Programplaner og emneplaner - Student
PHDPR9800 Statistical methods and analysis design Course description
- Course name in Norwegian
- Statistiske metoder og analysedesign
- Study programme
-
Ph.d. programme in the study of professionsPhD Programme in the Study of Professions
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Mappevurdering:
- Individuelt refleksjonsnotat om friluftlivsturene (3000 ord +/- 10 %).
- Individuell digital presentasjon på 5-6 minutter om planlegging, gjennomføring og evaluering av en friluftslivsdag
- Muntlig framlegg i gruppe (3-5 personer) på ca. 10 minutter om planlegging og evaluering av egenturen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Den muntlige delen kan gjennomføres individuelt.
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt.
Learning outcomes
Bestått / ikke bestått.
Content
‘Statistiske metoder – en innføring’ starter med generell informasjon og en kort repetisjon av nøkkelbegreper innen anvendt statistikk (f.eks. gjennomsnitt, median, standardavvik, signifikanstesting, etc.). Forskjellene mellom statistiske sammenhenger og kausalforhold diskuteres, etterfulgt av en relativt dyptpløyende gjennomgang av OLS analyse siden denne er en helt sentral byggekloss for flere av de mer ‘avanserte’ analyseteknikkene. Ulike typer kausalanalyser blir også dekket i nokså bredt omfang, og det legges særlig opp til en grundig gjennomgang av individnivå fast effekt, diff-in-diff, propensity score matching, og structural equation modeling (SEM). I tillegg skal vi innom instrumentvariabel-metode (IV), regression discontinuity, og flernivåanalyse, men ikke i like stor utstrekning (dette vil muligens endres dersom kursdeltagerne ønsker mer fokus på disse eller andre analyseteknikker). Det veksles mellom klasseromsundervisning og arbeid i laben.
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes av to interne sensorer.
Course requirements
Sentrale temaer:
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike friluftslivsturer
- Uteskole
- Tverrfaglig emne: Bærekraftig utvikling
- Sikkerhet og førstehjelp
- Vinteraktiviteter
- Livsstilsaktiviteter
Assessment
Godkjent deltakelse på emnet og bestått oppgave gir 10 studiepoeng. Deltagerne skal skrive og levere inn en oppgave på ca. 15 sider, med skriftstørrelse 12 og dobbel linjeavstand. Temaet er valgfritt, men bør aller helst være nært forbundet med ph.d.- (eller mastergrads-) prosjektet som deltageren er i gang med. Oppgaven leveres senest to måneder etter siste kursdag. Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått. En presis problemstilling, overbevisende bruk av pensumlitteratur, samt metodisk kompetanse vektlegges i vurderingen. Innleverte oppgaver som vurderes til ‘ikke bestått’ kan leveres inn på nytt i en revidert form/versjon, én gang innen en nærmere angitt frist.
Bestått oppgave er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng.
Vurderingen av innlevert oppgave gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.
Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle
Klageadgang
Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.
Admission requirements
Emnet er primært for studenter som er tatt opp i et ph.d.-program. Ved ledige plasser er emnet åpent for andre interesserte med mastergrad eller tilsvarende utdanning. OsloMet-ansatte og studenter prioriteres ved opptak.
Opptakskrav
Dette emnet er primært lagt til rette for stipendiater som er tatt opp på et PhD program ved OsloMet – storbyuniversitetet. Dersom det er ledige plasser, vil det åpnes for at (i) stipendiater ved andre PhD programmer, (ii) masterstudenter ved OsloMet, og (iii) masterstudenter ved andre læresteder kan delta, i prioritert rekkefølge.