Programplaner og emneplaner - Student
PED1210 Educational Theory 1 Course description
Introduction
Studentene skal dokumentere tre arbeidskrav som knyttes til læringsutbytte for studiet, læringsfellesskapet på samlinger, arbeid mellom samlingene og egen fagskolepraksis.
Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen planlegging av læringsarbeid og sentrale problemstillinger som er relevante for fagskolelærerrollen.
Arbeidskravene kan inngå som en del av den endelige eksamensmappen.
Arbeidskravene skal være levert innen fastsatte frister. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til ny godkjenning ytterligere to ganger. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert årsak eller avtale med faglærer, får ikke nye forsøk og vil derfor må utsette studiet med ett år. Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før studenten kan avlegge eksamen.
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet består av tre deler og går ut på å ta i bruk den didaktiske relasjonsmodellen tilpasset fagskolen. Arbeidskravet gjennomføres i følgende rekkefølge:
Del 1 (i gruppe): Gruppa planlegger en læringsøkt i fagskolen. Arbeidskravet dokumenteres skriftlig med omfang 1500-2000 ord.
Del 2 (i gruppe): Fremlegg av opplegg for læringsarbeid for medstudenter eller andre, 15-20 min.
Del 3 (individuelt): Studenten skal skrive et faglig refleksjonsnotat over læringsutbyttet knyttet til planlegging og gjennomføring av læringsarbeid - omfang på mellom 700-1000 ord. Refleksjoner skal være begrunnet og forankret i litteratur for studiet.
Arbeidskrav 2
Individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass, mellom 1200-1500 ord. Refleksjonsnotat inneholder dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis. Dokumentasjon skal følges av et vedlegg som består av 3 filmsnutter av maksimalt 3 minutter.
Arbeidskrav 3
Arbeidskravet skal gjennomføres som et utviklingsarbeid i grupper. Gruppa skal planlegge, begrunne og prøve ut et læringsarbeid på egen fagskole. Det er et krav å inkludere èn eller flere kolleger i dette læringsarbeidet. Fagskolestudentene skal arbeide praktisk med tema for læringsarbeidet. Del 2 er et individuelt arbeid.
Omfang på dokumentasjonen er todelt:
Del 1: Digital presentasjon som presenteres for medstudenter. Presentasjonen skal inneholde minst 3 fagskolestudentarbeider tidsramme 10-15 min.
Del 2: Individuelt faglig refleksjonsnotat over læringsutbyttet knyttet til planlegging og gjennomføring av læringsarbeid, samarbeid med gruppen og kolleger. Omfang: mellom 700-1000 ord. Refleksjonsnotatet skal være begrunnet og forankret i litteratur for studiet.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Studiet er prosessorientert og erfaringsbasert. Tilstedeværelse er derfor særlig viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Krav om tilstedeværelse på samlinger er 80 %. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer. I praksis er krav om tilstedeværelse på 100 %
Required preliminary courses
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave med egne vurderingskriterier. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000-2200 ord.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele semesteret og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan semesteroppgaven forbedres, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
Learning outcomes
Sentrale temaer i emnet:
- læreplananalyse
- planlegging, gjennomføring og vurdering av og for læring i matematikk
- refleksjon og kritisk tenkning
- matematikkdidaktiske innfallsvinkler til undervisning
- tilpasset opplæring og differensiering
- å samtale om matematikk
- matematikkvansker
- motivasjon og forståelse
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes som bestått/ikke bestått.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent av høgskolen før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80 prosent oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- En skriftlige individuell oppgave (1500 til 2000 ord).
Assessment
Skriftlig skoleeksamen på fem timer.
Permitted exam materials and equipment
Målgruppe
Studiet retter seg mot alle som er knyttet til læringsarbeid eller veiledning i fagskolen.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse/realkompetanse* og minimum 30 fagskole- eller studiepoeng i relevant fagskoleutdanning eller høyere utdanning/realkompetanse**.
Søker må være tilknyttet høyere yrkesfaglig utdanning i et ansettelsesforhold og jobbe med pedagogisk utvikling, læringsarbeid eller veiledning for voksne.
* Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:
- fagbrev eller tilsvarende
- minimum fem års relevant (fulltids) yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet.
Språkkunnskaper skal dokumenteres med karakteren 2 eller bedre i faget norsk (eller annet nordisk språk) fra videregående skole eller tilsvarende. Kravet til språkkunnskaper kan alternativt dokumenteres med en arbeidsattest med en beskrivelse av hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig (eller annet nordisk språk skriftlig) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.
** Tilsvarende fagskoleutdanning kan f.eks være relevant dybdepraksis (minimum 6 mnd) innen fagområder som tekniske fag, helse- og sosialfag, mediefag, kreative fag og/eller økonomiske og administrative fag.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
Emnet har et omfang på 30 studiepoeng, i tillegg til samlinger kommer arbeidskrav og 20 dager veiledet yrkespedagogisk praksis.
Innhold:
- grunnleggende lærerkompetanse for voksnes læring
- styringsdokumenter for læringsarbeid i fagskolen
- digitale verktøy i undervisning
- etikk og mangfold
Studiet organiseres som et deltidsstudium over ett studieår. Studiet tilbys som samlings- og nettbasert, med en blanding av samlinger på campus og nettbaserte samlinger. Fullført PPF1 gir grunnlag for opptak til Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 - utviklingsarbeid og nettpedagogikk (PPF2)
Yrkespedagogisk praksis
Studenten skal gjennomføre veiledet og vurdert yrkespedagogisk praksis 20 dager i løpet av studieåret
Yrkespedagogisk praksis administreres av universitetet og gjennomføres i h. t. utarbeidete retningslinjer, praksisguide og vurderingsskjema for studiet. Egen eller annen egnet arbeidsplass brukes som arena for læring og pedagogisk praksis. I yrkespedagogisk praksis er det krav om 100 % tilstedeværelse, i h. t. gjeldende retningslinjer for praksisopplæring.
Praksisopplæringen betraktes som en likeverdig læringsarena på linje med læringsarbeid på campus/nett. Dette innebærer at problemstillinger som tas opp i studiet prøves ut og videreutvikles i praksisopplæringen. På samme måte vil erfaringer fra praksis danne grunnlag for diskusjoner og læringsarbeid på samlingene.
Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperiodene. Praksisveileder vurderer hver praksisperiode til bestått/ikke bestått i samarbeid med universitetet. Yrkespedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til bestått for å kunne avlegge eksamen i emnet.