Programplaner og emneplaner - Student
PDTKD1120 Didactic Drama 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Grade scale A-F
Recommended preliminary courses
No formal requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplaner og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående opplæring
- har kunnskap om fagområdets teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
- har kunnskap om relevante forskningsperspektiver knyttet til undervisning i videregående opplæring og arenaer for anvendt teater
- har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i videregående opplæring og andre arenaer for anvendt teater
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for videregående opplæring
- kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i VGS og andre arenaer for anvendt teater
- kan drøfte og reflektere over kunstpedagogiske teorier knyttet til undervisning, tverrfaglige prosjekter og eget skapende arbeid
Generelle kompetanse
Studenten
- kan samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere og dramapedagoger på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden
- kan anvende forskningsmetoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
- kan anvende ulike veilednings- og vurderingsstrategier i undervisningen
Teaching and learning methods
Previous knowledge or practical hands-on experience in electronics, mechanics, or robotics and control is beneficial. It is recommended that the student takes some of the following courses: ACIT4720 Medical Sensors and Actuators, ACIT4730 Special Biomedical Engineering Subject, or ACIT4820 Applied Robotics and Autonomous Systems.
Course requirements
- Application of advanced movement theories, anatomical and functional approaches and methods into a specific rehabilitation or assistive device.
- Project work related to chosen rehabilitation or assistive device or part thereof.
Assessment
Eksamen i to deler:
Eksamensdel 1: Individuell skriftlig FoU-oppgave der studenten gjennom en praktisk og/eller teoretisk studie skal utforske og drøfte et fagdidaktisk problemområde. Det praktiske arbeidet dokumenteres i det skriftlige dokumentet (ca. 5000-6500 ord). Eksamen kan påklages. Eksamensdel 1 teller 40% av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen. Baseres på formidling og utspørring relatert til både individuell FoU-oppgave, fellespensum og praksis. Muntlig eksamen kan ikke påklages. Eksamensdel 2 teller 60% av totalkarakter.Eksamen gjennomføres i andre semester.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Permitted exam materials and equipment
Eksamensdel 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Eksamensdel 2: Ingen hjelpemidler er tillatt
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Begge eksamensdeler vurderes av to interne sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig.