EPN-V2

PEFKO6100 Practical and Aesthetic Cross-disciplinary Competences 1 Course description

Course name in Norwegian
Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 1
Study programme
Practical and Aesthetic Cross-disciplinary Competences
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 1

Emnet omhandler praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser i skolen, som utvikling av , nysgjerrighet, evne til utforsking og problemløsning, kreativitet, og utvikling av et håndverk, I tillegg legges det vekt på å utvikle utholdenhet, mot og skaperglede i ulike fag gjennom estetiske prosesser. Tverrfaglig tenkning og samarbeid på tvers av alle fagdisipliner står sentralt i emnet.

Gjennom en kombinasjon av praksis, teori og refleksjon, skal studenter med ulik fagbakgrunn få erfare varierte tilnærminger til praktisk og estetisk pedagogikk, didaktikk og praksis. Føringer i LK20 og Rammeplan for kulturskolen danner grunnlag for utforsking av handlingsrommet for fagovergripende arbeid med elevene. Studentene får jobbe med ulik praktisk og estetisk metodikk, alene og i profesjonsfellesskap. Undervisningen vil til enhver tid være praksisrettet, og benytte studentenes undervisningserfaring som grunnlag for refleksjon og videre praksis.

Innhold:

  • Praktiske og estetiske kompetanser som tilnærming til læring (drama, bevegelse, skapermetodikk, lek, bruk av verktøy, audio-visuelle virkemidler og uttrykksformer)
  • Tverrfaglig læring og metode (læreplananalyse og tverrfaglig vurdering, prosjektarbeid, problembasert læring og utforskende temabasert læring)
  • Skapende arbeid i digitale og fysiske rom (skapermetodikk og digital skaperglede)

Required preliminary courses

Ingen utover opptakskravet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til læreplanverkets og rammeplan for kulturskolens verdigrunnlag, oppbygning og muligheter for praktisk og estetisk læring i skolen
  • har grunnleggende kunnskap om tverrfaglige metoder som kan brukes i ulike fag
  • kjenner til estetiske teorier og virkemidler
  • har kunnskap om praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser i undervisningen

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke læreplanverkets handlingsrom i planlegging og gjennomføring av tverrfaglige undervisningsforløp
  • kan legge til rette for at elever får arbeide skapende, kreativt og utforskende
  • kan i samarbeid med andre utvikle og reflektere over egen undervisningspraksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende et praktisk og estetisk håndverk i planlegging, gjennomføring, og evaluere egen undervisning
  • kan reflektere over og utvikle egen bruk av praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser

Teaching and learning methods

Emnet er nett- og samlingsbasert og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc og aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt, med en lærer på hver plattform.

Emnet legger opp til utprøving og eksperimentering i kombinasjon med erfaringsinnhenting ved egen skole/kulturskole. Bruk av både digitale og fysiske verktøy vil stå sentralt, i tillegg til sanslige innganger til læring.

Emnet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Det forventes mellomarbeid og utprøving på eget arbeidssted mellom samlingene.

All undervisning strømmes direkte i et digitalt klasserom, hvor kun de som er tilknyttet emnet har tilgang. Her er underviser hovedsaklig i fokus, men tidvis vil også studenter kunne synes og/eller høres under strømmingen. Noe av undervisningen vil filmes for opptak, som legges ut på Canvas. Disse opptakene vil kun være tilgjengelig for studenter og involverte ansatte i emnet PEFKO6100. Opptakene slettes når studieåret er over.

Course requirements

Emnet har et todelt arbeidskrav:

  • Studenten skal utvikle og gjennomføre et tverrfaglig undervisningsforløp på egen arbeidsplass (mellom 2 og 5 undervisningstimer). I undervisningsforløpet skal studenten ta i bruk praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser og metoder. Undervisningsforløpet utvikles til et valgfritt trinn eller aldersgruppe.
  • Studenten skal utarbeide en presentasjon av utvikling og gjennomføring av undervisningsforløpene. Presentasjonen kan være fysisk på campus, eller i et egnet digitalt medium. Dette kan være podcast, video, eller andre presentasjonsformer.

Besvarelsen er individuell.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.

Assessment

Eksamen består av:

En tverrfaglig praktisk-estetisk oppgave (3500 ord +/- 10%).

Eksamen må vurderes til bestått karakter (E eller bedre) for at eksamen skal bestås.

Karakteren på eksamen kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Language of instruction: Norwegian

Older adults with major physical and/or cognitive problems are the main group in the institutional health service. The main focus of this course is on assessment, treatment, and health maintenance and rehabilitation activities. The course is based on different theoretical perspectives, with an emphasis on critical analysis and assessment of the existing knowledge basis for examination, treatment, rehabilitation and preventive measures. The course also deals with principles for development and quality improvement work/research related to physiotherapy practice.

Examiners

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences and hold authorisation as a physiotherapist.

It is assumed that the student has or will obtain access to physiotherapy work with older adults when taking the course.

Admission requirements

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier, arbeidsoppgaver og veiledning. Undervisning gjennomføres samlingsbasert med 2 samlinger hver på 5 dager, hvorav 1 dag settes av til selvstudier med veiledning.

Course contact person

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can analyse theories, principles and concepts related to evidence-based practice with respect to older adults with a disability
  • can analyse their own professional role and function in treatment and rehabilitation of older adults with a disability

Skills

The student

  • can assess the physical function, activity and participation of older adults living in healthcare institutions
  • can prioritise, plan, execute and evaluate different interventions for older adults with a disability
  • can analyse scholarly and professional problems related to evidence-based practice
  • can integrate knowledge from research with clinical experience and the older adult´s experience and preferences
  • can critically analyse challenges and barriers related to the implementation of evidence-based interventions in clinical practice

General competence

The student

  • can contribute to professional development in physiotherapy for the older adults
  • can analyse scholarly, professional and ethical problems related to evidence-based practice in physiotherapy for the older adults
  • can communicate with colleagues, patients and next of kin about specific problems related to physiotherapy for the older adults