EPN-V2

PEDD1210 Educational Theory 1 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk 1
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
Educational Theory and Practice in Art and Design Education - part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Learning Outcome

Completing the course will give the the PhD candidates the following learning outcome, sectioned into knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The PhD candidate

  • has in-depth knowledge of the theories of science relating to action research and practice research
  • has in-depth knowledge of the theoretical and methodological perspectives that form the basis for action research and practice research, including advanced knowledge about co-production and research with other stakeholders
  • can evaluate the expediency and application of methods and research processes within participatory research
  • has in-depth knowledge about research ethics significant for processes within action research and practice research
  • has advanced knowledge about how action research and practice research can contribute to the development of innovative knowledge and methods

Skills:

The PhD candidate

  • can analyse and reflect critically on epistemological and methodological issues in action research and practice research
  • can plan and carry out action research and practice research projects of high l standard can handle complex academic issues related to knowledge production and research ethics
  • can challenge established knowledge and practice in the field

General Competence:

The PhD candidate

  • can identify relevant and innovative research questions for action research and practice research
  • can identify relevant ethical issues within participatory research to carry out his/her research with scholarly integrity
  • can initiate and manage complex research projects based on collaboration with different stakeholders
  • can communicate the research to stakeholders and academic debates through recognized channels, both national and international

Required preliminary courses

The course is based on lectures, self-study and study groups/group work.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på demokrati, bærekraftighet og mangfold
  • har kunnskap om lov- og planverk, om den norske skolens prinsipielle ideal, om likeverd og elevers forskjellige oppvekstvillkår
  • har kunnskap i hvordan de etiske dilemmaer som kan oppstå i skolens hverdag kan forstås å håndteres
  • har kunnskap om unges læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektivet på hva som kan fremme god læring, og hvordan dette kan brukes i planlegging og gjennomføring av undervisning
  • har kunnskap om klasseledelse og lærerens betydning for å skape et godt skolemiljø
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, samt kjennskap til relevante hjelpeinstanser

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i læreplaner, relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
  • kan analysere skolens, lærerens og kunnskapens betydning i samfunnet, historisk, nå og i fremtiden 
  • kan reflektere over og håndtere etiske dilemmaer som kan oppstå i lærerhverdagen
  • kan reflektere over hva som kjennetegner god klasseledelse, og betydningen av å legge til rette for gode pedagogiske relasjoner og et inkluderende skolemiljø

 

Generell kompetanse

Studenten:     

  • kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
  • kan utvikle sin læreridentitet i møte med elever og skole, videreutvikle egen kompetanse og samtidig bidra til både kollegers og skolens utvikling
  • kan utvikle et godt skole-hjem samarbeid, og samarbeide med andre relevante aktører i skolen

Teaching and learning methods

Candidates must write a paper of 3000 words +/- 10%.

The paper for assessment must be handed in on a digital platform by a specified date. The paper must fulfill source reference and quotation technique requirements. A passed paper is a precondition for being awarded the 5 ECTS credits. If the paper is awarded a fail grade, the candidate can submit a revised paper once, by a specified deadline.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent  før eksamen i pedagogikk kan avlegges:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • En skriftlige individuell oppgave (1500-2000 ord).

Assessment

Passed - Failed

Permitted exam materials and equipment

The essay will be graded by the course lectures.

Grading scale

Sidsel Therese Natland and Haavard Aaslund

Examiners

Admission Requirements: The course is offered only to fellows who are admitted to PhD programs or equivalent (such as førstelektorprogram).

  • External applicants, please use Søknadsweb (fsweb.no). (Search for PhD courses, Faculty of Social Sciences)
  • Internal candidates, please use Studentweb (fsweb.no) and sign up yourself, or contact the PhD administration.

Required attachments:

  • Confirmation of admission to a PhD program, or part of a førstelektorprogram (external applicants).
  • The participants must submit a presentation of their projects, their experiences from action research and practice research. The presentation will form the basis for discussion where active participation will be expected, both in presenting one’s ideas and providing feedback on the ideas of others. The presentations must be written (1-2 pages) and submitted to the coordinators by April 30, 2023. The presentations will be accessible for other students on Canvas

Overlapping courses

Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1200.