EPN-V2

PFKH1110 Art and design education 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 1
Study programme
Educational Theory and Practice in Art and Design Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisnings­arbeid innen design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.

Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.

Required preliminary courses

Emnene fysiologi og farmakologi I og II belyser hvordan legemidler påvirker kroppen og hvordan legemidler brukes ved ulike terapiområder. Sentrale tema i fysiologi og farmakologi I er grunnleggende farmakodynamikk og -kinetikk, det perifere nervesystem, det endokrine system, muskler og skjelett, mage-tarm-systemet og immunologi. Det fokuseres på regulering av funksjonen til disse organsystemene, samt patofysiologi ved utvalgte sykdommer og legemidler til behandling av disse. Immunologi har en sentral plass i emnet, og det legges vekt på forståelse av biologiske legemidlers virkningsmekanisme.

Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Fysiologi 5 studiepoeng
  • Farmakologi 5 studiepoeng
  • Immunologi 5 studiepoeng

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om opplæringsloven, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter, og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
  • har kunnskap om fagområdet design, kunst og håndverks tradisjoner og ideologiske ståsted i et historisk og samtidig samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og aktuell forskning knyttet til undervisning, læring og vurdering innen fagområdet og læreplanverkets tverrfaglige temaer
  • har kunnskap om ulike undervisnings-, vurderings- og veiledningsformer som egner seg i faget kunst og håndverk og andre praktiske design- og håndverksfag i grunnskolen
  • har kunnskap om rammefaktorer og HMS-arbeid i skoleverkstedene, og kjenner til lover og forskrifter som regulerer dette

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen, andre relevante styringsdokumenter, praksiserfaringer og forskning
  • kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
  • kan analysere og vurdere læreplaner, og drøfte fagteori og innhold i faget kunst og håndverk og andre praktiske design- og håndverksfag i grunnskolen
  • kan begrunne og drøfte fagområdets egenart og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
  • kan vurdere elevers praktisk skapende arbeid og faglige kompetanse, og legge til rette for at elevene reflekterer over egen læring og faglige utvikling

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfellesskap
  • kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden, herunder også samisk håndverk og kunst- og kulturuttrykk
  • kan formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om generell farmakologi, farmakodynamikk og farmakokinetikk
  • har kunnskap om oppbygging, struktur og funksjon av det perifere nervesystem, det endokrine system, immunsystemet, muskel- og skjelettsystemet og fordøyelsessystemet
  • kan gjøre rede for regulering av funksjonen til de nevnte organsystemene
  • kjenner til utvalgte sykdomstilstander med hensyn til etiologi, patofysiologi, symptomatologi og risikofaktorer
  • kjenner til behandlingsprinsipper for de utvalgte sykdomstilstandene
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom fysiologi, patofysiologi og effekter av legemidler ved utvalgte sykdommer
  • kan gjøre rede for cellulære virkningsmekanismer, farmakologiske effekter og sannsynlige bivirkninger av aktuelle legemiddelgrupper
  • kan gjøre rede for aktiveringsmekanismer, funksjon og regulering av immunforsvaret
  • kjenner til forutsetningene for immunologisk hukommelse og vaksinering

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om utvalgte legemidlers virkningsmekanisme, effekter og bivirkninger i vurdering av legemiddelbehandling
  • kan diskutere og kommunisere faglige problemstillinger vedrørende legemiddelbehandling av utvalgte sykdomstilstander
  • kan arbeide individuelt og i gruppe med en problembasert tilnærming til aktuelt fagstoff

Generell kompetanse

Studenten

  • har et bevisst forhold til legemiddelbruk ved utvalgte sykdomstilstander
  • har grunnlag for å sette seg inn i virkningsmekanismer til nye legemidler og behandlingsprinsipper innenfor utvalgte sykdomstilstander

Course requirements

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, problembasert læring (PBL), seminarer samt ferdighetstrening i form av laboratorieoppgaver.

Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning» og teambasert læring (TBL). Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på høgskolen vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Assessment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i veiledet gruppearbeid med tilhørende seminar (PBL) og laboratoriekurs

Permitted exam materials and equipment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Grading scale

Kalkulator

Examiners

Gradert skala A-F