Programplaner og emneplaner - Student
PHDPR9800 Statistical methods and analysis design Course description
- Course name in Norwegian
- Statistiske metoder og analysedesign
- Study programme
-
Ph.d. programme in the study of professionsPhD Programme in the Study of Professions
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Som forskere er vi ofte ute etter å finne systematikk i store mengder data, og vi vil aller helst være sikker på at denne systematikken ikke kun er et resultat av tilfeldigheter og annen ‘støy’. Det finnes mange ulike typer statistiske metoder som kan benyttes for å finne frem til slik systematikk, og det har blitt mer og mer vanlig med såkalte kausalanalyser innen samfunnsvitenskapene i de seneste årene. Alle disse analyseteknikkene har styrker og svakheter som det er viktig å kjenne til. ‘Statistiske metoder – en innføring’ tar sikte på å gi kursdeltagerne en bred oversikt over statistiske metoder, samt muligheten til å gå i dybden på en eller flere av disse.
Required preliminary courses
Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning. Interesserte mastergradsstudenter kan søke om plass og få opptak på dette emnet dersom det er ledige plasser. Det er en fordel å ha forkunnskaper innen statistiske metoder fra før, f.eks. å ha gjennomført mastergradskurs i statistikk, evt. jobberfaring der statistiske analyser var en del av stillingen.
Søkere må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt. Sammendraget sendes inn innen søknadsfristens utløp. For nærmere informasjon, se https://www.oslomet.no/no/studier/sps/statistiske-metoder
Learning outcomes
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- Har inngående kunnskaper om ulike typer kvantitative datamaterialer (panel, tverrsnitt, tidsserier, etc.), og styrker og svakheter ved disse.
- Har inngående kunnskap over hvilke statistiske analyseteknikker som egner seg til hvilken type datamaterialer.
- Vet forskjellen mellom statistiske sammenhenger og kausalforhold, samt kjenner til ‘omitted variable bias’.
Ferdigheter
- Kan analysere kvantitative datasett vha. OLS/lineær sannsynlighetsmodell.
- Kan tolke resultatene fra en OLS analyse på en overbevisende måte.
- Kjenner til en eller flere kausale analyseteknikker (f.eks. individnivå fast effekt).
- Har et kritisk blikk på kausalanalyser og kan påpeke mulige svakheter ved designet.
Generell kompetanse
- Forstår viktigheten av å spille med åpne kort gjennom hele forskningsprosessen vha. deskriptiv statistikk, alternative modellspesifikasjoner, og/eller andre analyseteknikker.
- Kan si noe om hvordan, og på hvilken måte, de foreslåtte/planlagte/gjennomførte statistiske analysene bidrar med noe nytt til forskningslitteraturen (evt. forklare hvorfor replikasjon er nødvendig).
- Forstår at ‘beskrivende’ analyseteknikker (f.eks. OLS analyse) kan være like – eller mer – nyttig kunnskapsmessig, sammenlignet med mer ‘forklarende’ analyseteknikker slik som diff-in-diff eller SEM.
Content
Bestått / ikke bestått.
Teaching and learning methods
The course examines and critically evaluates selected theories, models and practices of strategic leadership in organizational communication in the media and communication field, nationally and internationally. Students are encouraged to identify and justify which approaches are most appropriate under which circumstances, including disruptive change and crises.
The course is arranged as two week-long gatherings at OsloMet, dates and other practical details are made available well in advance.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Et muntlig framlegg i gruppe på 10 minutter om tverrfaglig tema: Bærekraftig utvikling.
- En seksdagerstur på høyfjellet om vinteren.
- En tredagerstur i skogen om vinteren.
- En tredagers egentur uten lærer om vinteren. Ferdselsplan for turen skal godkjennes av faglærer.
Ved manglende deltakelse på turer må man ta disse igjen på et senere tidspunkt. Avtale om dette gjøres med faglærer.
Assessment
Mappevurdering:
- Individuelt refleksjonsnotat om friluftlivsturene (3000 ord +/- 10 %).
- Individuell digital presentasjon på 5-6 minutter om planlegging, gjennomføring og evaluering av en friluftslivsdag
- Muntlig framlegg i gruppe (3-5 personer) på ca. 10 minutter om planlegging og evaluering av egenturen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Den muntlige delen kan gjennomføres individuelt.
Admission requirements
Alle hjelpemidler er tillatt.