Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9110 Theories of Knowledge in Teacher Education Research Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning
- Study programme
-
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher EducationSelective Courses: PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Godkjent av studieutvalget ved Høgskolen i Oslo 21. februar 2011. Siste revisjon godkjent av doktorgradsutvalget ved OsloMet - storbyuniversitetet 3. mai 2018. Redaksjonelle endringer 27.04.2020.
Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning er et felles sammenbindende emne i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning.
I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med kunnskapsteoretiske spørsmål knyttet til forskningsfeltet utdanningsvitenskap for lærerutdanning. Gjennom emnets breddeorientering skal studentene tilegne seg teoretisk oversikt i et komparativt og internasjonalt perspektiv. Det legges videre vekt på et analytisk perspektiv gjennom kritiske studier av sentrale tekster og på teorier, temaer og tilnærminger knyttet til profesjon, yrke, arbeid, kommunikasjon, kontekst og kultur som er relevante for utdanningsvitenskap relatert til lærerutdanning. Utviklingsorienterte perspektiver på forskning er sentrale.
Required preliminary courses
In this course, the students are expected to acquire in-depth knowledge of human anatomy and physiology as a basis for being able to carry out surgical assessments, examinations and/or treatment, in-depth knowledge of recognised surgical methods, and in-depth knowledge of relevant topics from the field of anaesthesiology. Students are also expected to acquire advanced knowledge of the life of microorganisms, their virulence and how infection is transferred, the organism's defences against infection and methods in infection medicine. This knowledge forms the basis for their ability to administer, monitor and evaluate advanced medical treatment.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har dyptgående kunnskap om:
- relevante kunnskapsteorier på feltet
- utdanningsvitenskapelige teorier, temaer og forskningstilnærminger knyttet til profesjon, yrke, arbeid, kommunikasjon, kontekst og kultur som er relevant for lærerutdanning
- hovedtrekk i norsk og internasjonal forskning på området
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere, sammenstille og problematisere relevant forskning på feltet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- kan håndtere kunnskapsteoretiske analyser og analysere komplekse sammenhenger i fagfeltet
- kan gi faglig kompetente skriftlige fremstillinger og muntlige presentasjoner i relevante forskningsmiljøer
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og tilegne seg solid innsikt i relevant utdanningsvitenskapelig forskning og forskningstilnærminger
- kan dokumentere kritisk evne til å identifisere egne og allmenne behov for ny utdanningsvitenskapelig forskning og forskningstilnærminger som er relevant for lærerutdanningers kunnskapsgrunnlag og handlingsberedskap i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- kan formidle sin forskning gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler
Content
Emnet består av utdanningsvitenskapelige kunnskapsteorier med vekt på forskning relevant for lærerutdanning nasjonalt og internasjonalt, herunder
- sentrale temaer som omsorg, danning, læring, lek, arbeid, sosialisering, kultur, yrker, profesjoner, organisasjoner og samfunn belyst forskningsmessig
- relevante teorier om utdanning og utdanningsdiskurser, arbeid, undervisning, kvalitet, kommunikasjon, kontekst og kultur på forskningsfeltet
- aktuelle tilnærminger som knytter sammen kunnskaps- og vitenskapsteorier
Teaching and learning methods
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has in-depth knowledge of anatomy, physiology and surgical methods
- has in-depth knowledge of technological opportunities and limitations relating to surgical examinations and/or treatment
- has in-depth knowledge of the consequences of anaesthesia on surgical examinations and/or treatment
- has in-depth knowledge of patient groups where special requirements apply to the choice of surgical methods
- has advanced knowledge of theories and methods in infection medicine
Skills
The student
- is capable of analysing and taking a critical approach to existing theories and methods in surgical examinations and/or treatment and infection medicine
- is capable of independent work on theoretical problem-solving relating to surgical examinations and/or treatment and infection medicine
Competence
The student
- is capable of analysing relevant academic, professional and research ethical issues in theatre nursing based on relevant discipline knowledge, research, experience and patient knowledge
- is capable of applying knowledge of infection medicine to administer surgical examinations and/or treatment in a professionally sound manner
Course requirements
Lectures and self-study.
Assessment
None.
Permitted exam materials and equipment
None.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
- Preoperative assessment, premedication, anaesthetics, methods and complications
- Microbiology and infection medicine:
- Pathogenic microorganisms, normal flora
- Development of resistance
- Hospital infections in general and postoperative wound infections in particular
- Collecting and transporting microbiological samples
- Antimicrobial agents used against pathogenic microorganisms
Admission requirements
Målgruppe
Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.
Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere
Søkere må normalt ha fullført femårig masterutdanning (treårig + toårig) eller tilsvarende innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier eller annen utdanning på tilsvarende nivå i fagområder som er relevant for lærerutdanning.
Om det blir mange søkere vil studenter ved ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning bli prioritert. Deretter studenter ved andre ph.d.-program, så andre vitenskapelig ansatte ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.