EPN-V2

PDTKD1120 Didactic Drama 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen plan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.

Recommended preliminary courses

The course promotes knowledge about design as a professional subject. It comprises two periods, where the first period of about two weeks is a preliminary course focusing on different methods or knowledge related to the profession. The second period lasting the remaining four weeks is a collaboration between the bachelor students on all three years of the programme. The students will be divided into groups across classes. In this period, students will practise the theory/subject matter they have learnt from the first period, where the groups work with an external client and/or on external issues.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • teaterfagenes plass og betydning i videregående opplæring
  • læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående skole.
  • fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt i den historiske utvikling
  • ulike vurderingsformer som egner seg i drama og teater i videregående skole
  • hvordan kunstfaget teater og ulike dramapedagogiske metoder har påvirket samfunn og kultur

Ferdigheter

Studenten kan:

  • begrunne teaterfagenes plass og betydning i opplæringen, planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner fra videregående skole
  • tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
  • reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjoner med ungdom og voksne
  • reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå unge og voksnes estetiske utvikling og kan bruke denne innsikten i egen undervisning
  • bruke ulike søkeverktøy for å anvende forskning som grunnlag for faget, dokumentere og evaluere eget arbeid og finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
  • samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater rettet mot ungdom og voksne.

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan gjøre rede for læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående skole.
  • har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • kan utvikle fagkunnskap i relasjon til ungdom og voksne i en flerkulturell hverdag
  • kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet

Teaching and learning methods

Individuell skriftlig hjemmeeksamen knyttet til dramapedagogiske undervisningsprosesser og teaterformidling. Eksamen over 5 dager ( ca. 3000 - 4000 ord). Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Alle deleksamener må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få sluttkarakter.

Permitted exam materials and equipment

Vurderes av en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Grading scale

Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1100.

Examiners

Eksamensdel 1

Vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensdel 2

Vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig.

Overlapping courses

Admission to the programme.