EPN-V2

PDTKD1300 Teaching practice Course description

Course name in Norwegian
Praksis
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

A global tendency in early childhood education and care (ECEC) institutions, is the increased enrolment of children under three years of age. Recent research draw attention to the importance of high quality ECEC for the youngest children¿s wellbeing, relations, development and learning. High quality ECEC for children under three, depends on specific knowledge about pedagogy for this age group. However, quality and knowledge are not objective. They are deeply rooted in values and in societal and cultural conditions.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • tilretteleggelse og begrunnelse av undervisning
  • elevers væremåter og behov for tilrettelegging innen gjeldende rammebetingelser
  • samspill mellom elever og mellom elev og faglærer
  • innhold og former for teamarbeid, gruppearbeid og skoleledelse
  • samarbeid med foreldre og andre med ansvar for elevers oppvekstmiljø

Ferdigheter

Studenten kan:

  • finne fram til fagstoff, metoder, læreplanverk, lovverk og rammebetingelser for undervisning i grunnskolen, samt skolens hjelpeapparat og betydningen av ulike elevtiltak
  • benytte ulike former for planlegging, gjennomføring, ledelse, veiledning og vurdering av læringsprosesser
  • anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevforståelse og læringsprosesser
  • samarbeide med studenter, veiledere, faglærere, andre i skolen og samfunnet for innhenting av fagkunnskap og fagforståelse
  • reflektere over praksiserfaringer ut fra elevforutsetninger, læringskulturer, læreplaner, rammebetingelser og teoretisk kunnskap

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan drøfte og reflektere over selvforståelse og egenutvikling fra erfaringene som faglærer i et etisk og faglig perspektiv
  • kan vurdere læreplanverk, rammebetingelser, elevers væremåter og samspill, planlegging av undervisning, læringsprosesser og sluttprodukter av læreprosesser
  • har grunnleggende kunnskap om ledelse av læreprosesser i tilknytning til gjeldende læreplaner og lovverk
  • kan diskutere faglig og fagdidaktisk kunnskap både i faglig, prosjektorientert og tverrfaglig sammenheng

Teaching and learning methods

Both individual self-study and learning in cooperation with fellow students and lectures are expected. During the course there will be a combination of lectures and seminars.

Course requirements

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og vurdert til godkjent før studentene kan få bestått praksisopplæringen.

Arbeidskrav:

  • Innlevering av undervisningsopplegg og undervisningsplaner til godkjenning av praksislærer og praksisveileder, i god tid før undervisningspraksis. Antall avhenger av hvor mange klasser som skal undervises ved de ulike praksisstedene.
  • Muntlig fremlegg i gruppe knyttet til hver praksisperiode (2-4 studenter pr gruppe).
  • Skriftlig gruppeoppgave knyttet til den andre praksisperioden (1000-1500 ord).
  • Gruppeoppgave (2-4 studenter) med muntlig presentasjon. Kunst/teaterformidling

Praksisopplæringen er 100% obligatorisk. Studentene kan ikke ha mer enn 1 dags fravær i hver praksisperiode. Alt fravær som overstiger 1 dag må tas igjen. Fravær som overstiger 3 dager må dokumenteres med legeerklæring. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.

Obligatorisk er også:

  • deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid herunder praksisfremlegg knyttet til praksisopplæring
  • deltakelse i alle praksisgruppens oppgaver (antall oppgaver vil variere etter ulike forhold ved praksistedene)

Assessment

For å bestå praksisopplæringen og få utskrevet vitnemål må:

  • alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse i hver praksisperiode være vurdert til «Godkjent»
  • alle praksisperioder være vurdert til "Bestått"

Tvil om bestått praksisperiode

Dersom det oppstår tvil om studenten vil bestå praksisperioden, skal studenten varsles muntlig og skriftlig halvveis i perioden for å kunne forbedre seg. Det kan ved behov varsles etter denne fristen. Det kan også arrangeres vurderingsmøter om tvil.

Ikke bestått praksisperiode

Dersom studenter ikke består en praksisperiode, kan samme praksisperiode kun gjennomføres en gang til. Studenten kan bare melde seg opp til praksisopplæring neste gang den samme praksisperioden arrangeres.

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus og forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning.

Permitted exam materials and equipment

Individual written semester assignment 3000 words (+/- 10%) exclusive list of content and references.

New/postponed exam

In case of failed exam, the student can submit an improved assignment, one time.Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations relating to studies and examinations at Oslo Metropolitan University. Students must register for a new or postponed examination.

Grading scale

Examination support material is permitted.

Examiners

Praksis vurderes av praksislærer og praksisveileder.