EPN-V2

PED1220 Educational Theory 2 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk 2
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication
Educational Theory and Practice in Art and Design Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Admission to the study program

Recommended preliminary courses

One internal and one external examiner will assess all exams.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på demokrati, bærekraftighet og mangfold
  • har kunnskap om barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om samiske forhold og samiske elevers rettigheter
  • har kunnskap om skolens organisasjon, og sammenhenger mellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk og skolens rolle i samfunnet
  • har kunnskap om unges læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
  • kunnskap om og perspektiver på skolen som sosial og faglig møteplass, generelt og spesifikt i et flerkulturelt perspektiv

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i læreplaner, relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
  • kan drøfte og analysere utdanningspolitiske spørsmål, formål, ideologier og praksiser
  • kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og fremme dialog, toleranse og respekt
  • kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og utvikle sin egen faglige praksis

 

Generell kompetanse

Studenten:      

  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i opplæringen
  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
  • kan utvikle sin læreridentitet i møte med elever og skole, videreutvikle egen kompetanse og samtidig bidra til både kollegers og skolens utvikling
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket.

Teaching and learning methods

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge and competence:

Knowledge

The student

Competence

The student

  • can discuss the ethical considerations described above in relation to commonly used Applied Behavior Analytic interventions

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent  før eksamen i pedagogikk kan avlegges:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Presentasjon i grupper (3-5 studenter pr gruppe).

Assessment

None

Permitted exam materials and equipment

Individual written examination with invigilation, 4 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.

Grading scale

None

Examiners

Grade scale A-F

Overlapping courses

Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1200.