EPN-V2

PDTKD1120 Didactic Drama 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

The following coursework requirements must be met before the examination may be sat:

  • Carry out a one-day hike or overnight stay in the forest and an oral presentation of experiences from the hike.
  • Group work (4- 6 people): A written paper based on a subjects treated in the course in agreement with teacher. (1500- 1900 words)
  • Make a poster in groups (four to six participants) within a selected topic in agreement with teacher. The poster is then to be presented at a presentation day with the class. Each group have to give a presentation of the poster to the class (approximately 10 minutes).

Coursework requirements shall be met within fixed deadlines. Coursework requirements are evaluated Passed/Not Passed.

Coursework requirements shall be met within fixed deadlines. Valid absence documented by such as a medical certificate is not an excuse from not meeting the coursework requirements. Students who, due to illness or other valid and documented reasons, do not meet the coursework requirements within the fixed deadlines, may be given a postponed deadline. A new deadline for meeting the coursework requirements is in each case agreed upon with the relevant teacher.

Coursework requirements are evaluated Passed/Not Passed. Students who meet the coursework requirements within the fixed deadline, but are evaluated as Not Passed, shall be given the possibility to meet the coursework requirements one more time. A new deadline for meeting the coursework requirements is in each case agreed upon with the relevant teacher.

Recommended preliminary courses

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen plan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.

Learning outcomes

Final assessment is accomplished in the fall semester. Final assessment is based on two units. The completion of the two units will result in one final overall grade. The final grade for the course will be calculated as the sum of the grades for the first unit and the second unit worth respectively 60% and 40%.

  1. Unit 1, 20 ECTS, BLH3270. Individual oral examination (approximately 30 minutes). Each student has to prepare an individually presentation from one of the contents points (maximum 12 minutes).

New/postponed exam

Postponed/new examinations shall take place within reasonable time after the ordinary examination. Regulations for sitting a postponed/new examination are to be found in -Regulations relating to studies and examinations at OsloMet - Oslo Metropolitan University. The student shall be responsible for the registration for a postponed/new examination

Teaching and learning methods

Grading scale will be according to the ECTS grading scale, with A - E as pass grades and F as fail grade.

Course requirements

The assessment is evaluated by two internal examiners.

Assessment

Eksamen i emnet består av to deler:

  • Eksamensdel 1: FoU-oppgave. Dette er en oppgave som gjennom både en teoretisk og praktisk estetisk studie skal drøfte et fagdidaktisk problemområde. Det praktiske arbeidet dokumenteres i det skriftlige dokumentet (ca. 5000-6500 ord). Eksamensdelen teller 60 % og vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i fjerde semester.
  • Eksamensdel 2: Muntlig eksamen. Baseres på formidling og utspørring relatert til både individuell FoU-oppgave, fellespensum og praksis-problematikk. Eksamensdelen teller 40 %. Vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamen kan ikke påklages. Eksamen gjennomføres i fjerde semester.

Permitted exam materials and equipment

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisnings­arbeid innenfor design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med læreplaner og hvordan studentene kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.

Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.

Grading scale

Opptak til studiet.

Examiners

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • læreplaner, opplæringsloven og forskrifter, læreplananalyse og rammefaktorer og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
  • fagets historie og kan diskutere faget legitimitet i både et historisk og nåtidig perspektiv
  • ulike vurderingsformer som egner seg i fagene design, kunst og håndverk og hvordan disse brukes i vurdering av elevenes arbeider og læring
  • fagområdets relevans og forankring i dagens samfunn og om etiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skolen
  • vurdering i faget kunst og håndverk i grunnskolen
  • fagdidaktisk litteratur, skolebøker og fagressurser

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg i grunnskolen med utgangspunkt i læreplaner og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
  • kan drøfte form, farge og komposisjon som grunnleggende felleskomponent i design, kunst og håndverk, både innen undervisning og egen utøvelse
  • formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig
  • beskrive og drøfte relevant teori i forhold til praktisk estetisk skapende arbeid med elever

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan samarbeide med andre studenter i gruppearbeid og felles prosjekter
  • har kunnskap om relevante HMS- tiltak som er regulert i gjeldende lover og forskrifter knyttet til faglig arbeid
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv

Overlapping courses

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet
  • Individuell skriftlig oppgave (1500-2000 ord). Material- og miljølære knyttet til undervisning i fagområdet i skolen
  • Gruppebesvarelse (2-4 studenter) med presentasjon og skriftlig refleksjon Undervisningsplanlegging, læreplanproblematikk og konkretiseringsmateriale