EPN-V2

PED1220 Educational Theory 2 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk 2
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication
Educational Theory and Practice in Art and Design Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet er en videreføring og utdypning av Pedagogikk I. Emnet tar opp faglig og personlig læring og utvikling, oppdragelse, undervisning og sosialisering. Emnet skal bidra til utvikling av faglærerens profesjonelle skjønn og handlekraft og danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:

  • læreren, eleven og opplæringen II
  • læreren og eleven i organisasjonen II
  • læreren, eleven og skolen i samfunnet II

Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som faglæreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.

Recommended preliminary courses

Grade scale A-F. For group exams, all the students in the group are awarded the same grade. Students who are awarded a fail grade (F) are given one opportunity to submit a reworked version of the assignment.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på demokrati, bærekraftighet og mangfold
  • har kunnskap om barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om samiske forhold og samiske elevers rettigheter
  • har kunnskap om skolens organisasjon, og sammenhenger mellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk og skolens rolle i samfunnet
  • har kunnskap om unges læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
  • kunnskap om og perspektiver på skolen som sosial og faglig møteplass, generelt og spesifikt i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i læreplaner, relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
  • kan drøfte og analysere utdanningspolitiske spørsmål, formål, ideologier og praksiser
  • kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og fremme dialog, toleranse og respekt
  • kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og utvikle sin egen faglige praksis

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i opplæringen
  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
  • kan utvikle sin læreridentitet i møte med elever og skole, videreutvikle egen kompetanse og samtidig bidra til både kollegers og skolens utvikling
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket.

Teaching and learning methods

Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen plan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Course requirements

In this course, the students are expected to acquire advanced knowledge required to practise nurse anaesthesia in relation to patients who undergo surgery or examinations that require anaesthesia and acutely and/or critically ill patients. The students should acquire in-depth knowledge of patients' psychosocial and existential needs and methods for reducing stress and suffering.

Moreover, they are expected to acquire in-depth knowledge of relevant research and quality-related work (professional development, quality assurance or quality control work) in the field of nurse anaesthesia, and thereby understand the importance of research and quality-related work in clinical nurse anaesthesia. This course is intended to enable the students to document, develop the quality of and quality-assure nurse anaesthesia.

The students are expected to develop an awareness of how organisational, financial and legal factors influence nursing and the specialist health service and be able to see this in relation to their responsibility to practise nurse anaesthesia, be a leader in their field and work in a team. This course also covers knowledge of the working environment in a specialist unit and how stress factors in a working environment can be prevented and reduced.

Assessment

Admission to the programme.

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of the functions and responsibilities of the nurse anaesthetist in the health service and society
  • has advanced knowledge of how anaesthesia can feel and its effect on the patient
  • has advanced knowledge of self-care deficits in relation to a patient's fundamental needs
  • has knowledge of nursing ethics and different ethical guidelines
  • has advanced knowledge of professional and ethical challenges in the field of nurse anaesthesia

Skills

The student

  • is capable of analysing and taking a critical approach to existing theories on how patients experience anaesthesia, surgical procedures and examinations
  • is capable of analysing and taking a critical approach to theories on communicating with patients and their next of kin
  • is capable of analysing and taking a critical approach to theories on anaesthesia and analgesia
  • is capable of analysing and taking a critical approach to theories on wholly or partly compensatory care in the event of serious self-care deficits in relation to a patient's fundamental needs

Competence

The student

  • is capable of analysing relevant academic, professional and research ethics issues in nurse anaesthesia based on discipline knowledge, research, experience and patient knowledge
  • is capable, with some supervision, of communicating about issues, analyses and conclusions in nurse anaesthesia, both with specialists and with the general public
  • is capable of contributing to new ideas and innovation processes in clinical practice

Grading scale

The following coursework requirements must be met before a student can receive an assessment for the course:

Assignment 1 - Regional anaesthesia. The conscious patient

  • The students prepare their own research questions.
  • Individual assignment.
  • Scope: 3,000 words (+/- 20%).
  • The syllabus selected by the students must be used in the assignment.
  • The assignment must be written in accordance with the section Assessment of written work in the Assessment chapter of the programme description.
  • The students receive written feedback from the lecturer.

Assignment 2 - General anaesthesia

  • The students prepare their own research questions.
  • Individual assignment.
  • Scope: 3,000 words (+/- 20%).
  • The syllabus selected by the students must be used in the assignment.
  • The assignment must be written in accordance with the section Assessment of written work in chapter 10 Assessment in the programme description.
  • The students receive written and oral feedback from their fellow students and oral feedback from the lecturer.

Reflection notes

  • About a current theme
  • Individual assignment
  • Scope:

Attendance in compulsory activities

  • Simulation
  • Group work
  • Seminars

Examiners

A written in-depth assignment, written individually or in groups of up to three students. The assignment shall consist of a project outline for a piece of research or quality-related work based on a literature review, and it must be written in accordance with the section Assessment of written work in the Assessment chapter of the programme description.

Five weeks are set aside for work on this assignment.

Up to four hours of supervision is provided per assignment. Students who fail the assignment are offered two more hours of supervision.

Scope: 5,000 words (+/- 20%).

The title of the assignment will be included in the transcript of grades.

Overlapping courses

  • Nurse anaesthesia in a historical perspective
  • The nurse anaesthetist's functions and areas of responsibility
  • Professional and ethical challenges in nurse anaesthesia
  • Prevention of preanaesthetic, peranaesthetic and postanaesthetic complications

The patient's experiences, reactions and needs in relation to anaesthesia

  • Preanaesthesia assessment and risk assessment
  • Induction and maintenance of and emergence from anaesthesia