EPN-V2

PDTKD1120 Didactic Drama 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisnings­arbeid innenfor drama- og teaterkommunikasjon slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner særlig rettet mot videregående skole. Dette innbefatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med læreplaner og hvordan studenten kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis.

Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget skapende arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Emnet skal legge grunnlaget for at studenten senere skal kunne bruke egen erfaring med utviklingsarbeid for å utvikle faget i skole og undervisning.

Recommended preliminary courses

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Obligatorisk tilstedeværelse på samlinger er minimum 80 prosent
  • Følgendeskriftlige hjemmeoppgaver gitt mellom samlingene i tredje og fjerde semester
    • en gruppeoppgave (4 studenter i hver gruppe) knyttet til teori og øvelser i undervisningen: utforming av problemstilling for fordypningsoppgaver
    • en individuell oppgave. presentasjon av et case
    • Omfang: maks 1500 ord
  • to praktiske, kreative oppgaver som gir trening for forståelse av billedterapi

Billedterapipraksis må være gjennomført og godkjent før oppmelding til eksamen i Billedterapi - del 2.

I vurderingen av arbeidskrav vektlegges studentenes evne til å beskrive, analysere, drøfte og begrunne sentrale problemstillinger innenfor billedterapi. En skriftlig eller muntlig tilbakemelding fra lærer eller medstudenter er del av vurderingen. Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskravet, avtaler ny vurdering med faglærer.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • teaterfagenes plass og betydning i videregående opplæring
  • læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående skole.
  • fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt i den historiske utvikling
  • ulike vurderingsformer som egner seg i drama og teater i videregående skole
  • hvordan kunstfaget teater og ulike dramapedagogiske metoder har påvirket samfunn og kultur

Ferdigheter

Studenten kan:

  • begrunne teaterfagenes plass og betydning i opplæringen, planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner fra videregående skole
  • tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
  • reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjoner med ungdom og voksne
  • reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå unge og voksnes estetiske utvikling og kan bruke denne innsikten i egen undervisning
  • bruke ulike søkeverktøy for å anvende forskning som grunnlag for faget, dokumentere og evaluere eget arbeid og finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
  • samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater rettet mot ungdom og voksne.

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan gjøre rede for læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående skole.
  • har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • kan utvikle fagkunnskap i relasjon til ungdom og voksne i en flerkulturell hverdag
  • kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet

Teaching and learning methods

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen plan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen:

  • Minimum 80%;oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Individuell presentasjon og drøfting av en valgt vitenskapelig artikkel, med et aktuelt fagdidaktisk tema.

Assessment

Billedterapi - del 2 har tre hovedområder: Fordypning i billedterapeutisk metode, relasjoner i terapeutrollen og faglig utviklingsarbeid.

  • Fordypning i billedterapeutisk metode: Studentene får innføring i flere tilnærmingsmåter, samt bruk av billedterapi i et flerkulturelt perspektiv
  • Relasjoner i terapeutrollen: Studentene trener på ulike interaksjonsmåter, mestringsstrategier og øver opp innsikt i gruppeprosesser.
  • Faglig utviklingsarbeid: Studentene skal gjennomføre et selvstendig arbeid og velger tema for fordypningsoppgave utfra spesielle interesser forankret i erfaringer i praksisperioden.

Permitted exam materials and equipment

Gjennomført BIT6100 Billedterapi del 1. I tillegg må BITPRA Praksis i billedterapi være bestått før eksamen i BIT6200 Billedterapi kan avlegges.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har inngående kunnskap om mangfoldet i utøvelse av billedterapi
    • har inngående kunnskap om relasjonsteori, etikk og etiske retningslinjer
    • har inngående kunnskap om et selvvalgt avgrenset område innen billedterapi

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende ulike interaksjonsmodeller og tilnærmingsmåter overfor ulike klientgrupper i psykisk helsearbeid, andre relevante klient- og målgrupper, og klienter fra andre kulturer
  • kan analysere og forholde seg kritisk til egen personlig kompetanse, kreativitet og mot, samt styrke evnen til videreutvikling
    • kan gjennomføre og forholde seg kritisk til selvstendig teoretisk arbeid

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i å utarbeide målrettete bildeterapi-opplegg i psykisk helsearbeid, med andre relevante klient- og målgrupper, samt med klienter fra andre kulturer.
    • kan analysere forskjellen mellom egne og andres tanker og følelser
    • kan bruke seg selv som terapeut med muligheter og begrensninger i billedterapi
    • kan kommunisere skriftlig og muntlig om faglige problemstillinger i billedterapi

Examiners

Arbeidsformene på fellessamlingene varierer mellom forelesninger, gruppearbeid, seminarer og individuelt arbeid som kombinerer teori og praktiske øvelser.

Det blir utarbeidet undervisningsplaner til alle samlinger med utgangspunkt i programplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om blant annet krav om tilstedeværelse, arbeidskrav, pensum og støttelitteratur.

Seminarer

Studentene deltar i seminarer om fordypningsoppgaver.

Prosessgrupper

På hver undervisningssamling deltar studentene i mindre prosessgrupper, hvor de selv opplever hvordan det er å være i en billedterapigruppe og hvordan den ledes.

Veiledning

På hver undervisningssamling i 3. semester får studentene veiledning på praksis. I 4.semester får de veiledning på fordypningsoppgavene individuelt og i mindre grupper.

Rollespill

Studentene øver på terapeutrollen i par, triader og større grupper gjennom hele studiet.

Overlapping courses

  • Skriftlig fordypningsoppgave. (vektes 70 %)

Omfang: Studentene kan velge mellom å skrive individuell oppgave på 6500 ord (+/- 10 prosent), eller i gruppe på opptil 3 studenter, da skal oppgaven være på

9700 ord (+/- 10 prosent) Eksamensresultat kan påklages.

  • Individuell muntlig eksamen (vektes 30 %)

Problematisering, drøfting og vurdering av billedterapeutiske spørsmål som tar utgangspunkt i fordypningsoppgaven og med tilleggsspørsmål fra hele pensum Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge deler av eksamen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen eller som får vurderingen Ikke bestått kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til ny fordypningsoppgave kan man levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang, og det må da gjennomføres én individuell veiledning.

Ved fremstilling til utsatt/ny muntlig problematisering, drøfting og vurdering som tar utgangspunkt i fordypningsoppgaven og tilleggsspørsmål fra hele pensum avlegges slik eksamen som til ordinær eksamen.