EPN-V2

PHDPR9700 Professions, Class, Gender and (Welfare) State in the 19th and 20th Centuries Course description

Course name in Norwegian
Profesjoner, klasse, kjønn og (velferds-)stat i det 19. og 20. århundre
Study programme
Ph.d. programme in the study of professions
PhD Programme in the Study of Professions
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Required preliminary courses

Tore Andre Ringvold

Learning outcomes

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

;

Kunnskap

Kandidaten

• har tilegnet seg komparative historiske perspektiver på profesjoner i relasjon til klasse, kjønn og statsutvikling

• har kunnskap om og forståelse av profesjonenes rolle i moderne (norsk) historie, med særlig vekt på velferdsstatens omsorgsyrker

;

Ferdigheter

Kandidaten

• kan resonnere historisk og anvende historisk tenkemåte i eget avhandlingsarbeid

• kan utforme et historisk essay med en klar problemstilling innenfor emnets temaområdea

Content

Emnet vil omhandle følgende temaer:

  • Forholdet mellom profesjon, klasse og kjønn i Norge i komparativt perspektiv
  • Profesjonenes rolle i utviklingen av den norske velferdsstaten
  • Sammenhenger mellom kristen kallsetikk, sosialt reformarbeid og spirer til en moderne velferdsstat i Norge, Tyskland og USA ca. 1870–1940
  • Den historiske utviklingen av noen utvalgte profesjoner/omsorgsyrker i Norge fra 1870-tallet frem mot i dag.

Teaching and learning methods

Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger/seminarer og diskusjoner. Emnets perspektiver og temaområder vil, i den grad det er mulig, bli drøftet i tilknytning til deltakernes avhandlingstema og forskningsinteresser.

Undervisningsmodell: To samlinger a to dager

Course requirements

Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 80 prosent. Emneansvarlig kan i enkelte og særlige tilfeller akseptere unntak fra nærværskravet. I slike tilfeller kan manglende deltakelse i undervisningen kompenseres ved aktiv lesning av den aktuelle pensumlitteraturen.

Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent.

Assessment

Godkjent deltakelse på emnet og bestått essay gir 5 studiepoeng. Det er en fordel om essayet er innrettet mot egen avhandling, men dette er ikke et absolutt krav. Essayet skal ha en presis problemstilling og være drøftende. Essayet skal ha et omfang på ca. 8-10 sider med dobbelt linjeavstand, og skal leveres senest 1 måneder etter avsluttet undervisning.

Essayet vurderes av emneansvarlig. Essayet vurderes til bestått eller ikke bestått. Essay som vurderes til ikke bestått kan leveres inn som et bearbeidet essay én gang innen en nærmere angitt frist.

Vurderingen av essay gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.

Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.

;

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle

;

Klageadgang

Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.