Programplaner og emneplaner - Student
PEFKO6200 Practical and Aesthetic Cross-disciplinary Competences 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Se emneplan for beskrivelse av studiet.
-
Required preliminary courses
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hvordan man identifiserer og analyserer utfordringer knyttet til prosjektets initieringsfase, og kan definere forutsetninger for prosjektsuksess.
- har grunnleggende kunnskap om avhengigheten mellom prosjekteiers forretningsmessige mål, bygningsdesign, teknologibruk og støttefunksjoner og hvordan dette forstås i et helhetlig perspektiv.
- forstår prosjekteringsprosessen og dens plass i den samlede byggeprosessen.
- har kunnskap om produkt som brukes i prosjekteringsprosess og hva som utgjør verdi i dem.
- har kunnskap om kompleksiteten i byggeprosjekter, behovet for tverrfaglig samarbeid og håndtering av grensesnitt.
- forstår viktigheten av profesjonell styring av prosjekteringsprosess for å gjøre prosjektet egnet for bruker og eiers formål.
- har inngående kunnskap om de vanligste tids- og kostnadsestimeringsmetodene
- har inngående kunnskap om analysemetoder som livssyklus-, kostnads- og interessentanalyse.
- kan beskrive hovedkategoriene av prosjektorganisasjonsstrukturer (prosjekt, klassisk og matrise), og forstår fordeler og ulemper ved de forskjellige modellene.
- har kunnskap om forskjellige kontrakts- og prosjektleveringsmodeller, inkludert nye, innovative samarbeidsmodeller.
Ferdigheter
Studenten:
- kan etablere riktige prosjektmål og suksesskriterier.
- forstår hensikten med Work Break Down Structure (WBS) og hvordan denne skal utarbeides.
- har kunnskap om hvilke verktøy som kan brukes i en usikkerhets- / risikostyringsprosess.
- kan løse utfordringer knyttet til økonomiske begrensninger i prosjektet ved hjelp av utjevning av ressurser, brukt tid, endring av relasjoner eller bruk av flyt / slakk.
- kan bruke indekser (for eksempel kostnads- og tidsindekser) for løpende å kunne overvåke prosjektstatus og for å etablere riktige prognoser.
- kan styre prosjekteringsprosessen.
Generell kompetanse
Studenten:
- har kompetanse til å ta riktige avgjørelser for å få ønsket resultat innenfor de definerte kostnads- og kvalitetsrammer.
- har kompetanse til å kunne gjennomføre evalueringer og velge riktige og tilpassede modeller for prosjektorganisering basert på prosjektets varighet, størrelse og kompleksitet.
- kan samarbeide og bidra til tverrfaglig team/samarbeid, kunne relatere forutsetninger for å lykkes i prosjektarbeid med ens arbeidssituasjon.
-
Learning outcomes
Ingen
-
Teaching and learning methods
- To skriftlige innleveringer (7-10 sider), teller 30%
- Avsluttende endelig prosjektinnlevering (20-30 sider) + presentasjon, teller 70%
Begge deler må være bestått (karakter E) for å få bestått i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
-
Course requirements
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Assessment
Gradert skala A-F
-
Permitted exam materials and equipment
Se emneplanen for studieprogrammet.
-
Grading scale
Se emneplanen for studieprogrammet.
-
Examiners
Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager;
Leadership Role of Early Childhood Education and Care Units
30 studiepoeng. Tre semester deltid
Godkjent av rektor 1. juni 2011
Siste revisjon godkjent av prodekan for studier 31. januar 2020
Emneplanen gjelder fra høstsemester 2020
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for barnehagelærerutdanning
-
Target group and admission
For lærere som jobber i grunnskolen og/eller i kulturskolen.
-
Course contact person
Marita Solhjell Ølander