EPN-V2

PENG9100 Engineering Science and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Engineering Science and Ethics
Study programme
PhD Programme in Engineering Science
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

The goal of this course is to help students reflect over ethical dilemmas so that they make sound ethical choices throughout their doctoral studies and future careers. This course gives the students insight via relevant example projects from the spectrum of disciplines within engineering science including mathematics, physics, computer science, eletrical engineering, built engineerng and product design. Students will reflect on key philosophical questions related the explicit and implicit premises within their field as they relate to epistemology, methodology, ethics and history. The examples will expose the students to the full complexity of engineering projects, where ethical dilemmas and sustainability issues form the planning and execution of the project as well as the final product.

The course will be offered once a year, provided 3 or more students sign up for the course. If less than 3 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year.

Recommended preliminary courses

Se emneplanen.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

Se emneplanen for beskrivelse av studiet

Content

Prosessledelse av utviklingsarbeid i barnehagen

Facilitating processes of development in kindergartens/preschools

30 studiepoeng

Videreutdanning, deltid over to semester

Studieprogramkode LPLBO

Emnekode: LPLB6000

Undervisningsspråk: Norsk

Godkjent av studieutvalget 09.03.2016

Redaksjonelle endringer 12.12.2019

Godkjent av utdanningsutvalget LUI 18. november 2024

Gjeldende fra høstsemesteret 2024

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning

Teaching and learning methods

Målgruppen for studiet er pedagogiske ledere og barnehagelærere.

Course requirements

Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i refleksjon, kunnskapsdeling i profesjonsfellesskap og utprøving på eget arbeidssted. Det er derfor et krav at studenten arbeider i barnehage, eller har kontakt med en barnehage der det er mulig å gjennomføre arbeidskrav som er del av videreutdanningen, under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver, eller barnehagen der arbeidskrav skal gjennomføres.

Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):

  • grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
  • faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
  • spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
  • Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.

For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.

Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn ledige studieplasser, rangeres søkere etter karakterpoeng fra bachelorutdanning. Søkere som har fått innvilget tilretteleggingsmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.

Assessment

Se emneplanen.

Permitted exam materials and equipment

Se emneplanen.

Grading scale

Se emneplanen.

Examiners

Se emneplanen.