Programplaner og emneplaner - Student
PDTKD1120 Didactic Drama 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor drama- og teaterkommunikasjon slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner særlig rettet mot videregående skole. Dette innbefatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med læreplaner og hvordan studenten kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis.
Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget skapende arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Emnet skal legge grunnlaget for at studenten senere skal kunne bruke egen erfaring med utviklingsarbeid for å utvikle faget i skole og undervisning.
Recommended preliminary courses
The following must have been approved in order for the student to submit the bachelor’s thesis.
- Prepare and get approved an outline for the bachelor’s thesis
- Participate in organised supervision (80%)
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplaner og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående opplæring
- har kunnskap om fagområdets teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
- har kunnskap om relevante forskningsperspektiver knyttet til undervisning i videregående opplæring og arenaer for anvendt teater
- har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i videregående opplæring og andre arenaer for anvendt teater
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for videregående opplæring
- kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i VGS og andre arenaer for anvendt teater
- kan drøfte og reflektere over kunstpedagogiske teorier knyttet til undervisning, tverrfaglige prosjekter og eget skapende arbeid
Generelle kompetanse
Studenten
- kan samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere og dramapedagoger på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden
- kan anvende forskningsmetoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
- kan anvende ulike veilednings- og vurderingsstrategier i undervisningen
Teaching and learning methods
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen plan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Course requirements
Professional practitioners need skills relating to independent thinking and problem-solving. The bachelor’s programme concludes with an independent documentation work in the form of a bachelor’s thesis. Through work on the bachelor’s thesis, the student must show their understanding of the connection between theory and practice. The bachelor’s thesis must be written in article form in accordance with the APA standard.
Assessment
Passed the courses PSYK1110, PSYK1220, PSYK1420, PSYK1620, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2210, PSYK2310, PSYKPRA10, PSYK2400, PSYK2600, PSYK3200, PSYK3400, PSYK3500 og PSYKPRA2
Permitted exam materials and equipment
Eksamensdel 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Eksamensdel 2: Ingen hjelpemidler er tillatt
Grading scale
Work on the bachelor’s thesis is conducted full-time over eight weeks. The students work independently on the thesis. A supervisor from among the department’s staff will be appointed for each student.
Examiners
Begge eksamensdeler vurderes av to interne sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig.