EPN-V2

PHDPR9800 Statistical methods and analysis design Course description

Course name in Norwegian
Statistiske metoder og analysedesign
Study programme
Ph.d. programme in the study of professions
PhD Programme in the Study of Professions
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Programme description
Course history

Introduction

x

Recommended preliminary courses

Ingen hjelpemidler.

Learning outcomes

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
  • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
  • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • forstår hvordan vekselvirkning skjer innen og mellom økosystemets biotiske og abiotiske komponenter
  • har oversikt over navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
  • har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
  • har kunnskaper om helsemessige aspekter relatert til humanfysiologien
  • har kunnskap om fysiske fenomener på makro og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
  • har grunnleggende kunnskaper om elektrisitet og det elektriske energisystemet, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
  • har kunnskap om jordas årstids- og døgnvariasjoner, månefaser, sol- og måneformørkelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag inne og ute
  • kan anvende naturfaglige kunnskaper i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener inne og ute
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
  • kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Content

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.

Teaching and learning methods

x

Course requirements

Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i fagplanens hoveddel (over).

Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

I hovedtemaet "Fysikk 1":

  • Gjennomføre et individuelt undervisningsopplegg på egen skole med fokus på regning som grunnleggende ferdighet i fysikk. Elevene skal benytte digitale verktøy til bearbeiding av data. Skrive sammensatt tekst med faglig beskrivelse av opplegget, elevenes resultater og fagdidaktisk refleksjon. Omfang 1500 ord +/- 10%.
  • Individuelt skriftlig arbeid med beregninger i fysikk. Omfang inntil én time.

I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende":

  • Skriftlig rapport fra feltarbeid (1500 ord +/- 10%).
  • Individuell artsprøve (20 minutter).

I hovedemnet "Kropp og helse"

  • Designe og lage en tredimensjonal modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organsystemer i valgfritt materiale, presentasjon av modell og digitalt utformet poster (plakat). Omfang på presentasjonen om lag fem minutter.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse i aktivitetene nevnt nedenfor.

I hovedemnet «Feltarbeid»:

  • Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.

I hovedtemaet "Kropp og helse I":

  • Deltakelse på presentasjonsdag.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Assessment

Høst. NATA6110 emne 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. A-F.

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret og består av en fire timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor. Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Admission requirements

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.