EPN-V2

PHDPR9300 Professional Ethics Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsetikk
Study programme
Ph.d. programme in the study of professions
PhD Programme in the Study of Professions
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Profesjonsetikk er det systematiske studie av etiske problemstillinger knyttet til profesjoner og profesjonsutøvelse. Hva er rett handling når det oppstår konflikter mellom profesjonelle roller, plikter og interesser på den ene siden, og brukeres interesser, verdier eller rettigheter på den andre? Har profesjonsutøvere rett til å nekte å yte visse tjenester av samvittighetsgrunner? Hva skiller relasjonen mellom profesjonsutøver og bruker fra andre typer relasjoner mellom mennesker? Hvilke moralske egenskaper bør gode profesjonsutøvere ha? I profesjonsetikk anvendes generelle teorier og metoder fra normativ etikk for å analysere disse og andre problemstillinger på en systematisk måte. Målet med emnet er å bidra til en dypere forståelse av etisk teori og argumentasjon og å stimulere til økt refleksjon over etiske dilemmaer som kan oppstå i f.eks. sykepleie, læreryrket, sosialt arbeid eller journalistikk.

Required preliminary courses

Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning.

Learning outcomes

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om etiske teorier
  • har inngående kunnskap om sentrale profesjonsetiske problemstillinger
  • har inngående kunnskap om etiske argumenter og begrunnelser i profesjonsetikk

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan beskrive, diskutere og analysere etiske problemstillinger som oppstår i profesjonssammenheng
  • kan vurdere styrke og svakheter ved etiske argumenter og antagelser.
  • kan resonnere etisk på en selvstendig og systematisk måte
  • kan vurdere etisk forsvarlighet ved egen og andres forskning

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan identifisere nye og relevante etiske problemstillinger og utøve sin forskning med faglig integritet
  • kan delta i debatter og formidle profesjonsetiske problemstillinger/dilemmaer i internasjonale fora

Content

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
  • har kunnskap om vurdering og dokumentasjon av læring i kroppsøving
  • har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i tverrfaglig perspektiv
  • har kunnskap om dannelsesperspektivet
  • har kunnskap om bevegelsesmiljø, aktivitet og treningsprinsipper egnet for elever på trinn 1-7
  • har kunnskap om kroppen i bevegelse, spesielt med tanke på læring av bevegelsesaktiviteter

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppslige bevegelser
  • kan anvende relevant teori og forskning for å forbedre og utvikle egen undervisningskompetanse i kroppsøving
  • kan videreutvikle sitt aktivitetsrepertoar, sin kroppslige erfaring og arbeidsmåter for å lede differensiert læringsaktivitet
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving
  • kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og miljø

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til nytenking og innovasjon av faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
  • kan arbeide med mangfold og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole
  • kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer

I tillegg til fagets arbeids- og undervisningsformer, som er beskrevet i den innledende fagplandelen, er arbeidet med FoU-oppgaven organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.

Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet. Sentrale temaer for denne undervisningen er:

  • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
  • Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
  • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.

FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.

Teaching and learning methods

Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger og diskusjoner av profesjonsetiske dilemmaer i f.eks. sykepleie, læreryrket, sosialt arbeid og journalistikk.

Course requirements

Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 80 prosent. Emneansvarlig kan i enkelte og særlige tilfeller akseptere unntak fra nærværskravet. I slike tilfeller kan manglende deltakelse i undervisningen kompenseres ved aktiv lesning av den aktuelle pensumlitteraturen. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.

Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent.

Assessment

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GKP2100 Kroppsøving 1, emne 1.

Gjennom arbeidet med Kroppsøving 2 skal studenten øke sin faglige kunnskap og praktisk-didaktiske kompetanse, samt videreutvikle selvstendig og faglig refleksjon over undervisning og læring i kroppsøving. I emnet inngår kunnskap om og erfaring med forskning og utviklingsarbeid innenfor begynneropplæring i kroppsøving. Mangfoldighet og forskjellighet i elevgruppen i skolen blir belyst, og kroppsøvingsfaget blir drøftet i en tverrfaglig sammenheng. I emnet inngår også kunnskap om kroppen i bevegelse, samt treningsprinsipper for barn. En FoU-oppgave inngår i emnet.

Admission requirements

Ingen.