Programplaner og emneplaner - Student
PFKHD1120 Art and design education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 2
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Art and Design Education - part-time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner særlig rettet mot videregående skole. Dette innbefatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med læreplaner og hvordan studenten kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis.
Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget skapende arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Emnet skal legge grunnlaget for at studenten senere skal kunne bruke egen erfaring med utviklingsarbeid for å utvikle faget i skole og undervisning.
Recommended preliminary courses
Studiet er nettbasert og basert på egenaktivitet fra studentene. Det tilbys ressurser i form av innledende tekster og instruksjonsvideoer i ferdighetsorienterte emner. Teoretiske emner blir presentert med tekster med tilhørende pensumlitteratur. Til hver modul vil det bli gitt praktiske og/eller teoretiske øvingsoppgaver som skal leveres individuelt. Noen av disse oppgavene inngår i arbeidskrav.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- læreplaner, opplæringsloven og forskrifter med betydning for undervisning innen fagområdet
- læreplananalyse og rammefaktorer knyttet til undervisning av fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
- fagets historie og legitimering i videregående skole
- etiske og estetiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skole og samfunn
- teori og praksis knyttet til kunstformidling med hovedvekt på vår tids kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk
- gjenbruk og økologiske perspektiv knyttet til design og kunsthåndverk
- opphavsrettslige forhold i det digitale samfunn og bruk av digitale verktøy i undervisningen
- vurderingsproblematikk og ulike vurderingsformer i fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjøre rede for læreplanutviklingen og idégrunnlaget innenfor design, kunst og håndverk
- diskutere fagområdets stilling og utviklingspotensial i opplæringssystemet, bl. a som allmenndannendefag og som yrkesfag
- gjøre rede for fagområdets utvikling og betydning for individ, yrkesliv og samfunn med utgangspunkt i den historiske utviklingen innen design, kunst og håndverk
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til egen skapende prosess og sluttprodukt
- ta i bruk ulike digitale medier i undervisning og annen type formidling
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
- har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan bruke erfaringsbasert kunnskap i arbeid med fagutviklingsarbeid
- kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Teaching and learning methods
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen plan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til organisert undervisning i emnet.
- Gruppeoppgave (2-4 studenter) og fremlegg med visuell presentasjon. IKT som læringsverktøy.
Assessment
Eksamen i emnet består av 2 eksamensdeler:
- Eksamensdel 1: Individuell FoU-oppgave. Dette er en oppgave som gjennom både en teoretisk og praktisk estetisk tilnærming skal utforske og drøfte et fagdidaktisk problemområde. Det praktiske arbeidet dokumenteres i det skriftlige arbeidet (ca 5000-6500-ord). Oppgaven danner basis for muntlig eksamen. Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamen kan påklages. Eksamen teller 60 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i fjerde semester.
- Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen. Baseres på utspørring relatert til både individuell FoU-oppgave, fellespensum og praksis-problematikk. Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamen kan ikke påklages. Eksamen teller 40 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i fjerde semester.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Permitted exam materials and equipment
Eksamensdel 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Ingen forkunnskapskrav.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- forståelse for hva digital kompetanse innebærer for skole og læring
- inngående kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy i skolen
- kunnskap om teorier om arbeids- og læringsformer ved bruk av digitale verktøy og ressurser
- kunnskap om digital dømmekraft, som personvern, opphavsrett, kildekritikk og nettvett i skolen
- kunnskap om etiske og kulturelle problemstillinger relatert til digitale omgivelser
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke digitale verktøy i eget administrativt arbeid
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med digitale verktøy
- utvikle og bruke forskjellige arbeidsmåter med digitale verktøy som fremmer elevers læring
- ta i bruk digitale verktøy for tilpasset opplæring
- være rollemodell ved bruk av digitale verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan ta ansvar for egen læring, gjennom å ta seg fram der lærestoff ikke er ferdig tilrettelagt
- kan bruke digitale verktøy som grunnleggende ferdighet og i samspill med andre grunnleggende ferdigheter
- har reflekterte holdninger til pedagogisk bruk av digitale verktøy og ressurser
- har reflekterte holdninger til teknologiens betydning for etiske problemstillinger i skole og samfunn
- kjenner til de metode- og rolleendringene som bruk av teknologi medfører i skole og opplæring
Overlapping courses
Retten til å avlegge eksamen forutsetter fire godkjente arbeidskrav:
En innleveringsoppgave for hver modul:
- Modul 1 - skriftlig oppgave (1500-2000 ord) og diskusjonsinnlegg (50-200 ord). Fagartikkel og diskusjonsinnlegg om digital kompetanse og læring.
- Modul 2 - undervisningsopplegg og notat med begrunnelse og refleksjon over bruk av digitale verktøy (1500-2000 ord). Sammensatte tekster skal inngå i undervisningsopplegget.
- Modul 3 - undervisningsopplegg med instruksjonsvideo (2-4 minutter) og notat med begrunnelse og refleksjon (1500-2000 ord) om koding og/eller digital tallbehandling.
- Modul 4 - undervisningsopplegg, med vurdering av digital læringsressurs og notat med begrunnelse og refleksjon over bruk av digitale verktøy (1500-2000 ord).
Studenter som har gjennomført arbeider som tilsvarer arbeidskravene i tidligere lærerutdanning har anledning til å søke om fritak fra de aktuelle arbeidskravene, jf. lov om universiteter og høgskoler § 3-5 (2).
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er) som oppgis ved studiestart. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Dette gjelder også studenter som kan dokumentere sykdom ved fristens utløp. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, og som ikke kan dokumentere sykdom, får ingen nye forsøk.