Programplaner og emneplaner - Student
PHDPR9800 Statistical methods and analysis design Course description
- Course name in Norwegian
- Statistiske metoder og analysedesign
- Study programme
-
Ph.d. programme in the study of professionsPhD Programme in the Study of Professions
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
x
Recommended preliminary courses
Ingen hjelpemidler.
Learning outcomes
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
- har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
- har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
- forstår hvordan vekselvirkning skjer innen og mellom økosystemets biotiske og abiotiske komponenter
- har oversikt over navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
- har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
- har kunnskaper om helsemessige aspekter relatert til humanfysiologien
- har kunnskap om fysiske fenomener på makro og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
- har grunnleggende kunnskaper om elektrisitet og det elektriske energisystemet, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
- har kunnskap om jordas årstids- og døgnvariasjoner, månefaser, sol- og måneformørkelse
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag inne og ute
- kan anvende naturfaglige kunnskaper i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener inne og ute
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
- har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
- kan anvende varierte undervisningsmetoder som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
- kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
- har forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Content
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.
Teaching and learning methods
x
Course requirements
Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i fagplanens hoveddel (over).
Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:
I hovedtemaet "Fysikk 1":
- Gjennomføre et individuelt undervisningsopplegg på egen skole med fokus på regning som grunnleggende ferdighet i fysikk. Elevene skal benytte digitale verktøy til bearbeiding av data. Skrive sammensatt tekst med faglig beskrivelse av opplegget, elevenes resultater og fagdidaktisk refleksjon. Omfang 1500 ord +/- 10%.
- Individuelt skriftlig arbeid med beregninger i fysikk. Omfang inntil én time.
I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende":
- Skriftlig rapport fra feltarbeid (1500 ord +/- 10%).
- Individuell artsprøve (20 minutter).
I hovedemnet "Kropp og helse"
- Designe og lage en tredimensjonal modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organsystemer i valgfritt materiale, presentasjon av modell og digitalt utformet poster (plakat). Omfang på presentasjonen om lag fem minutter.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse i aktivitetene nevnt nedenfor.
I hovedemnet «Feltarbeid»:
- Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.
I hovedtemaet "Kropp og helse I":
- Deltakelse på presentasjonsdag.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Assessment
Høst. NATA6110 emne 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. A-F.
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret og består av en fire timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor. Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Admission requirements
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.