EPN-V2

PEDF6100 Basic learning and teaching competences for tertiary vocational education Course description

Course name in Norwegian
Undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen
Study programme
Pedagogy for teaching competences and learning in tertiary vocational education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Innholdet i studiet er organisert etter spiralprinsippet, det vil si at samme tema vil komme igjen flere i begge emner. I dette emnet vektlegges grunnleggende lærerkompetanse, mens emne 2 har fokus på videreutvikling av vurderingsarbeid, kritisk refleksjon og endrings- og utviklingskompetanse.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til lovverk og styringsdokumenter som er relevante for undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging ut fra yrkesdidaktiske prinsipper
  • har kunnskap om undervisnings- og læringsarbeid som fremmer tilpasset og differensiert opplæring
  • har kunnskap om bruk av relevante vurderings- og dokumentasjonsformer
  • har kunnskap om læringsledelse og utvikling av et godt læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser der studenter deltar i planlegging, gjennomføring- og vurderingsarbeid
  • kan lede læringsprosesser som fremmer tilpasset og differensiert opplæring
  • kan utvikle evnen til samarbeid med studenter og med aktuelle samarbeidspartnere
  • kan anvende relevante metoder til refleksjon i læringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennom engasjement og faglig innsikt motivere studentene
  • kan bygge gode relasjoner til studenter og skape et inkluderende læringsmiljø
  • kan reflektere over egen rolle som underviser i samarbeid med andre
  • kan legge til rette for innovative og kreative prosesser i undervisningen

Content

Se praksisguiden for yrkesfaglærerutdanningen

Teaching and learning methods

I dette emnet brukes varierte undervisnings- og læringsformer, basert på de yrkesdidaktiske prinsippene, eksempelvis praksisorientering, opplevelsesorientering og problemorientert læring. Studiet vektlegger erfaringsdeling. Egen arbeidsplass vil være sentral i studentenes utviklings- og læringsarbeid

Course requirements

To arbeidskrav er knyttet til dette emnet, et individuelt og et i gruppe. Arbeidskravene kan knyttes til egen undervisning og til læringsfellesskapet på samlingene. Det er derfor av stor betydning at studentene møter på samlingene, og det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 % av samlingsdagene (inkludert nettundervisning).

Arbeidskrav 1: I gruppe. Studentene leverer en skriftlig oppgave. Tematikken for oppgaven er knyttet til et av temaene i emnet. 1500 ord (+/- 10%).

Arbeidskrav 2: Individuelt. Refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass. 1500 ord (+/- 10 %). Annen dokumentasjonsform (bilder/film etc.) avtales med lærer. Notatet skal inneholde dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis.

Arbeidskravene må, i henhold til eksamensreglementet, være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere en gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk på hvert arbeidskrav.

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjent arbeidskrav, pedagogisk praksis og minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning.

Pedagogisk praksis

Studenten skal gjennomføre pedagogisk praksis tilsvarende 10 dager. Fagskolen skal legge til rette for at en av deres ansatte med pedagogisk utdanning veileder studenten. Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperioden. Veileder vurderer praksisperioden til Bestått/Ikke bestått i samarbeid med universitetet.

Assessment

Se omtale av praksis i programplanen

Permitted exam materials and equipment

Det er krav om 100 % oppmøte i pedagogisk praksis

Grading scale

Antall dager pedagogisk praksis.

  • 20 dager pedagogisk praksis i videregående skole

Praksis skal være veiledet og vurdert, det er praksislærer som vurderer praksis

Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet avbrytes, jf. § 8-2 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Examiners

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått