Programplaner og emneplaner - Student
PEFKO6100 Practical and Aesthetic Cross-disciplinary Competences 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 1
- Study programme
-
Practical and Aesthetic Cross-disciplinary Competences
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 1
Emnet omhandler praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser i skolen, som utvikling av , nysgjerrighet, evne til utforsking og problemløsning, kreativitet, og utvikling av et håndverk, I tillegg legges det vekt på å utvikle utholdenhet, mot og skaperglede i ulike fag gjennom estetiske prosesser. Tverrfaglig tenkning og samarbeid på tvers av alle fagdisipliner står sentralt i emnet.
Gjennom en kombinasjon av praksis, teori og refleksjon, skal studenter med ulik fagbakgrunn få erfare varierte tilnærminger til praktisk og estetisk pedagogikk, didaktikk og praksis. Føringer i LK20 og Rammeplan for kulturskolen danner grunnlag for utforsking av handlingsrommet for fagovergripende arbeid med elevene. Studentene får jobbe med ulik praktisk og estetisk metodikk, alene og i profesjonsfellesskap. Undervisningen vil til enhver tid være praksisrettet, og benytte studentenes undervisningserfaring som grunnlag for refleksjon og videre praksis.
Innhold:
- Praktiske og estetiske kompetanser som tilnærming til læring (drama, bevegelse, skapermetodikk, lek, bruk av verktøy, audio-visuelle virkemidler og uttrykksformer)
- Tverrfaglig læring og metode (læreplananalyse og tverrfaglig vurdering, prosjektarbeid, problembasert læring og utforskende temabasert læring)
- Skapende arbeid i digitale og fysiske rom (skapermetodikk og digital skaperglede)
Required preliminary courses
Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:
- Individuell lydfil på mellom syv til ti minutter hvor det reflekteres over gjennomføring av veiledning på ulike arenaer hvor yrkesopplæring praktiseres; dette i lys av relevant, litteratur og aktuelle styringsdokumenter.
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplanen under Arbeidskrav.
Learning outcomes
Eksamen gjennomføres individuelt i form av et videoopptak av en reell veiledningssamtale og skriftlig refleksjonsnotat som tar utgangspunkt i samtalen.Innholdet skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter.
Omfang: Videoopptak inntil 10 minutter, refleksjonsnotat: 2000 ord +/- 10%
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.Ved første ny og utsatt eksamen kan videoopptak og refleksjonsnotat bearbeides, ved senere forsøk må det produseres nye arbeider.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Teaching and learning methods
Emnet er nett- og samlingsbasert og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc og aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt, med en lærer på hver plattform.
Emnet legger opp til utprøving og eksperimentering i kombinasjon med erfaringsinnhenting ved egen skole/kulturskole. Bruk av både digitale og fysiske verktøy vil stå sentralt, i tillegg til sanslige innganger til læring.
Emnet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Det forventes mellomarbeid og utprøving på eget arbeidssted mellom samlingene.
All undervisning strømmes direkte i et digitalt klasserom, hvor kun de som er tilknyttet emnet har tilgang. Her er underviser hovedsaklig i fokus, men tidvis vil også studenter kunne synes og/eller høres under strømmingen. Noe av undervisningen vil filmes for opptak, som legges ut på Canvas. Disse opptakene vil kun være tilgjengelig for studenter og involverte ansatte i emnet PEFKO6100. Opptakene slettes når studieåret er over.
Course requirements
Emnet har et todelt arbeidskrav:
- Studenten skal utvikle og gjennomføre et tverrfaglig undervisningsforløp på egen arbeidsplass (mellom 2 og 5 undervisningstimer). I undervisningsforløpet skal studenten ta i bruk praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser og metoder. Undervisningsforløpet utvikles til et valgfritt trinn eller aldersgruppe.
- Studenten skal utarbeide en presentasjon av utvikling og gjennomføring av undervisningsforløpene. Presentasjonen kan være fysisk på campus, eller i et egnet digitalt medium. Dette kan være podcast, video, eller andre presentasjonsformer.
Besvarelsen er individuell.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.
Assessment
Eksamen består av:
En tverrfaglig praktisk-estetisk oppgave (3500 ord +/- 10%).
Eksamen må vurderes til bestått karakter (E eller bedre) for at eksamen skal bestås.
Karakteren på eksamen kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Grading scale
Se programplanen
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Admission requirements
For lærere som jobber i grunnskolen og/eller i kulturskolen.
Course contact person
Eva Kristin Nancke Øvreness