Programplaner og emneplaner - Student
PHDPR9110 Research Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsetikk
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
I studiet benyttes ulike vurderingsformer som er tilpasset læringsutbyttene i de ulike emnene. Vurderingsformene skal både understøtte læringen og dokumentere studentenes kompetanse som tilstrekkelig i forhold til gjeldende læringsutbytte. Underveis i studiet får du råd, veiledning og vurdering av dine prestasjoner. Det er viktig og nødvendig med regelmessig vurdering slik at du får tilbakemelding på om dine prestasjoner er i samsvar med studiets krav og om læringsutbytte er nådd.
Vurdering av eksamensbesvarelser og praksisstudier gjennomføres etter gjeldende regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.
Alle avlagte emner vil framkomme på vitnemålet. I tillegg synliggjøres de obligatoriske tverrprofesjonelle undervisningsoppleggene på vitnemålet.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykkene som brukes er Bestått-Ikke bestått eller gradert karakter A–F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Andre undervisningsopplegg kan gis vurderingsuttrykk Godkjent-Ikke godkjent. Ved gruppeeksamen får alle i gruppen samme karakter.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Ved ny og utsatt eksamen i emner med gruppeeksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.
Klage på karakter
Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages. Det er ikke mulig å klage på sensur ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppeeksamen vil resultatet av klagen bare ha konsekvenser for den eller de som har klaget. Øvrige studenter i gruppen beholder sin opprinnelige karakter.
Vurdering i praksisstudier
Praksisstudier vurderes til Bestått – Ikke bestått og vurderes av praksisveileder i samarbeid med universitetets kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått- Ikke bestått fattes av universitetet.
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse for bestått praksis.
- Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisperioden på vanlig måte
- 10-20 % fravær, studenten kan, hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og kontaktlærer ved universitetet
- Mer enn 20 % fravær, studenten må gjennomføre hele praksisperioden på nytt
Dersom du overskrider fraværsgrensen, og ikke har dokumentert fravær, vil praksis registreres som Ikke bestått og telle som et forsøk.
Får studenten Ikke bestått to ganger i praksis, må studenten normalt avbryte studiet. For øvrig henvises til forskrift om studier og eksamen ved universitetet.
Ett eller flere av disse kriteriene ligger til grunn for karakteren Ikke bestått i praksisstudier i bachelorstudium i sykepleie ved OsloMet:
Studenten:
- har ikke overholdt tilstedeværelseskravet
- har uteblitt fra praksis uten gyldig grunn og uten å gi beskjed
- har ikke oppnådd nødvendig læringsutbytter for praksisperioden
- har ikke fullført obligatoriske aktiviteter eller levert skriftlig oppgaver som er fastsatt i vurderingsskjema for praksisperioden
- har satt pasientens liv og helse i fare ved å gå ut over grensene for egen kompetanse
- har ikke etterspurt veiledning, tatt veiledning til følge eller vist tilstrekkelig vilje og evne til å tilegne seg manglende kunnskap eller kompetanse
- viser manglende selvinnsikt
- viser manglende språk- og/eller kommunikasjonsferdigheter
Skikkethetsvurdering
Skikkethetsvurdering er en løpende helhetsvurdering som foregår gjennom hele studiet. Vitnemål for fullført studium forutsetter skikkethet for yrket. Dersom en student viser tegn til å utgjøre en mulig fare for pasienters og/eller kollegaers fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, skal det reises tvil om personen er skikket for yrket. Både ansatte fra universitetet, praksisfeltet og medstudenter kan sende tvilsmelding. Studenter skal så tidlig som mulig bli informert om at tvilsmelding er sendt. De skal få veiledning og råd slik at de kan forbedre seg, eller få råd om å avslutte utdanningen.
Hensikten er å vurdere at studentene har faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som sykepleier. Nærmere bestemmelser om vurdering av skikkethet finner du her https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering
Overføringssamtale
Dersom student eller faglærer/kontaktlærer melder behov for en overføringssamtale kan det innkalles til samtale før neste emne. I enkelte tilfeller kan også studieleder og representant fra studieadministrasjon delta.
