EPN-V2

PHUV9110 Theories of Knowledge in Teacher Education Research Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning
Study programme
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
Selective Courses: PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

All aids are permitted.

Required preliminary courses

Pass/fail

Learning outcomes

One external and one internal examiner control the set of questions, the internal examiner checks the answers.

Content

Emnet består av utdanningsvitenskapelige kunnskapsteorier med vekt på forskning relevant for lærerutdanning nasjonalt og internasjonalt, herunder

  • sentrale temaer som omsorg, danning, læring, lek, arbeid, sosialisering, kultur, yrker, profesjoner, organisasjoner og samfunn belyst forskningsmessig
  • relevante teorier om utdanning og utdanningsdiskurser, arbeid, undervisning, kvalitet, kommunikasjon, kontekst og kultur på forskningsfeltet
  • aktuelle tilnærminger som knytter sammen kunnskaps- og vitenskapsteorier

Teaching and learning methods

ERGOB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, FARB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, FYB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, RAB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, ORI1050 Public Health and Health Management, 5 credits, PMED1050 Public Health and Health Management, 5 credits, SYKK1050 Public Health and Health Management, 5 credits, SYKP1050 Public Health and Health Management, 5 credits, TAB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, VERB1050 Public Health and Health Management, 5 credits overlaps 100 %. 5 credits overlaps with SYKKPRA45/SYKPPRA45 Public Health

Course requirements

  • Muntlig presentasjon av utkast til individuelt essay.
  • 80 prosent tilstedeværelse på kurset. Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Undervisningen er profesjonsrettet. Veiledning knyttes i vesentlig grad til utforming av essay. Studentene organiseres i mindre grupper med tanke på forberedelse til diskusjon og respons på skriftlige arbeider. Arbeidsformen forutsetter studentaktivitet og samhandling. Den gir en kompetanse som ikke kan tilegnes kun ved lesing av pensum, men må opparbeides ved tilstedeværelse, i reell dialog mellom studenter og forelesere. Kun i spesielle tilfeller kan fravær utover 20 prosent kunne godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil studenten miste retten til å få essayet vurdert.

Assessment

Studenten skriver et individuelt essay med omfang på 6000 - 8000 ord (forside, abstract, illustrasjoner og referanseliste kommer i tillegg), i skrifttype Times New Roman, i skriftstørrelse 12 og med 1,5 linje- og avsnittsavstand. For kildehenvisninger og sitater, følges APA-stil eller en etablert stilmal fra eget fagfelt.

Teksten skal knyttes til relevante problemstillinger i emnets pensum. Det er en fordel om essayet er innrettet mot egen avhandling, men dette er ikke et absolutt krav.

Permitted exam materials and equipment

x

Grading scale

Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått.

Vurderingen av essay gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for kurset.

Examiners

Essay vurderes og godkjennes av to interne sensorer (emneansvarlig og en vitenskapelig ansatt tilknyttet ph.d.-studiet). Dersom essayet ikke kan godkjennes, kan studenten levere inn et bearbeidet essay én gang innen en nærmere fastsatt frist.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.

Opptakskrav

Krav til opptak er fullført femårig masterutdanning (integrert, eller treårig + toårig på totalt 300 studiepoeng) innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier, samfunnsvitenskap eller andre relevante fagområder knyttet til ph.d.- programmet. Mastergraden skal inneholde et større selvstendig arbeid tilsvarende masteroppgave (minimum 30 studiepoeng). Utenlandsk avsluttet mastergrad som tilsvarer minst fire år i det norske utdanningssystemet kan vurderes for opptak (sjekk immatrikuleringsgrunnlag på nettside for Direktorat for høyere utdanning og kompetanse). https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet/lister-og-databaser/generell-studiekompetanse-gsu

Om det blir mange søkere vil studenter ved ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning bli prioritert. Deretter studenter ved andre ph.d.-program, så andre vitenskapelig ansatte ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.

Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.