EPN-V2

PEFKO6200 Practical and Aesthetic Cross-disciplinary Competences 2 Course description

Course name in Norwegian
Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 2
Study programme
Practical and Aesthetic Cross-disciplinary Competences
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 2

Studentene skal få erfaring med bruk av tverrfaglige læringsprosesser, og prøve ut og innhente erfaringer med dette underveis i studiet. Studiet skal stimulere til nytenkning og innovasjon, utvikling av digitale ferdigheter og en inkluderende undervisning med bruk av praktiske og estetiske uttrykksformer. I forlengelse av dette vil studentene få innsikt i hvordan danne grunnlag for utvikling av et læringsmiljø som stimulerer til en god og trygg identitetsutvikling. Vurdering av tverrfaglige kompetanser inngår i emnet. Undervisningen vil til enhver tid være praksisrettet, og benytte studentenes undervisningserfaring som grunnlag for refleksjon og videre undervisningspraksis.

Innhold:

  • Flersanselige tilnærminger til læring
  • Digitale ferdigheter i praktiske estetiske læringsprosesser
  • Tverrfaglig vurdering

Required preliminary courses

Ingen utover opptakskravet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser og hvordan disse kan benyttes i ulike fag
  • har kjennskap til praktiske og estetiske metoder og verktøy i utvikling av undervisning som bygger opp under fagovergripende kompetanser
  • har kjennskap til ulike estetiske teorier og hvordan anvende disse i planlegging av undervisning

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke praktiske og estetiske metoder og verktøy for individuell og kollektiv læring
  • kan gjenkjenne og vurdere tverrfaglige praktiske og estetiske kompetanser i ulike undervisningssammenhenger
  • kan benytte ulike estetiske uttrykksformer i en-faglige og tverrfaglige undervisningssammenhenger
  • kan legge til rette for elevers bruk av praktiske og estetiske uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et tverrfaglig, praktisk og estetisk undervisningsprosjekt alene og sammen med lærere med andre fag
  • kan produsere og presentere et tverrfaglig praktisk og estetisk arbeidalene og i samarbeid med andre
  • kan reflektere over forholdet mellom fagenes innhold og bruk av egnede praktiske og estetiske uttrykksformer

Teaching and learning methods

Emnet er nett- og samlingsbasert og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc og aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt, med en lærer på hver plattform.

Emnet legger opp til utprøving og eksperimentering i kombinasjon med erfaringsinnhenting ved egen skole/kulturskole. Bruk av både digitale og fysiske verktøy vil stå sentralt, i tillegg til sanslige innganger til læring.

Emnet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Det forventes mellomarbeid og utprøving på eget arbeidssted mellom samlingene.

All undervisning strømmes direkte i et digitalt klasserom, hvor kun de som er tilknyttet emnet har tilgang. Her er underviser hovedsaklig i fokus, men tidvis vil også studenter kunne synes og/eller høres under strømmingen. Noe av undervisningen vil filmes for opptak, som legges ut på Canvas. Disse opptakene vil kun være tilgjengelig for studenter og involverte ansatte i emnet PEFKO6200. Opptakene slettes når studieåret er over.

Course requirements

Studenten skal, individuelt eller i gruppe med medstudenter, utvikle en digital, tverrfaglig læringsressurs tilpasset selvvalgt elevgruppe. Ressursen skal kunne brukes i en tenkt undervisningssituasjon. Ressursen må kunne presenteres som en podcast, video, eller andre digitale uttrykksformer.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.

Assessment

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt og inneholder:

  • Et praktisk-estetisk arbeid. Enkelt dokumentert med korte begrunnelser
  • Fagdidaktisk refleksjon i lys av sentral teori.

Totalt 2500 ord +/- 10%. Litteraturliste kommer i tillegg.

Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Grading scale

The course provides in-depth knowledge of quantitative design and statistical analysis for use in the student's own master's thesis. The course focus on the possibilities and limitations of different quantitative designs, understanding various data sources, and quality requirements for studies based on statistical analysis within a social science research tradition.

The course includes in-depth knowledge of cross-sectional design, longitudinal design, experiment, and the survey method. Students will also gain in-depth knowledge of conditions that may affect the validity and reliability of a survey and skills in assessing such conditions. Furthermore, students will both learn and not least practice univariate, bivariate, and multivariate analyses.

There will be a particular focus on regression analysis. Through lectures, e-resources and seminars, students will gain in-depth knowledge and skills in the use of regression-based analysis.

Language of instruction is English.

Examiners

None.

Admission requirements

The course consists of lectures on campus, exercises with statistical software, e-lectures and assignments that the students work with on their own and receive guidance via e-based resources.

Students will work with an analysis project consisting of univariate, bivariate, and multivariate analysis (regression analysis).

Course contact person

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • thorough knowledge of the research process
  • advanced knowledge of quantitative research designs: their appropriate use as well as strengths and limitations
  • thorough knowledge of important concepts such as measurement, reliability, validity, and generalization.

Skills

The student can

  • relate research processes to scientific theory and ethical principles
  • apply research methods in a reflective manner and appropriately choose methods that are relevant for different kinds of research questions
  • use relevant methods for producing, analyzing and interpreting diverse types of empirical data (e.g. surveys or register data)
  • use univariate, bivariate and multivariate analysis techniques
  • understand inferential statistics
  • evaluate research based on quantitative methods in terms of methodological quality and appropriateness

General Competence

The student is

  • familiar with, and critically reflect on various consequences of research
  • able to use ethical judgement regarding one’s own position as a researcher and how participation in research can intervene in people’s lives.
  • familiar with and can adhere to ethical regulations such as: correct and complete source information, informant anonymisation, confidentiality, researcher responsibility.