EPN-V2

PHBA8100 Research ethics and professional standards Course description

Course name in Norwegian
Research ethics and professional standards
Study programme
PhD Programme in Behavior Analysis
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Programme description
Course history

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om prinsipper for algoritmisk tenkning
  • Har kunnskap om programmering og algoritmisk tenkning i gjeldende læreplaner
  • Har kjennskap til utvikling og oppbygging av enkle programmer basert på blokkprogrammering
  • Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
  • Har grunnleggende kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer

Ferdigheter

Studenten

  • Kan identifisere og dekomponere enkle problem, og utforme løsninger som gjør bruk av blokkprogrammering
  • Kan kommentere programmeringskode
  • Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
  • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
  • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplaner og integrert i fag
  • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsing og kritisk tenkning
  • Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet

Learning outcomes

Se programplanen.

Content

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Hver student skal gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass. Hver oppgave skal ha et omfang på 15-30 minutter. Dette dokumenteres i form av et skriftlig refleksjonsnotat på 500-600 ord pr oppgave. Individuell oppgave.
  2. Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser knyttet til veiledning og coaching for medstudenter og/eller kollegaer. Individuell oppgave på 15-30 minutter, som dokumenteres i form en oppsummering fra presentasjonen og en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen skal være i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3-4 minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Teaching and learning methods

Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:

  • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
  • Blokkbasert programmering og programmeringsprinsipper.
  • Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og relevansen for trening av kritisk tenkning.
  • Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.

Course requirements

After completing the course, the student shall have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • Sound and image as narrative elements in a short-form multimedia audiovisual narratives
  • An understanding of the modern media landscape
  • An understanding of how to develop journalistic story ideas into effective projects

Skills

The student:

  • Can convey information in a correct and precise manner adapted to the genre, media platform and target groups using journalistic storytelling techniques and by creating dynamic original media content
  • Can produce short, engaging stories at a fast tempo for mobile platforms
  • Can produce creative media content that communicates a journalistic message effectively
  • Can work creatively and practically with relevant software for publishing in various media from idea to finished product
  • Has basic skills in image processing, illustration tools and web design for a scrolling news reportage

General competence

The student can:

  • Reflect critically on the role of different mobile platforms and the power and place in the modern digital media ecosystem
  • Can think critically in selection of journalistic sources and analysis of information

Assessment

Ingen forkunnskapskrav.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen er en 72-timers casebasert skriftlig hjemmeeksamen som skal løses individuelt.

Eksamen gjennomføres i 2. semester.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Examiners

Internal

Overlapping courses

It is mandatory to participate in the weekly editorial meetings. Each weekly meeting with the instructor will be thematically focused and include a brief lecture on the week’s theme after which the class can brainstorm ideas and create a plan that pertains to the weekly theme/topic.

To ensure that the students get academic continuity and a basis for obtaining the necessary technical skills, attendance at all classes is compulsory. An absence of more than 20 per cent results in the loss of the right to take the final exam.