Hensikten med overføringssamtale er å tydeliggjøre hvordan studenten kan oppfylle sine læringsutbytter best mulig før neste emne, ved å legge til rette for ulike læringsutfordringer og veiledningsbehov.
-
Learning outcomes
Utdanningen er bygd på forskrift til rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger fastsatt av Kunnskapsdepartementet 6. september 2017 og forskrift til nasjonal retningslinje for sykepleierutdanningen fastsatt 15. mars 2019 med senere endring 1. desember 2019. Sykepleierutdanningen i Norge er også underlagt EU-direktiv. Direktivet omhandler bestemmelser om godkjenning av faglige kvalifikasjoner når det gjelder regulerte yrker innenfor EU og EØS-området. Utdanningen er i samsvar med direktiv 2005/36/EF om godkjenninger av yrkeskvalifikasjoner, med senere endringer herunder direktiv 2013/55/EU.
Godkjent av Utdanningsutvalget HV: 21.11.2019
Sist godkjent av Utdanningsutvalget HV: 06.12.2023 og prodekan for utdanning 17.12. 2024
Fakultet for helsevitenskap (HV)
Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid (SHA)
Kull 2024
-
Content
This course combines assigned readings with active participation in four days of teaching.
The topics covered the first day overlap with the general research ethics course offered to all OsloMet employees (“Forskningsetikk felleskurs – OsloMet) and includes national legislation, established ethical guidelines, institutional resources and practical training in handling ethical dilemmas in research
The second day of teaching covers interaction with research participants, informed consent, research collaborations and publication ethics.
The third day covers open science, artificial intelligence, data management practices and trust in research. The final day considers how to deal with research misconduct and related challenges, as well as public dissemination and issues concerning social responsibility.
List of topics:
- The Norwegian system of committees, laws and guidelines
- Responsible conduct and academic freedom
- Authorship
- Informed consent
- Publication ethics
- Artificial intelligence
- Open science
- Social responsibility
- Conflicts of interest
- Research collaboration
- Data management
-
Teaching and learning methods
The topics are covered by lectures with ample room for active participation and by collaborative work in groups. Some group activities will require preparation in advance. More information can be found in the teaching plan for each semester.
-
Course requirements
This course relies on discussions and mutual learning and active participation in class is a prerequisite. Student attendance of at least 80 % is therefore mandatory to be eligible for examination. The course leader can exempt students from this requirement only under special and individual circumstances. In these cases, extensive reading of the course literature can compensate for the lack of attendance.
Participants who are absent from the requisite class attendance without a valid reason will lose the right to examination.
Mandatory assignments are evaluated as a pass or fail.
-
Assessment
Participants will receive 5 ECTS for successful completion of the course. This includes the attendance requirement as well as passing the essay examination. Participants can choose to write about a research ethical topic important for their project or their field of research or alternatively select a topic defined by the course leader.
The essay is to be 4000 words +/- 10% excluding the reference list and must be handed in before the submission deadline.
The essay will be examined by the course leader and is assessed as a pass or fail. If the essay is not passed, students are given another chance to revise their submission on a later agreed upon deadline.
The essay must include a statement on whether and how AI tools have been used in the writing process.
The essay examination is based on the descriptions of the course’s learning outcomes.
It is not possible to request an extension of the submission deadline. Exceptions are only made in cases of documented sick leave. The deadline for submission will then be postponed based on the documented period of sick leave.
Support materials for assessment/examination
All
Right to appeal
Students may appeal their grade and formal errors in accordance with the Act relating to universities and university colleges and Regulations relating to studies and examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University.
-
Target group and admission
This course is primarily for candidates enrolled in a PhD program at OsloMet.
Pending availability, other applicants with a master’s degree or equivalent (120 ECTS) will be considered for admission.
Admission requirements
A master’s degree (120 ECTS) or equivalent.
All applicants must submit a one-page (A4) summary of their PhD project by the application deadline to be considered for admission.