Programplaner og emneplaner - Student
PHBA8240 Complex stimulus control - research and application Course description
- Course name in Norwegian
- Complex stimulus control - research and application
- Study programme
-
PhD Programme in Behavior AnalysisPhD Programme in Health Sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkesdidaktisk forskning
- har innsikt i begrepene yrkeskompetanse, arbeid, yrke, kontekst, utvikling, didaktikk og yrkesdidaktikk relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av arbeids- og produksjonsprosesser som grunnlag for utdanningsvirksomhet og læreplanarbeid
- kan gjennomføre yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerutdanning
- kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkesdidaktiske feltet
Generell kompetanse
Studenten
kan identifisere og utforske behov for ny yrkesdidaktisk forskning med relevans for yrkesutdanningens og yrkesfaglærerutdanningers kunnskapsgrunnlag
Learning outcomes
Studentene må ha fullført og bestått hele første studieår og levert eksamen i JB2200 Journalistisk fortelling for å tiltre redaksjonspraksis.
Content
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen. Tilsynssensor evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred innsikt i ulike forståelsesmåter og perspektiver knyttet til psykososiale vansker i skolen
- har oppdatert kunnskap om aktuelt regelverk og etiske hensyn i spesialpedagogisk arbeid i et inkluderende læringsmiljø
- har inngående kunnskap om ulike kartleggingsstrategier relatert til psykososiale vansker og skolens læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk anvende hensiktsmessige kartleggingsstrategier i skolen for å avdekke utfordringer på individ- og systemnivå i skolen
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak basert på relevante kartleggingsmetoder, for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker
- kan kritisk reflektere omkring strategier for samarbeid med eksterne miljøer rundt elever som viser psykososiale utfordringer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt og forståelse for ulike faktorer som hemmer og fremmer læring og psykisk helse i skolen
- kan formidle kunnskap omkring miljøets betydning for utvikling og opprettholdelse av psykososiale vansker
- kan planlegge og legge til rette for inkluderende praksiser i skolen, alene og som deltaker i en gruppe
Course requirements
Studenten utfører journalistisk arbeid på fulltid i en redaksjon. Redaksjonen skal utpeke en veileder for studenten, som kan gi råd når studenten skal løse oppgaver og gi tilbakemeldinger på de ferdige produktene. Studenten får også oppnevnt en kontaktperson fra utdanningen.
Det er studentens ansvar å holde alle frister i prosessen med å søke praksisplass.
Assessment
To be eligible to submit the master's thesis, the student must have the following approved mandatory activities and course work requirements:
- Mandatory participation: Kick-off seminar, 2 days. In case of absence on one or both days, a compensatory work requirement is given. Compensatory work requirements must be completed and approved by the specified deadline.
- Work requirement: A 2-page project outline of the student's own master's project is to be submitted to the appointed supervisor within the specified deadline. A specific template must be followed. If the project outline is not approved by the supervisor, the student will be given the opportunity to submit an improved version once within the specified deadline.
- Mandatory participation: Midway seminar, 1 day. In case of absence, there will be a compensatory seminar.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A - F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering. Veileder skal ikke være sensor. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt, og masteroppgaven får en ny vurdering. Ny muntlig eksamen blir avholdt dersom karakteren endres.