Programplaner og emneplaner - Student
PHBA8100 Research ethics and professional standards Course description
- Course name in Norwegian
- Research ethics and professional standards
- Study programme
-
PhD Programme in Behavior Analysis
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
I dette emnet, får studenten kunnskap om økonomi på samfunnsplan og økonomi på det personlige plan. Emnet er utpreget tverrfaglig - både samfunnsøkonomi, juss og sosialt arbeid er integrert i dette emnet.
Learning outcomes
Students will be able to:
- describe and discuss the values and rules of behavior analysis through primary and secondary source writings on ethics and professional issues (e.g., submitting or reviewing original research)
- describe and discuss professional codes of conduct relevant to specific fields of work in behavior analysis
- describe and discuss the application of these value systems and professional codes to their own clinical, educational, and research activities
- follow the guidelines set down in the APA Publication Manual when publishing scientific work and when participating in public discussions
- exhibit honesty, objectivity, integrity, carefulness, openness, respect for intellectual property, confidentiality, responsible publication, responsible mentoring, respect for colleagues, social responsibility, non-discrimination, competence, legality, animal care (if relevant), and human subjects protection
- describe and discuss institutional review board processes and human subjects research guidelines
- describe and discuss the logic and ethical application of single-subject and traditional group designs
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Course requirements
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om ulikhet, fattigdom og økonomiske problemer
- kjennskap til samfunnsøkonomiske begreper
- kunnskap om sentrale økonomisk ytelser og økonomisk rådgivning
- kjennskap til gjeldsproblematikk og gjeldsordningsloven
- bred kunnskap om oppfølging av brukere med sammensatte og komplekse hjelpebehov
- bred kunnskap om kravet til individuell vurdering av hjelpebehov
- kunnskap om veilednings-, helseavklarings- og tiltaksarbeid i praksis
- bred kunnskap om arbeid som inntektssikrings- og inkluderingsarena
- kunnskap om betydningen av god dokumentasjon i saksbehandling og betydningen av forsvarlig journalføring
Ferdigheter
Studentene kan:
- redegjøre for hvordan samfunnsøkonomiske endringer kan påvirke den enkeltes levestandard
- utarbeide elementære journalnotater og vedtak som er sosialfaglig og etisk forsvarlige og juridisk korrekte
- møte og bistå klienter med ulike veiledningsbehov og behov for økonomisk sosialhjelp
Generell kompetanse
Studentene har:
- innsikt i arbeid som mål og middel til inntektssikring
- innsikt i forsvarlighetskravet i forbindelse med utredning, kartlegging og veiledning
Assessment
Undervisningen veksler mellom fagintegrert undervisning i plenumssamlinger, oppgaveløsning i gruppe og tilbakemelding på oppgaver. Det er et praksisnært undervisningsopplegg der samtlige studenter deltar (obligatorisk) i undervisning mv. på Nav Sagene sosialtjeneste og jobbsenter.
Permitted exam materials and equipment
All
Grading scale
Deler av undervisningen anses som ferdighetslæring og er obligatorisk, totalt ca. 7 dager inkludert 4 dager med gruppearbeid. Det er krav til obligatorisk deltakelse i gruppearbeid og obligatorisk undervisning.
Ved fravær utover 20 % må det leveres et alternativt arbeidskrav. Fravær over 40 % medfører tap av eksamensretten.
Examiners
Emnet avsluttes med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Den tar utgangspunkt i et kasus som legges ut på Canvas før eksamen.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Overlapping courses
No overlap with existing courses.