EPN-V2

PENG9510 Advanced Project within Structural Engineering and Building Technology Course description

Course name in Norwegian
Advanced Project within Structural Engineering and Building Technology
Study programme
PhD Programme in Engineering Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • grunnleggende kunnskaper om økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
  • grunnleggende kunnskaper om budsjettering
  • grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
  • bred kunnskap om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
  • bred kunnskap om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater, sett i sammenheng med offentlig politikk og bærekraftig utvikling
  • grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
  • grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
  • gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapporter og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
  • forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
  • gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor

Recommended preliminary courses

BAL1400 Regnskap og BAL2300 Samfunnsøkonomi.

Learning outcomes

Undervisningen veksler mellom forelesninger, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, presentasjoner og plenumsdiskusjoner.

Content

Through focused seminars, in cooperation with the master's degree in structural engineering and building technology at OsloMet, a wide range of typical complex engineering issues related to analysis and design of buildings and structures are presented. Furthermore, the students are expected to present their research ideas and the results of the project at a seminar.

As example, the course can include the following specific topics:

  • Design and durability of concrete, timber and steel structures.
  • Rehabilitation of buildings and structures.
  • Degradation of building materials. Compatibility of new materials in historic structures.
  • Heat, Air and Moisture (HAM) transport through building envelopes.
  • Building Physics and Climate Adaptation.
  • Computational Fluid Dynamics (CFD) for simulating the interaction between exterior climatic conditions, e.g. wind, and buildings/structures.
  • Bioclimatic architecture, Passive building design and Building Energy Simulation (BES)
  • Innovative building materials and Life Cycle Assessment (LCA).

Teaching and learning methods

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal i grupper på maksimalt 3 medlemmer løse en relevant økonomistyringsoppgave. Den skal presenteres muntlig i ca 10 minutter og det skal leveres inn et notat på inntil 10 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg.

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal utvikle ferdigheter i å analysere resultatvurderinger og økonomisk informasjon i offentlig sektor.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.

Course requirements

Eksamen i emnet er skoleeksamen på 3 timer.

Assessment

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensurers av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivået på resten av besvarelsene.

Examiners

Inger-Lise Langslet