig) eller tilsvarende innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier eller annen utdanning på tilsvarende nivå i fagområder som er relevant for lærerutdanning.
Om det blir mange søkere vil studenter ved ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning bli prioritert. Deretter studenter ved andre ph.d.-program, så andre vitenskapelig ansatte ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.