Programplaner og emneplaner - Student
PEFKO6100 Practical and Aesthetic Cross-disciplinary Competences 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 1
- Study programme
-
Practical and Aesthetic Cross-disciplinary Competences
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
MABY4100 'Finite Element Method in Structural Analysis', MABY4200 'Building Physics and Climate Adaptation' and MABY4700 'Life-Cycle Analysis for Built Environment'.
Required preliminary courses
The goal of the course is to provide the students in-depth insight into timber engineering and technology, with focus on building structures. In particular, the course combines knowledge from different fields, such as wood technology, building physics, structural engineering and life cycle assessment.
In particular, the following topics are addressed:
- wood properties and technology
- building process and construction site
- hygrothermal performance of wood-based building elements and timber buildings
- fire resistance of timber products and fire design in timber buildings
- acoustics in timber buildings
- load bearing timber engineered products and structural systems
- life cycle assessment
- reuse of wood
- conservation of wood
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til læreplanverkets og rammeplan for kulturskolens verdigrunnlag, oppbygning og muligheter for praktisk og estetisk læring i skolen
- har grunnleggende kunnskap om tverrfaglige metoder som kan brukes i ulike fag
- kjenner til estetiske teorier og virkemidler
- har kunnskap om praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser i undervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke læreplanverkets handlingsrom i planlegging og gjennomføring av tverrfaglige undervisningsforløp
- kan legge til rette for at elever får arbeide skapende, kreativt og utforskende
- kan i samarbeid med andre utvikle og reflektere over egen undervisningspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende et praktisk og estetisk håndverk i planlegging, gjennomføring, og evaluere egen undervisning
- kan reflektere over og utvikle egen bruk av praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser
Teaching and learning methods
Emnet er nett- og samlingsbasert og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc og aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt, med en lærer på hver plattform.
Emnet legger opp til utprøving og eksperimentering i kombinasjon med erfaringsinnhenting ved egen skole/kulturskole. Bruk av både digitale og fysiske verktøy vil stå sentralt, i tillegg til sanslige innganger til læring.
Emnet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Det forventes mellomarbeid og utprøving på eget arbeidssted mellom samlingene.
All undervisning strømmes direkte i et digitalt klasserom, hvor kun de som er tilknyttet emnet har tilgang. Her er underviser hovedsaklig i fokus, men tidvis vil også studenter kunne synes og/eller høres under strømmingen. Noe av undervisningen vil filmes for opptak, som legges ut på Canvas. Disse opptakene vil kun være tilgjengelig for studenter og involverte ansatte i emnet PEFKO6100. Opptakene slettes når studieåret er over.
Course requirements
Emnet har et todelt arbeidskrav:
- Studenten skal utvikle og gjennomføre et tverrfaglig undervisningsforløp på egen arbeidsplass (mellom 2 og 5 undervisningstimer). I undervisningsforløpet skal studenten ta i bruk praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser og metoder. Undervisningsforløpet utvikles til et valgfritt trinn eller aldersgruppe.
- Studenten skal utarbeide en presentasjon av utvikling og gjennomføring av undervisningsforløpene. Presentasjonen kan være fysisk på campus, eller i et egnet digitalt medium. Dette kan være podcast, video, eller andre presentasjonsformer.
Besvarelsen er individuell.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.
Assessment
Eksamen består av:
En tverrfaglig praktisk-estetisk oppgave (3500 ord +/- 10%).
Eksamen må vurderes til bestått karakter (E eller bedre) for at eksamen skal bestås.
Karakteren på eksamen kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert karakterskala, A-F
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Admission requirements
For lærere som jobber i grunnskolen og/eller i kulturskolen.
Course contact person
Eva Kristin Nancke Øvreness