EPN-V2

PDTKD1300 Teaching practice Course description

Course name in Norwegian
Praksis
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Opptak til studiet.

Required preliminary courses

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • tilretteleggelse og begrunnelse av undervisning
  • elevers væremåter og behov for tilrettelegging innen gjeldende rammebetingelser
  • samspill mellom elever og mellom elev og faglærer;
  • innhold og former for teamarbeid, gruppearbeid og skoleledelse
  • samarbeid med foreldre og andre med ansvar for elevers oppvekstmiljø

;

;

Ferdigheter

Studenten kan:

  • finne fram til fagstoff, metoder, læreplanverk, lovverk og rammebetingelser for undervisning i grunnskolen, samt skolens hjelpeapparat og betydningen av ulike elevtiltak
  • benytte ulike former for planlegging, gjennomføring, ledelse, veiledning og vurdering av læringsprosesser
  • anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevforståelse og læringsprosesser
  • samarbeide med studenter, veiledere, faglærere, andre i skolen og samfunnet for innhenting av fagkunnskap og fagforståelse
  • reflektere over praksiserfaringer ut fra elevforutsetninger, læringskulturer, læreplaner, rammebetingelser og teoretisk kunnskap

;

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan drøfte og reflektere over selvforståelse og egenutvikling fra erfaringene som faglærer i et etisk og faglig perspektiv
  • kan vurdere læreplanverk, rammebetingelser, elevers væremåter og samspill, planlegging av undervisning, læringsprosesser og sluttprodukter av læreprosesser
  • har grunnleggende kunnskap om ledelse av læreprosesser i tilknytning til gjeldende læreplaner og lovverk;
  • kan diskutere faglig og fagdidaktisk kunnskap både i faglig, prosjektorientert og tverrfaglig sammenheng;

Learning outcomes

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor drama- og teaterkommunikasjon slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er knyttet til grunnskolen. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med hvordan ulike arbeids- og uttrykksformer kan nyttes inn i skolepraksis. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.

Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.

Teaching and learning methods

Opptak til studiet.

Course requirements

For å bestå praksisopplæringen og få utskrevet vitnemål må:

  • alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse i hver praksisperiode være vurdert til «Godkjent»
  • alle praksisperioder være vurdert til "Bestått"

;

Tvil om bestått praksisperiode

Dersom det oppstår tvil om studenten vil bestå praksisperioden, skal studenten varsles muntlig og skriftlig halvveis i perioden for å kunne forbedre seg. Det kan ved behov varsles etter denne fristen. Det kan også arrangeres vurderingsmøter om tvil.

;

;

Ikke bestått praksisperiode

Dersom studenter ikke består en praksisperiode, kan samme praksisperiode kun gjennomføres en gang til. Studenten kan bare melde seg opp til praksisopplæring neste gang den samme praksisperioden arrangeres.

;

Bestemmelser om eksamen er gitt i;lov om universiteter og høgskoler;og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og Forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning.

Assessment

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Gruppeoppgave knyttet til teaterformidling (2-4 studenter). Oppgaven presenteres for medstudenter og lærer.

Grading scale

Individuell skriftlig hjemmeeksamen knyttet til dramapedagogiske undervisningsprosesser og teaterformidling. Eksamen over 5 dager (ca. 3000 - 4000 ord). Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.