Programplaner og emneplaner - Student
PED1220 Educational Theory 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk 2
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre CommunicationEducational Theory and Practice in Art and Design Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Admission to the study program
Recommended preliminary courses
One internal and one external examiner will assess all exams.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på demokrati, bærekraftighet og mangfold
- har kunnskap om barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om samiske forhold og samiske elevers rettigheter
- har kunnskap om skolens organisasjon, og sammenhenger mellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk og skolens rolle i samfunnet
- har kunnskap om unges læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
- kunnskap om og perspektiver på skolen som sosial og faglig møteplass, generelt og spesifikt i et flerkulturelt perspektiv
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i læreplaner, relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
- kan drøfte og analysere utdanningspolitiske spørsmål, formål, ideologier og praksiser
- kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og fremme dialog, toleranse og respekt
- kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og utvikle sin egen faglige praksis
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i opplæringen
- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
- kan utvikle sin læreridentitet i møte med elever og skole, videreutvikle egen kompetanse og samtidig bidra til både kollegers og skolens utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket.
Teaching and learning methods
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge and competence:
Knowledge
The student
- can present ethical dilemmas and discuss different ethical perspectives from moral philosophy
- can discuss normative ethics considerations in applied behavior analytic treatment
- can discuss the BACB "Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts" https://www.bacb.com/wp-content/uploads/BACB-Compliance-Code-english_181218.pdf
Competence
The student
- can discuss the ethical considerations described above in relation to commonly used Applied Behavior Analytic interventions
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Presentasjon i grupper (3-5 studenter pr gruppe).
Assessment
None
Permitted exam materials and equipment
Individual written examination with invigilation, 4 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Grading scale
None
Examiners
Grade scale A-F
Overlapping courses
Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1200.